Przejdź do treści
Źródło artykułu

Lotnictwo Aviation International 12/2018 już w sprzedaży

Lotnictwo Aviation International już w e-kiosku oraz w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W grudniowym numerze Lotnictwo Aviation International polecamy:

Airshow China 2018. Zhuhai, 6 – 11 listopada 2018 r. – Piotr Butowski
Ogromna liczba nowych programów i projektów lotniczych pokazywanych co dwa lata w Zhuhai w prowincji Guangdong na południu Chin już dawno nie zaskakuje. Także podczas tegorocznej, dwunastej wystawy Air Show 6-11 listopada 2018 r. ujrzeliśmy liczne debiuty. W każdej dziedzinie chiński przemysł lotniczy ma swoją propozycję, od regionalnego do szerokokadłubowego samolotu komunikacyjnego, samoloty bojowe od lekkiego myśliwca do bombowca strategicznego, samoloty transportowe różnych wielkości, śmigłowce cywilne i wojskowe, samoloty wczesnego ostrzegania i inne. Znakiem tegorocznej wystawy była skokowo zwiększona obecność lotniczych systemów bezzałogowych. Zawsze w Zhuhai było ich dużo, ale w tym roku było ich niepoliczalnie dużo. Bezzałogowce nie tylko miały swój oddzielny pawilon, ale jeszcze zajęły sporo miejsca w innych pawilonach i na wystawie statycznej.

Salon uzbrojenia morskiego Euronaval 2018 – Andrzej Nitka
Bez wątpienia największym wydarzeniem Euronaval 2018 było oficjalne podanie informacji o rozpoczęciu we Francji prac nad lotniskowcem nowego pokolenia PANG (Porte-Avions de Nouvelle Génération), który w przyszłości zastąpić ma jedyną jednostkę tej klasy w składzie Marine Nationale, jaką jest lotniskowiec Charles de Gaulle. Deklarację tą przekazała osobiście francuska minister obrony Florence Parly co świadczy o znaczeniu jakie decydenci znad Sekwany przykładają do posiadania takiego okrętu.

Program F-35 w Izraelu – Krzysztof Kuska
Program wielozadaniowych zamolotów bojowych o cechach utrudnionej wykrywalności F-35 w Izraelu zaczął się oficjalnie w 2003 r. Wtedy to 31 lipca przystąpiono do programu JSF (Joint Strike Fighter) podpisując kontrakt wart 20 milionów dolarów i wprowadzając kraj w fazę SDD (System Development and Demonstration).

Nowe wersje Su-34 zwiększą rosyjski potencjał rozpoznania i walki elektronicznej – Piotr Butowski
W październiku 2018 r. Ministerstwo Obrony Federacji Rosyjskiej ogłosiło przetarg na wykonanie w czterech samolotach Su-34 przeróbek niezbędnych dla użycia zunifikowanych zasobników rozpoznawczych, w tym założenie wysięgników. Wartość prac ma wynieść 256.565.872 ruble, czyli 3,9 mln USD. Kontrakt miał zostać zawarty w listopadzie 2018 r., a jego wykonanie jest zaplanowane na 2018 i 2019 r.

40 lat służby śmigłowców Black Hawk w US Army – Paweł Henski
31 października 1978 r. śmigłowce Sikorsky UH-60A Black Hawk rozpoczęły wchodzić do służby w lotnictwie armii Stanów Zjednoczonych. Od 40 lat śmigłowce te pełnią rolę podstawowej średniej platformy transportowej, ewakuacji medycznej, poszukiwawczo-ratowniczej oraz specjalnego przeznaczenia w amerykańskiej armii. Dzięki kolejnym modernizacjom Black Hawki mają pozostać w służbie przynajmniej do 2050 r.

30 lat Antonowa An-225 Mrija – Jerzy Liwiński
Trzydzieści lat temu 21 grudnia 1988 r. największy samolot świata Antonow An-225 Mrija wykonał pierwszy lot. Powstał on ramach radzieckiego programu kosmicznego, głównie do przewozu na miejsce startu 70-tonowego wahadłowca Buran oraz segmentów rakiet nośnych Energia. Zbudowany został jeden egzemplarz (drugi jest ukończony w 60 %), który w barwach Antonov Airlines jest wykorzystywany do transportu super ciężkich ładunków.

