Lotnictwo Aviation International 4/2024 już w sprzedaży
Lotnictwo Aviation International 4/2024 już w e-kiosku oraz w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.
W kwietniowym numerze Lotnictwo Aviation International polecamy:
Projekt budżetu US Air Force na rok 2025 – Paweł Henski
W roku fiskalnym 2025 siły powietrzne Stanów Zjednoczonych (USAF) planują zmniejszyć tempo zakupów nowych statków powietrznych i jednocześnie przyspieszyć wycofywanie starszych konstrukcji. Ogółem amerykańskie siły powietrzne zamierzają wycofać ze służby 250 samolotów i śmigłowców. Zmniejszy to inwentarz USAF do rekordowo niskiego pułapu 4903 egzemplarzy. Projekt budżetu USAF zakłada za to zwiększenie zakupów lotniczych środków bojowych oraz wydatków na badania i rozwój nowych systemów bojowych.
Eurofighter Typhoon. Dobra propozycja dla Polski – Jerzy Gruszczyński
Polskie Siły Powietrzne nie posiadają zdolności jakie dają myśliwce przewagi powietrznej, nie są więc w stanie skutecznie przeciwdziałać zagrożeniom takim jak rosyjskie samoloty myśliwskie Su-35 i bombowe Su-34 uzbrojone w broń klasy odpal i pozostań z daleka (stand-off), operujące poza fizycznym zasięgiem samolotów wielozadaniowych, które są niezdolne do nawiązania równorzędnej walki z myśliwcami przewagi powietrznej. Znalazło to pełne potwierdzenie w obecnej wojnie rosyjsko-ukraińskiej. Z uwagi na położenie geograficzne Polski, jej członkostwo w NATO oraz występujące wysokie ryzyko konfliktu zbrojnego z przeciwnikiem posiadającym różne typy zaawansowanych samolotów bojowych, w tym myśliwce przewagi powietrznej, pojawiła się pilna potrzeba pozyskania przez Siły Powietrzne ww. zdolności. Jednym z samolotów spełniających wymogi operacyjne na sprzęt tej klasy dla Polski jest europejski dwusilnikowy wielozadaniowy, naddźwiękowy myśliwiec przewagi powietrznej Eurofighter Typhoon.
Boeing F-15EX Eagle II. Najpotężniejszy wielozadaniowy myśliwiec – Łukasz Pacholski
Wywiad z Rob’em Novotny’m, dyrektorem ds. rozwoju biznesowego programu F-15EX Eagle II, a w przeszłości pilotem US Air Force, który w czasie swojej kariery wylatał ponad 3000 godzin, z których 540 spędził w czasie operacji bojowych. Ogólny nalot wykonał na dwunastu typach samolotów i śmigłowców, z czego większość na F-15C/D Eagle oraz F-15E Strike Eagle.
Polski porty lotnicze w 2023 r. – Jerzy Liwiński
W ub. roku polskie porty lotnicze obsłużyły 52,4 mln pasażerów i 234 tys. ton ładunków oraz odbyło się przy tym 467 tys. operacji startów i lądowań. W odniesieniu do roku poprzedniego ruch pasażerski wzrósł o 27%, a najwyższą dynamikę odnotowały porty w: Bydgoszczy (+144%), Łodzi (+98%), Rzeszowie i Wrocławiu. Na Lotnisku Chopina odprawiono 18,5 mln podróżnych i 114 tys. ton ładunków, a w portach regionalnych 33,6 mln pas. i 120 tys. ton. Kontrolerzy ruchu lotniczego zabezpieczyli obsługę nawigacyjną 687 tys. operacji lotniczych (+12%), w tym 264 tys. przelotów tranzytowych. Ubiegłoroczne wyniki potwierdzają kontynuacją procesu odbudowy rynku transportu lotniczego, po zapaści związanej z pandemią Covid-19.
