Przejdź do treści
Lotnictwo Aviation International 2/2020 już w sprzedaży
Źródło artykułu

Lotnictwo Aviation International 2/2020 już w sprzedaży

Lotnictwo Aviation International 2/2020 już w e-kiosku oraz w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W lutowym numerze Lotnictwo Aviation International polecamy:

Umowa na zakup 32 samolotów F‑35A pod­pi­sana! – Jerzy Gruszczyński
Polska kupiła 32 amerykańskie samoloty bojowe piątej generacji Lockheed Martin F-35A Lightning II. Umowa wartości 4,6 miliarda dolarów została podpisana 31 stycznia 2020 r. w Dęblinie przez ministra obrony narodowej Mariusza Błaszczaka.

Rejestr polskich statków powietrznych 2020 – Jerzy Liwiński
Na początku stycznia 2020 r. do rejestru prowadzonego przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego było wpisane 2894 statki powietrzne. W ciągu minionego roku zarejestrowano 226 egz. sprzętu, a 98 zostało wykreślonych. Ubiegłorocznymi wydarzeniami były wpisy: 15 Boeingów 737-800 linii Ryanair Sun (Buzz), 3 Boeingów 787-9 Dreamliner oraz nowych śmigłowców Straży Granicznej i Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. W styczniu w ewidencji znajdowało się 1485 egz. sprzętu, w tym 650 motolotni i 329 dronów.

Lockheed Martin F‑35A Lightning II w Europie – Leszek A. Wieliczko
31 stycznia w Dęblinie odbyła się oficjalna ceremonia podpisania kontraktu na zakup dla polskich Sił Powietrznych 32 samolotów Lockcheed Martin F-35A Lightninig II. Tym samym Polska dołączyła do siedmiu europejskich państw, które już wcześniej wybrały F-35 – Belgii, Danii, Holandii, Norwegii, Turcji, Włoch i Wielkiej Brytanii. Z tej okazji warto przybliżyć przebieg i aktualny stan programów zakupów samolotów F-35A w wymienionych krajach oraz zaangażowanie lokalnych przedsiębiorstw w realizację programów produkcji i utrzymania globalnej floty maszyn tego typu.

Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej. Pokoleniowa wymiana sprzętu – Łukasz Pacholski
Brygada Lotnictwa MW jest jedną z jednostek Sił Zbrojnych RP, w których jest najbardziej intensywnie prowadzona modernizacja sprzętu i infrastruktury. W pierwszej kolejności dotyczy to śmigłowców, będących głównym wyposażeniem polskiego lotnictwa morskiego. Obok takich zadań, jak poszukiwanie i zwalczanie okrętów podwodnych oraz wsparcie sił nawodnych i specjalnych. Brygada Lotnictwa MW zapewnia również zabezpieczenie ratownicze polskiej strefy odpowiedzialności SAR (Search and Rescue) na Morzu Bałtyckim.

Grumman F‑14 Bombcat (część I) – Paweł Henski
Historię samolotu myśliwskiego bazowania pokładowego Grumman F-14 Tomcat można podzielić na dwa okresy. Przez pierwsze kilkanaście lat F-14A służył w roli "obrońcy floty" – myśliwca przechwytującego, którego najważniejszym zadaniem było zwalczanie sowieckich bombowców dalekiego zasięgu – nosicieli skrzydlatych pocisków przeciwokrętowych oraz innych samolotów, mogących zagrozić amerykańskim grupom lotniskowcowym. F14A sprawdziły się zestrzeliwując dwa libijskie samoloty myśliwsko-bombowe Su-22 oraz dwa myśliwce MiG-23 podczas dwóch konfrontacji, które miały miejsce w 1981 i 1989 r. nad zatoką Wielka Syrta.

FAdeA. Fabrica Argentina de Aviones – Leszek A. Wieliczko
Fabrica Argentina de Aviones "Brig San Martin" SA (FAdeA) istnieje pod taką nazwą od grudnia 2009 r., czyli zaledwie 10 lat. Jej tradycje sięgają wszakże utworzonej w 1927 r. Fabrica Militar se Aviones (FMA) – najstarszej wytwórni lotniczej w Ameryce Południowej. Argentyńska firma nigdy nie należała do grona dużych, liczących się na świecie producentów samolotów i nawet na własnym, południowoamerykańskim podwórku została pokonana przez brazylijskiego Embraera. Jej historia i dokonania nie są szerzej znane, więc tym bardziej zasługują na uwagę.

Inwazja na Marsa – Waldemar Zwierzchlejski
Pod koniec lipca lub na początku sierpnia ma dojść do czterech startów rakiet, z których każda ma wynieść ku Marsowi sondę kosmiczną. Takie zagęszczenie nie jest niczym dziwnym, w lotach ku innym planetom Układu Słonecznego istnieją warunkowane mechaniką niebieską okna startowe. Są to okresy czasu, w których z jednej strony wzlot nie wymaga zbyt wielkiego nakładu energii, a co za tym idzie większej rakiety, z drugiej zaś, podczas przylotu, prędkość jest na tyle niska, by hamowanie atmosferyczne nie było poza wytrzymałością samej sondy.

Mitsubishi A7M Reppu – Leszek A. Wieliczko
A7M był jednym z ostatnich myśliwców zbudowanych podczas wojny dla lotnictwa Japońskiej Cesarskiej Marynarki Wojennej. Powstał z założeniem zastąpienia na pokładach lotniskowców słynnego A6M Reisen. Przedłużający się proces opracowania i rozwoju konstrukcji sprawił, że Reppū nie zdążył wziąć udziału w powietrznych zmaganiach drugiej wojny światowej. Gdyby produkcję seryjną zdołano jednak rozpocząć rok lub dwa wcześniej, A7M mógłby okazać się godnym przeciwnikiem amerykańskich Hellcatów.

A oprócz tego:
• Aktualności wojskowe – Józef M. Brzezina, Piotr Butowski, Paweł Henski, Łukasz Pacholski
• Aktualności kosmiczne – Waldemar Zwierzchlejski
• Aktualności cywilne – Paweł Bondaryk, Piotr Butowski
• Rosyjski śmigłowiec bojowy następnej generacji – Piotr Butowski

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem lutowego wydania "Lotnictwo Aviation International" na stronie: www.zbiam.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony