Przejdź do treści
Źródło artykułu

Lotnictwo Aviation International 1/2019 już w sprzedaży

Lotnictwo Aviation International już w e-kiosku oraz w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W styczniowym numerze Lotnictwo Aviation International polecamy:

III Ogólnopolska Olimpiada Wiedzy o Lotnictwie i Przemyśle Lotniczym – Tadeusz Kucharuk
10 grudnia 2018 r. w Instytucie Technicznym Wojsk Lotniczych w Warszawie odbył się finał III Ogólnopolskiej Olimpiady Wiedzy o Lotnictwie i Przemyśle lotniczym. Etap pierwszy Olimpiady został przeprowadzony przez internet. Organizatorzy otrzymali 66 zgłoszeń osób, które wyraziły chęć wzięcia udziału w olimpiadzie. Do drugiego etapu (finału) zakwalifikowało się 32 uczestników. Do ostatecznej rozgrywki przystąpiło 23 uczestników, w tym 13 uczniów i studentów. Reprezentowani byli także pracownicy naukowi i inżynierowie.

Rzecz o prawdziwych pasjonatach lotnictwa – Agnieszka Chmielewska
Tam, gdzie nikt nie próbuje podjąć się żmudnego i kosztownego "remontu" statków powietrznych. ostatnią deską ratunku okazują się pasjonaci i społecznicy. Co ratują? Przygotowują nowe rozwiązania, wyliczają optymalne parametry i budują prototypy,  by nowe projekty samolotów prezentowały nowoczesne i innowacyjne rozwiązania rozmaitych problemów technicznych.

Stulecie Sił Powietrznych Azerbejdżanu – Carlo Kuit, Paul Kievit
Siły Zbrojne Azerbejdżanu, w tym także lotnictwo wojskowe, powstały 26 czerwca 1918 r. W dwa lata później Azerbejdżan utracił niepodległość i wszedł w skład Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich, wraz ze swoimi siłami zbrojnymi. 30 sierpnia 1991 r. Azerbejdżan ogłosił niepodległość, która została formalnie uznana 18 października 1991 r. 21 grudnia 1991 r. Azerbejdżan przystąpił do Wspólnoty Niepodległych Państw. Od ogłoszenia niepodległości trwa konflikt z Armenią o Górski Karabach. Azerbejdżan, to państwo położone na pograniczu Europy i Azji nad Morzem Kaspijskim, graniczące z Federacją Rosyjską, Gruzją, Armenią, Iranem i Turcją.

Boeing E-3 Sentry. Na straży powietrznych granic – Paweł Henski
Boeing E-3 Sentry (Airborne Warning & Control System, AWACS) od blisko czterech dekad stanowią podstawę systemu wczesnego ostrzegania i kontroli powietrznej Stanów Zjednoczonych oraz Sił Powietrznych Wczesnego Ostrzegania i Kontroli NATO (NATO Airborne Early Warning & Control Force). Dzięki kolejnym programom modernizacyjnym E-3 Sentry mogą pozostać w służbie do 2035 r.

Boeing E-7A Wedgetail. Odpowiedź na wyzwa­nia XXI wieku – Paweł Henski
Zainicjowana przez Australię budowa samolotu wczesnego ostrzegania i kontroli powietrznej na bazie komunikacyjnego Boeinga 737 doprowadziła do pojawienia się modelu E-7A Wedgetail, który dotychczas znalazł się w wyposażeniu sił powietrznych Australii, Turcji i Republiki Korei. E-7A może być nowocześniejszą i tańszą alternatywą dla dotychczasowych samolotów AWACS (E-3 i E-767) i dlatego Wielka Brytania rozważa obecnie ich zakup w miejsce coraz bardziej zużytych E-3D.

Niech rozkwita sto Pterodaktyli – Piotr Butowski
W poprzednim numerze LAI przedstawiliśmy pokazane w Zhuhai w listopadzie 2018 r. nowe projekty chińskich bojowych bezzałogowych latających skrzydeł oraz futurystyczne wielkie bezzałogowce. W drugiej części opowiemy o mniej awangardowych, ale za to przynoszących pieniądze, chińskich samolotach bezzałogowych średniej klasy, większość z których jest przeznaczona na eksport.

Pożegnanie japońskich Phantomów – George Karavantos
2 grudnia 2018 r. w bazie Hyakuri w prefekturze Ibaraki w Japonii, nieco na północ od Tokio, miały miejsce małe pokazy lotnicze. Pokazy miały upamiętnić ostatnie dni użytkowania odrzutowych samolotów bojowych McDonnell Douglas F-4 Phantom II przez jeden z trzech ostatnich dywizjonów wyposażonych w ten typ samolotu w Siłach Powietrznych Samoobrony Japonii.

Lockheed C-130 Hercules. Koń roboczy Sił Powietrznych Holandii – Mike Schoenmaker, Niels Hoogenboom
Poza Polską i Holandią ponad 60 krajów świata użytkuje średnie samoloty transportowe Lockheed C-130 Hercules w ponad 40 wariantach. Pierwsze dwa takie transportowce Królewskie Siły Powietrzne Holandii (Koninklijke Luchtmacht, KLu) otrzymały w 1994 r., wyposażając w nie 334. Dywizjon stacjonujący w bazie Eindhoven. W październiku 2007 r. przekazano je do 336. Dywizjonu, obecnie holenderska flota samolotów Hercules składa się z dwóch C-130H i dwóch C-130H-30, wyróżniających się dłuższym kadłubem.

Zmodernizowane śmigłowce W-3WARM Anakonda w Marynarce Wojennej – Michał Fiszer, Jerzy Gruszczyński
Polska Marynarka Wojenna otrzymała dotychczas pięć zmodernizowanych śmigłowców W-3WARM Anakonda, w tym dwa dawne transportowe, które zostały doprowadzone do standardu wersji ratownictwa morskiego, za wyjątkiem dodatkowych pływaków. Początkowo napotkano na problemy związane z wibracją wirnika nośnego, ale ostatecznie problem ten rozwiązano. Teraz morski rodzaj sił zbrojnych jest bardzo zadowolony z nowych możliwości śmigłowców.

Krajowe ćwiczenie służby poszukiwania i ratownictwa lotniczego – Marcin Szafraniec
15 listopada ubiegłego roku odbyły się w Polsce największe ćwiczenia służby poszukiwania i ratownictwa lotniczego. Powyższe zamierzenie zostało przeprowadzone w ramach corocznie organizowanego przez Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych (DORSZ) ćwiczenia pk. RENEGADE/SAREX-18/II. Sprawdzeniu podlegały rozwiązania systemowe funkcjonujące w ramach służby poszukiwania i ratownictwa lotniczego (ASAR), współpracującej z Krajowym Systemem Ratowniczo-Gaśniczym (KSR-G) oraz systemem Państwowego Ratownictwa Medycznego (PRM).

Śmigłowiec szturmowy Bell AH-1 Cobra – Łukasz Pacholski
W 1955 r. pułkownik Jay D. Vanderpool, weteran wojny koreańskiej i wizjoner, wystosował memorandum dotyczące utworzenia w Siłach Lądowych Stanów Zjednoczonych jednostek aeromobilnych, wyposażonych w wielozadaniowe śmigłowce transportowe. Aby zapewnić powietrznej piechocie bezpośrednie wsparcie ogniowe, potrzebne były również specjalnie wydzielone do tego celu śmigłowce szturmowe dysponujące uzbrojeniem rakietowo-strzeleckim.

Dywizjony nocnych myśliwców F4U Corsair i F6F Hellcat w służ­bie USN i USMC (część I) – Tomasz Szlagor
Nocne samoloty myśliwskie amerykańskich sił morskich (US Navy, USN) i lotnictwa korpusu piechoty morskiej (US Marine Corps, USMC) miały istotny, chociaż mało znany udział w kampaniach stoczonych w ostatnich latach II wojny światowej na Pacyfiku. W artykule ich burzliwa historia.

A oprócz tego:
• Aktualności wojskowe – Krzysztof Kuska, Łukasz Pacholski
• Aktualności kosmiczne – Waldemar Zwierzchlejski
• Aktualności cywilne – Paweł Bondaryk
• Lockheed Martin patentuje niewielki reaktor fuzyjny – Krzysztof Kuska
• Kontrakt na dostawę systemów BSP klasy taktycznej krótkiego zasięgu kryptonim Orlik – Łukasz Pacholski
• Chcemy iść dalej w segmencie bezzałogowych aparatów latających, które cały czas rozwijamy. Wywiad z Szymonem Dankowskim, Wiceprezesem Zarządu Wojskowych Zakładów Lotniczych S.A. w Bydgoszczy – Łukasz Pacholski
• Niezwykłe Boże Narodzenie – Waldemar Zwierzchlejski

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem styczniowego wydania "Lotnictwo Aviation International" na stronie: www.zbiam.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony