Lotnictwo Aviation International 11/2023 już w sprzedaży
Lotnictwo Aviation International 11/2023 już w e-kiosku oraz w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.
W listopadowym numerze Lotnictwo Aviation International polecamy:
Brytyjskie myśliwce Eurofighter Typhoon w Polsce – Łukasz Pacholski
1 października do 31. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Poznaniu-Krzesinach przyleciały cztery wielozadaniowe samoloty bojowe Eurofighter-Typhoon FGR4 należące do Royal Air Force. Przez okres dwóch tygodni brytyjscy piloci operowali w polskiej oraz litewskiej przestrzeni powietrznej współpracując z sojusznikami z Polski, Włoch, Hiszpanii i Stanów Zjednoczonych.
PZL Mielec zwiększa udział w produkcji F-16 – Łukasz Pacholski
29 sierpnia w należących do korporacji Lockheed Martin Polskich zakładach Lotniczych Sp. z o.o. w Mielcu uroczyście zaprezentowano pierwszą,ukończoną w Polsce, tylną sekcję kadłuba wielozadaniowego samolotu bojowego F-16 Block 70/72. W wydarzeniu tym wzięła udział niewielka grupa dziennikarzy, w tym wysłannik miesięcznika "Lotnictwo Aviation International".
Pierwsze AW149 dla 25. Brygady Kawalerii Powietrznej – Adam Gołąbek, Andrzej Wrona
30 października br. na lotnisku Nowy Glinnik żołnierze 7. Dywizjonu Lotniczego wchodzącego w skład 25. Brygady Kawalerii Powietrznej odebrali pierwsze dwa z 32 zamówionych śmigłowców wielozadaniowych Leonardo Helicopters AW149. Umowa na AW149 wraz z towarzyszącymi pakietami logistycznym i szkoleniowo-symulatorowym ma wartość 8,25 miliarda złotych i została zawarta 1 lipca 2022 r. z zakładami WSK „PZL-Świdnik” SA, które należą do włoskiego koncernu i docelowo mają produkować śmigłowce AW149. Jedynie pierwsze egzemplarze AW149 dla Sił Zbrojnych RP mają zostać wykonane przez wytwórnię we włoskim Varese-Venegono. Pakiet logistyczny obejmuje zapasy części zamiennych i eksploatacyjnych, a także sprzęt do obsługi naziemnej śmigłowców. Pakiet szkoleniowo-symulatorowy obejmuje z kolei kompleksowe przeszkolenie pilotów i personelu technicznego oraz dostawę zestawu zaawansowanych symulatorów i sprzętu szkoleniowego.
Program Gripen. Nadchodzi trzecia generacja – Krzysztof Kuska
Wielozadaniowy samolot bojowy Saab JAS-39E/F Gripen (Gripen E/F), to ostatni etap długiej drogi, jaką przeszedł szwedzki przemysł lotniczy w ostatnich kilkudziesięciu latach. Jego korzeni należy upatrywać w maszynach Viggen i Draken, na których sprawdzano różnorakie układy aerodynamiczne i rozwiązania konstrukcyjne i na których wychowywały się kolejne pokolenia inżynierów. Sama nazwa Gripen też jest bardzo szwedzka, ponieważ pochodzi od Gryfa znajdującego się w herbie firmy Saab i co ciekawe została wybrana w ramach publicznego konkursu. W pełnej nazwie samolotu mamy jeszcze skrót JAS wywodzący się od szwedzkich słów Jakt, Attack, Spaning – myśliwski, szturmowy, rozpoznawczy. Z kolei numer 39 w nazwie samolotu odzwierciedla kolejny typ, jaki powstał w firmie Saab.
Suchoj Su-34 z bombą kierowaną UMPK – Piotr Butowski
6 października 2023 r., w serii swoich wizyt w zakładach przemysłu obronnego, rosyjski minister obrony Siergiej Szojgu odwiedził Nowosybirski Zakład Lotniczy imienia W. P. Czkałowa, produkujący samoloty myśliwsko-bombowe Su-34. Wskazując na jeden ze znajdujących się w hali produkcyjnej samolotów, Szojgu nazwał Su-34 z bombą UMPK „podstawowym koniem roboczym” wojny z Ukrainą. Do miana konia roboczego może pretendować jeszcze kilka typów sprzętu latającego, w tym samolot szturmowy Su-25 oraz śmigłowiec bojowy Ka-52, ale teraz zajmijmy się Su-34.
Rosyjskie lotnictwo Floty Czarnomorskiej przeciwko ukraińskim kutrom bezzałogowym – Piotr Butowski
Dużym zaskoczeniem wojny rosyjsko-ukraińskiej są znaczące straty ponoszone przez Marynarkę Wojenną Federacji Rosyjskiej w starciu z Ukrainą – właściwie nie mającą floty wojennej. Po spektakularnym zatopieniu 13 kwietnia 2022 r. okrętu flagowego Floty Czarnomorskiej, krążownika Moskwa, jeszcze wielokrotnie atakowane były rosyjskie okręty, infrastruktura brzegowa, a także most łączący Rosję z Krymem. Środki ataku są różne: pociski balistyczne Toczka-U, lotnicze pociski samosterujące Storm Shadow/Scalp EG, a most krymski zaatakowany został przez samochód ciężarowy wypełniony ładunkiem wybuchowym.
Flota linii lotniczych 2023 – Jerzy Liwiński
W połowie br. w liniach lotniczych na świecie było 29 500 samolotów komunikacyjnych, z tego 27 400 aktywnych operacyjnie. Najpopularniejszymi są Airbusy serii A320 (9582 szt.) i Boeingi 737, a wśród maszyn regionalnych: Embraery E-Jets (1610) i turbośmigłowe ATR 42/72. Największymi flotami dysponują: Delta Air Lines (964), American Airlines (951), United Airlines (922), Southwest Airlines, China Southern Airlines i China Eastern Airlines. Pierwsza dziesiątka linii (z 2 tys. funkcjonujących) posiadała łącznie 6822 samolotów, co stanowi 23% globalnej floty.
C-130 Hercules: wersje wsparcia artyleryjskiego (1) – Paweł Henski
W latach 1964–1975, podczas wojny w Azji Południowo-Wschodniej, siły powietrzne Stanów Zjednoczonych (USAF) wprowadziły w życie koncepcję samolotu wsparcia artyleryjskiego typu gunship. Do służby weszły maszyny uzbrojone w broń lufową takie jak AC-47D Spooky, AC-119G Shadow i AC--119K Stinger, jak również przenoszące wyłącznie bomby AC-123K (NC-123K) Black Spot. Ostatecznie jednak to średni samolot transportowy C-130 Hercules, zmodyfikowany jako gunship AC-130, okazał się platformą o największym potencjale i możliwościach bojowych. Powstały kolejne, coraz bardziej zaawansowane wersje, oznaczone jako AC-130A, AC-130E i AC-130H. Uzbrojenie pokładowe Herculesów wsparcia artyleryjskiego przeszło ewolucję od karabinów maszynowych kal. 7,62 mm i działek kal. 20 mm, przez działa kal. 40 mm, aż do haubic kal. 105 mm. Gunshipy AC-130 okazały się niezwykłe skuteczne w zwalczaniu celów naziemnych, szczególnie najsilniej uzbrojona wersja AC-130H Spectre. Pomimo upowszechniania się kierowanego uzbrojenia lotniczego, sprawdzona w boju koncepcja „latającej artylerii” do dzisiaj nic nie straciła na swojej atrakcyjności. Herculesy wsparcia artyleryjskiego na stałe zagościły w arsenale USAF w postaci kolejnych wersji – AC-130U Spooky II, AC-130W Stinger II i AC-130J Ghostrider.
Junkers Ju 287. Niedoszły niemiecki odrzutowy bombowiec (2) – Hubert Michalski
Prototypy Ju 287 V1 oraz Ju 287 V2 nie prezentowały od strony konstrukcyjnej docelowych samolotów bombowych, jakie miały powstać w ramach zamówienia na nowy odrzutowy bombowiec, ponieważ nie zostały zbudowane zgodnie z dokumentacją projektu EF 122 D. Ich budowę przy wykorzystaniu gotowych elementów konstrukcyjnych pochodzących z innych samolotów, jak już wspomniano wcześniej, wymusiła potrzeba jak najszybszego oblotu prototypu oraz prowadzenia badań w locie i prób naziemnych. Inaczej sytuacja miała przedstawiać się w odniesieniu do trzeciego prototypu, oznaczonego jako Ju 287 V3. Ten demonstrator w stosunku 1:1 miał odzwierciedlać projekt EF 122 D.
A oprócz tego:
• Aktualności wojskowe – Paweł Henski, Krzysztof Kuska
• Aktualności kosmiczne – Waldemar Zwierzchlejski
• Aktualności cywilne – Paweł Bondaryk
• Pierwszy KC-135R z systemem RTIC w USAFE – Paweł Henski
• USAF kontynuują modernizację samolotów C-130H Hercules – Paweł Henski
Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem listopadowego wydania "Lotnictwo Aviation International" na stronie: www.zbiam.pl
Komentarze