Dassault Rafale w działaniach bojowych – Jacek Fiszer, Jerzy Gruszczyński
Rafale to jeden z nielicznych europejskich odrzutowych samolotów bojowych opracowanych samodzielnie przez jedno państwo. Początkowo planowano zbudowanie myśliwca nowej generacji w kooperacji z sojusznikami z NATO, ale w 1985 r. Francja poszła własną drogą, decydując się na jego samodzielne opracowanie. Jako pierwszy powstał samolot demonstrator technologii Rafale A, który po raz pierwszy wzbił się w powietrze 4 lipca 1986 r. Po uzyskaniu pomyślnych wyników zasadniczy program opracowania na bazie Rafale A wielozadaniowego samolotu myśliwskiego podjęto 26 stycznia 1988 roku. W jego wyniku powstały odmiany użytkowe: jednomiejscowa Rafale C dla Sił Powietrznych Francji oblatana 19 maja 1991 r., jednomiejscowa bazowania pokładowego Rafale M dla Sił Morskich Francji oblatana 12 grudnia 1991 r. i dwumiejscowa Rafale B dla sił Powietrznych Francji oblatana 30 kwietnia 1993 r. Z budowy dwumiejscowego samolotu bazowania pokładowego Rafale N (Rafale BM) dla Sił Morskich Francji zrezygnowano w latach 90. z przyczyn finansowych. Wdrożenie Rafale do służby operacyjnej rozpoczęto w 2002 r. w Siłach Morskich i w 2006 r. w Siłach Powietrznych Francji.
KC-46A Pegasus. Problemy i postępy programu – Paweł Henski
W sierpniu 2023 r. siły powietrzne Stanów Zjednoczonych (USAF) przyznały, że po ponad sześciu latach od czasu zidentyfikowania pierwszych poważnych problemów technicznych trapiących samoloty tankowania powietrznego Boeing KC-46A Pegasus, wciąż nie zostały one rozwiązane. Samoloty oczekują na instalację zmodyfikowanych sztywnych bomów do przekazywania paliwa w powietrzu. Program wdrożenia usprawnionego systemu zdalnej obserwacji dla operatorów bomu (RVS 2.0) jest znacznie opóźniony i ma zostać rozpoczęty dopiero w 2026 r. Przedłużyła się również faza testów operacyjnych zasobników do przekazywania paliwa w powietrzu (WARP), których nie dopuszczono jeszcze do użytku operacyjnego.
Rewolucja bezzałogowców. Ukraińskie ataki na rosyjskie lotniska i fabryki – Józef M. Brzezina
Coraz bardziej zasadne staje się coraz częściej powtarzane stwierdzenie, że innowacje techniczne mogą rozstrzygnąć wojnę rosyjsko-ukraińską na korzyść Ukrainy. Na początku kwietnia bieżącego roku podczas jednego z największych ukraińskich nalotów do jakich doszło podczas tej wojny co najmniej kilkadziesiąt jednorazowych bezzałogowych bojowych statków powietrznych uderzyło na trzy rosyjskie lotniska. To efekt postępu jaki stał się bazą do przeprowadzania śmiałych lotniczych ataków odwetowych. Zaatakowane lotnisk mają bardzo duże znaczenie dla prowadzenia wojny przez Rosję. Ukraińskie środki napadu powietrznego niespodziewanie spadły i eksplodowały na lotniskach w Morozowsku (na północny wschód od Rostowa nad Donem), Jejsku (nad Morzem Azowskim, na południowy zachód od Rostowa) i Engelsie (nad Wołgą, w pobliżu Saratowa, około 470 km od Ukrainy).
Co poleciało, spaść musi – Waldemar Zwierzchlejski
8 marca o godzinie 19:34 czasu uniwersalnego (14:34 lokalnego) w miejscowości Naples w stanie Floryda, jakiś obiekt spadając z nieba przebił dach domu, a następnie stropy pomiędzy dwoma piętrami, by w końcu spocząć na parterze. W chwili zdarzenia w domu przebywał syn właściciela, który nie odniósł żadnych obrażeń. Po powrocie do domu, właściciel posesji Alejandro Otero znalazł na podłodze ważący około kilograma metaliczny odłamek, który, jak wszystko na to wskazuje, pochodzi z palety ze zużytymi bateriami, odrzuconej od Międzynarodowej Stacji Kosmicznej w 2021 roku. To zdarzenie upadku szczątków satelitów na Ziemię, aczkolwiek daleko nie pierwsze tego rodzaju, niesie za sobą ciekawe implikacje.
A oprócz tego:
• Aktualności wojskowe – Stanisław Kutnik, Łukasz Pacholski, Waldemar Zwierzchlejski
• Aktualności kosmiczne – Waldemar Zwierzchlejski
• Aktualności cywilne – Paweł Bondaryk
Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem kwietniowego wydania "Lotnictwo Aviation International" na stronie: zbiam.pl
Komentarze