Ludzie są najważniejsi. Wywiad z płk. dypl. inż. pil. Rościsławem Stepaniukiem, który jako pierwszy ukończył kurs pilotażu na samolocie F-16 stając się od razu instruktorem na tym typie – Krzysztof Kuska
8 maja 2018 r. po raz ostatni w kokpicie wielozadaniowego samolotu bojowego F-16 zasiadł płk dypl. inż. pil. Rościsław Stepaniuk. Ten zasłużony dla polskiego lotnictwa wojskowego pilot w chwili odejścia ze służby 31 maja bieżącego roku miał na swoim koncie wylatane ponad 2200 godzin na samolotach odrzutowych. Jako pierwszy Polak ukończył kurs pilotażu na samolocie F-16 stając się od razu instruktorem na tym typie. W czasie swej kariery był dowódcą 31. Bazy Lotnictwa Taktycznego, a następnie 1. Skrzydła Lotnictwa Taktycznego.

Mitsubishi Heavy Industries – Leszek A. Wieliczko
Mitsubishi Heavy Industries (MHI) to jeden z czterech gigantów japońskiego przemysłu ciężkiego (obok Kawasaki Heavy Industries, Fuji Heavy Industries i IHI Corporation). Działa w branży maszynowej, motoryzacyjnej, stoczniowej, energetycznej, lotniczej, kosmicznej i zbrojeniowej. Pasjonatom lotnictwa jest znany przede wszystkim jako producent słynnego myśliwca A6M Zero z okresu drugiej wojny światowej. MHI ma wszakże w swoim dorobku wiele typów samolotów, a także śmigłowców, silników lotniczych, pocisków rakietowych i rakiet nośnych. Obecnie najważniejszym programem lotniczym realizowanym przez MHI jest samolot komunikacji regionalnej MRJ.

Mikrokosmos – Waldemar Zwierzchlejski
3 lutego bieżącego roku z wyrzutni szynowej umieszczonej na stanowisku startowym Kappa w Uchinoura Space Center, znanego też jako kosmodrom Kagoshima, została wystrzelona rakieta SS-520 №5. Poprzez dodanie do wysokościowej rakiety sondażowej trzeciego stopnia, stworzono miniaturową rakietę nośną dla nanosatelitów. Start powiódł się (przeprowadzona rok wcześniej pierwsza próba zakończyła się niepowodzeniem) i po zaledwie niecałych pięciu minutach Japonia pobiła swój własny, mający 48 lat rekord, w kategorii „najmniejsza rakieta kosmiczna”. Masa pierwszej, L-4S, wynosiła 9,4 t (udźwig 23 kg), drugiej zaś 2,9 t (udźwig 4 kg). Nic w tym dziwnego, Japonia od lat przecież słynęła w dziedzinie miniaturyzacji, zwłaszcza elektroniki użytkowej.

O zwycięstwie w eterze (część II) – Robert Rochowicz
W latach 60. udało się w Siłach Zbrojnych PRL stworzyć system jednostek radioelektronicznych różnego przeznaczenia. Gdy na przełomie tej i następnej dekady poczyniono dokładne analizy jakości stworzonego „produktu” okazało się, że powodów do zadowolenia nie było.

Boulton Paul Defiant – Tomasz Szlagor
Chociaż wieżyczkowy samolot myśliwski Boulton Paul Defiant okazał się „ślepą uliczką” w ewolucji myśliwców, przez co zyskał miano samolotu nieudanego i niepotrzebnego, odegrał ważną rolę w obronie Wysp Brytyjskich.

A oprócz tego:
• Aktualności wojskowe – Krzysztof Kuska, Łukasz Pacholski
• Aktualności kosmiczne – Waldemar Zwierzchlejski
• Aktualności cywilne – Paweł Bondaryk
• Ił-112W jest gotowy do lotu – Piotr Butowski
• Dwa śmigłowce S-70i Black Hawk przekazane Policji – Paweł Bondaryk

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem grudniowego wydania "Lotnictwo Aviation International" na stronie: www.zbiam.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony