Przejdź do treści
Lotnictwo Aviation International 11/2018
Źródło artykułu

Lotnictwo Aviation International 11/2018 już w sprzedaży

Lotnictwo Aviation International już w e-kiosku oraz w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W listopadowym numerze Lotnictwo Aviation International polecamy:

Flota linii lotniczych w 2018 r. – Jerzy Liwiński
W liniach lotniczych na świecie jest użytkowanych 29,3 tys. samolotów komunikacyjnych. Posiadają jednorazową zdolność przewozową 3,9 mln pasażerów i 100 tys. ton ładunków. Najpopularniejszymi samolotami są Airbusy serii A320 (7506 szt.), Boeingi 737 (7310), Boeingi 777 i Airbusy A330, a wśród regionalnych:Embraery E-Jets oraz turbośmigłowe ATR-42/72 i Bombardiery Dash 8Q. Największymi flotami dysponują linie amerykańskie: American Airlines (948 szt.), Delta Air Lines (886), United Airlines i Southwest Airlines. Flota europejskich przewoźników liczy 7,3 tys., a jej średni wiek to dziesięć lat.

Boeing bierze wszystko – Paweł Henski
W ostatnim czasie Boeing wygrał trzy bardzo ważne przetargi. Siły Morskie Stanów Zjednoczonych przyznały mu kontrakt na dostawę pokładowych, bezzałogowych samolotów tankowania powietrznego MQ-25, natomiast Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych wybrały Boeinga jako dostawcę nowych śmigłowców wielozadaniowych oraz przyznały bardzo prestiżowy kontrakt na dostawę odrzutowych samolotów szkolnych T-X. Sukcesy te ugruntują pozycję koncernu jako jednego z największych dostawców uzbrojenia lotniczego na rynku amerykańskim oraz międzynarodowym.

Odrzutowe samoloty bojowe przyszłości – Krzysztof Kuska
Coraz bardziej widoczny na horyzoncie kres użytkowania samolotów Eurofighter Typhoon wymusza na europejskich decydentach podjęcie w krótkim czasie wielu postanowień, związanych z przyszłymi odrzutowymi samolotami bojowymi. O ile 2040 r., w którym ma się zacząć wycofywanie samolotów Typhoon, wydaje się dość odległy, o tyle rozpoczęcie prac nad nowymi samolotami bojowymi już dziś jest jak najbardziej wskazane. Program Lockheed Martin F-35 Lightning II pokazał, że przy tak skomplikowanych konstrukcjach opóźnienia są nieuniknione, a to z kolei wygenerowało dodatkowe koszty, związane z koniecznością przedłużenia eksploatacji i modernizacją samolotów F-15 i F-16 w Stanach Zjednoczonych.

Aviation Detachment 18-5 – Krzysztof Kuska
Odbywające się cyklicznie ćwiczenia Aviation Detachment mogą być realizowane dzięki stałej obecności niewielkiego, 10-osobowego, amerykańskiego komponentu, który zabezpiecza rotacyjną obecność żołnierzy z kolejnych jednostek wysyłanych do Polski. 18-5 oznacza, że jest to piąta tura w roku budżetowym 2018 kończącym się we wrześniu.

Ateński Tydzień Lotniczy 2018 – George Karavantos
Trzeci rok z rzędu w bazie Tanagra, w której stacjonują samoloty myśliwskie Dassault Mirage 2000 Sił Powietrznych Grecji, zorganizowano siódmy Lotniczy Tydzień, otwierając brany dla wszystkich chętnych. George Karavantos, członek komitetu organizacyjnego Athens Flying Week (Ateński Tydzień Lotniczy)zdołał zarezerwować sobie korzystne miejsce do robienia zdjęć i obserwowania pokazu, dzięki temu było możliwe przygotowanie reportażu.

Okolicznościowe malowania samolotów wojskowych w Polsce – Łukasz Pacholski
Od dziesięcioleci tradycją lotnictwa wojskowego na całym świecie jest nanoszenie okolicznościowych malowań na maszyny latające. Po okresie zmian geopolitycznych także w Polsce powrócono do tego typu prac, które w wielu przypadkach są prowadzone w Wojskowych Zakładach Lotniczych Nr 2 S.A. w Bydgoszczy. Wybór nie jest przypadkowy, firma ta jest bowiem czołowym podmiotem realizującym usługi serwisowe na rzecz lotnictwa wojskowego w kraju. Dodatkowo odpowiedni potencjał ludzki i techniczny pozwala na wykonanie najbardziej skomplikowanego wzory malowania.

Europejskie Dowództwo Lotnictwa Transportowego – Mike Schoenmaker, Niels Hoogenboom
Jednym z głównych celów European Air Transport Command (EATC) jest zwiększenie możliwości przewozowych europejskich sił powietrznych. Dowództwo to integruje wysiłek lotnictwa transportowego przekazany do jego dyspozycji, a także zwiększa interoperacyjność w zakresie transportu lotniczego. Dzięki temu zasoby lotnictwa transportowego są wykorzystywane z maksymalną efektywnością.

Northrop Grumman. Koncern o globa­nym zasięgu działania – Leszek A. Wieliczko
Firma Northrop została utworzona w 1939 r., ale jej założyciel i konstruktor Jack Northrop rozpoczął pracę w lotnictwie już w 1916 r., a swój pierwszy samolot zaprojektował krótko po zakończeniu I wojny światowej. W latach 40. Northrop zasłynął z budowy samolotów w niekonwencjonalnym układzie aerodynamicznym latającego skrzydła. Dziełem firmy były również tak znane samoloty jak myśliwce nocne P-61 Black Widow i F-89 Scorpion, lek­kie myśliwce wielozadaniowe F-5 oraz bombowiec strategiczny B-2 Spirit. Obecnie Northrop Grumman jest jedną z największych amerykańskich firm z branży lotniczokosmicznej i zbrojeniowej.

Początki europejskiej współpracy zbrojeniowej w dziedzinie lotnictwa (część III) – Kamil Mazurek
Pierwsze wspólne programy lotnicze na Starym Kontynencie dotyczyły samolotów, a ich początki sięgają przełomu lat 50. i 60. ubiegłego wieku. Jeśli zaś chodzi o śmigłowce, to kalendarium kooperacji, początkowo na poziomie bilateralnym, ma swoje źródła we francusko-brytyjskim porozumieniu zawartym w 1967 r.

Analiza ryzyka jako element budowania bezpieczeństwa w lotnictwie – Hanna Dzido
Artykuł podejmuje temat systemowego zarządzania bezpieczeństwem w lotnictwie cywilnym ze zwróceniem szczególnej uwagi na kluczowy element procesu, czyli analizę i szacowanie ryzyka. W artykule zdefiniowane zostały takie terminy jak bezpieczeństwo, zagrożenie, ryzyko, szacowanie ryzyka oraz istota zarządzania ryzykiem w systemie zarządzania bezpieczeństwem. Dokonano prezentacji wybranych metod analizy i szacowania ryzyka oraz zidentyfikowano zdarzenia lotnicze, które na skutek wspólnego udziału cywilnych i wojskowych statków powietrznych i obiektów wskazują płaszczyznę współpracy na rzecz budowania wysokiego poziomu bezpieczeństwa wykonywania operacji i zadań lotniczych. Wskazano również aspekt braku współpracy lotnictwa cywilnego, oraz lotnictwa państwowego na rzecz zapewnienia wysokiego poziomu bezpieczeństwa poprzez udział w tworzeniu i realizacji polityki (programu) bezpieczeństwa na szczeblu krajowym.

Sojuz MS-10 – przerwany lot – Waldemar Zwierzchlejski
11 października doszło do najgroźniejszej sytuacji w załogowej astronautyce od czasu utraty przed piętnastoma laty orbitera Columbia wraz z jej 7-osobową załogą. Podczas wynoszenia na orbitę rosyjskiego statku kosmicznego Sojuz MS-10, na drugim etapie startu awarii uległa rakieta nośna Sojuz-FG. W jej wyniku uruchomiona została procedura przerwania lotu, a lądownik statku został skierowany z powrotem na Ziemię. Dwuosobowa załoga zamiast trafić tego samego dnia na Międzynarodową Stację Kosmiczną, znalazła się z powrotem na kosmodromie Bajkonur.

O zwycięstwo w eterze (część I) – Robert Rochowicz
Walka radioelektroniczna to bardzo ważny element działania współczesnych sił zbrojnych. Problem jednak w tym, że o tej sferze codziennej służby raczej głośno się nigdy nie mówi. Fakty o jednostkach, używanym sprzęcie pojawiają się dopiero po latach.

Hawker Hurricane RAF nad Murmańskiem – Tomasz Szlagor
Jesienią 1941 r., w ramach operacji „Benedict”, dwa brytyjskie dywizjony myśliwskie przez kilka tygodni stacjonowały na dalekiej północy Rosji, walcząc tam z Luftwaffe w imię sojuszu Churchilla ze Stalinem.

A oprócz tego:
• Aktualności wojskowe – Krzysztof Kuska, Łukasz Pacholski
• Aktualności kosmiczne – Waldemar Zwierzchlejski
• Aktualności cywilne – Paweł Bondaryk
• Powstała Polska Grupa Lotnicza – Polska Grupa Lotnicza

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem listopadowego wydania "Lotnictwo Aviation International" na stronie: www.zbiam.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony