Przejdź do treści
Źródło artykułu

Lotnictwo Aviation International 4/2025 już w sprzedaży

Lotnictwo Aviation International 4/2025 już w e-kiosku oraz w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W kwietniowym numerze Lotnictwo Aviation International polecamy:

Czy przebudowa Lotniska Chopina w Warszawie wymusi opóźnienie oddania CPK? – Marek Niechciał
W marcu 2025 r. na spotkaniu w Kaliszu były prezes spółki CPK Mikołaj Wild porównał aktualny stan zaawansowania prac nad Centralnym Portem Komunikacyjnym z planami zatwierdzonymi przezpoprzedni rząd w 2023 r.

Cywilne MRO w Wojskowych Zakładach Lotniczych Nr 2 S.A. – Łukasz Pacholski
Początek roku przyniósł wzrost aktywności Wojskowych Zakładów Lotniczych Nr 2 S.A. w Bydgoszczy w segmencie obsług samolotów cywilnych. Było to także zauważalne w mediach regionalnych. Dzięki uprzejmośco Zarządu bydgoskiej Spółki Autor miał możliwość zapoznania się z obecnym stanem tego programu.

Airbus chce znacząco zwiększyć swoją obecność w Polsce – Krzysztof Morozowski
Airbus potwierdza chęć rozwoju silnego i wartościowego partnerstwa z Polską, podkreślając swoje zaangażowanie na rzecz jeszcze bliższej współpracy w przyszłości, która przyczyni się do wzrostu gospodarczego, tworzenia miejscpracy oraz powstawania lotniczych innowacji w kraju.

Boeing F-47. Myśliwiec szóstej generacji USAF – Paweł Henski
Koncern Boeing został zwycięzcą w programie budowy przyszłego samolotu myśliwskiego dominacji powietrznej (NGAD - Next-Generation Air Dominance) dla sił powietrznych Stanów Zjednoczonych (US Air Force, USAF). Nowy myśliwiec szóstej generacji otrzymał oznaczenie F-47. Razem ze strategicznymi bombowcami Northrop Grumman B-21A Raider oraz współpracującymi bezzałogowymi statkami powietrznymi budowanymi w ramach programu CCA, myśliwiec F-47 ma stanowić podstawę przyszłej floty lotnictwa bojowego US Air Force.

80 rocznica powstania Wojskowych Zakładów Lotniczych Nr 1 S.A. – Jerzy Gruszczyński
Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 1 S.A. (WZL!) z lokalizacjami w Łodzi i Dęblinie, to jeden z liderów wśród spółek Polskiej Grupy Zbrojeniowej. Przez 80 lat przedsiębiorstwo ściśle związane jest z branżą lotniczą,a od 65 lat specjalizuje się w obsługach, serwisowaniu i naprawach głównych śmigłowców. Swoje usługi świadczy zarówno dla Lotnictwa Sił Zbrojnych RP, jak i dla zagranicznych partnerów biznesowych. Podstawową i kluczową działalnością WZL1 są naprawy główne, remonty, obsługi i modernizacje śmigłowców, silników lotniczych oraz obsługi samolotów szkolnych.

Rosyjskie uzbrojenie lotnicze. Uzbrojenie operacyjno-taktyczne (3) – Piotr Butowski
Agresja Federacji Rosyjskiej przeciwko Ukrainie wywołała duże zainteresowanie użytkowanym w tej wojnie rosyjskim uzbrojeniem i sprzętem wojskowym. Po serii artykułów o systemach bezzałogowych statków powietrznych, teraz zajmujemy się lotniczymi środkami bojowymi. Trwająca wojna ma spory wpływ na uzbrojenie samolotów  i śmigłowców rosyjskich. Zmieniają się priorytety i pojawiają się nowe typy, jakich przedtem w Rosji nie było. W posiadanym uzbrojeniu wprowadzane są ulepszenia wynikające z zastosowania bojowego w tejwojnie.

Śmigłowce Enstrom. Wszechstronność w standardzie – Stanisław Kutnik
Kiedy Rudy Enstrom zaczął prace nad swoim pierwszym śmigłowcem w końcu lat 50. ubiegłego wieku marzył on o zbudowaniu bezpiecznego i niezawodnego statku powietrznego, który mógłby pilotować niemal każdy. Wierzył on, że ówczesna wizja "śmigłowiec przed każdym garażem" jest możliwa do spełnienia. Po bardzo wielu zmianach konstrukcyjnych i trzech amerykańskich patentach, firma Enstrom Helicopter otrzymała certyfikat typu Federalnej Administracji Lotnictwa na swój pierwszy tłokowy śmigłowiec F-28 w 1965 roku. Od tamtej pory firma mieszcząca się w Manominee w stanie Michigan zdążyła wyrobić sobie międzynarodową renomę a jej wyroby zdobyć dużą popularność w segmencie śmigłowców lekkich.

Rywalizacja producentów samolotów regionalnych w 2024 r. – Jerzy Liwinski
W ub. roku wytwórnie lotnicze dostarczyły przewoźnikom 156 samolotów komunikacji regionalnej, tj. o 29 więcej niż przekazano rok wcześniej. Wzrost produkcji odnotował brazylijski Embraer i chiński Comac; spadek amerykański Textron Aviation; a wyniki produkcyjne francusko-włoskiego ATR nie uległy zmianie. W segmencie samolotów odrzutowych wiodącym pozostaje Embraer, który przekazał 73 E-Jets, a turbośmigłowych ATR Aircraft (36 szt.). Dynamicznie rozwija się rynek odrzutowców dyspozycyjnych, których w ub. roku wyprodukowano 764 szr. (+5%).

Bitwa powietrzna nad Dunkierką, 21 maja – 3 czerwca 1940 r. (2) – Tomasz Szlagor
27 maja dywizjon RAF Fighter Command wykonały 26 patroli, łącznie 286 lotów bojowych, na drugą stronę kanału La Manche. O świcie dziewięć Spitfire'ów z 54. Sqn. patrolując rejon Dunkierki, przechwyciło rozpoznawczego Ju88 z 4.(F)/122. Sześciu pilotów wystrzeliło doń średnio po 2000 naboi, zanim ścigany przez nich samolot zniknął bez śladu. Junkers wylądował awaryjnie na południe od Calais. Krótko później 65. Sqn. patrolując nad Dunkierką, napotkał formację dziewięciu Do17Z z KG 2 i zestrzelił trzy. Jednym z Dornierów dowodził Hptm. Julius Schulte-Frohlinde, Staffelkapitän Stab/KG 2, który razem z załogą dostał się do niewoli.

A oprócz tego:
• Aktualności wojskowe – Stanisław Kutnik
• Aktualności kosmiczne – Waldemar Zwierzchlejski
• Aktualności cywilne – Krzysztof Morozowski
• Zaawansowana kabina samolotu M-346 Block 20 – Kazimierz Pogonowski
• Korzystanie z dronów przez sektor publiczny i firmy infrastrukturalne utrudniony? – Marek Niechciał

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem kwietniowego wydania "Lotnictwo Aviation International" na stronie: https://zbiam.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony