Przejdź do treści
Lotnictwo Aviation International 10/2019
Źródło artykułu

Lotnictwo Aviation International 10/2019 już w sprzedaży

Lotnictwo Aviation International 10/2019 już w e-kiosku oraz w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W październikowym numerze Lotnictwo Aviation International polecamy:

XXVII Międzynarodowy Salon Przemysłu Obronnego. Lotnictwo i obrona powietrzna – Stanisław Kutnik
Tegoroczna edycja salonu kieleckiego przeszła do historii jako wystawa, która zgromadziła 610 firm z 31 krajów świata, w tym 303 firmy polskie. Targi odwiedziło 58 delegaci z 49 państw. Na MSPO 2019 pojawiło się 30,5 tys. gości z całego świata, w tym 13 tys. podczas towarzyszącego wystawie Dnia Otwartego. Oprócz gościa honorowego – Prezydenta Andrzeja Dudy, wydarzenie odwiedzili także Mariusz Błaszczak, Minister Obrony Narodowej, Georgette Mosbacher, Ambasador Stanów Zjednoczonych w Polsce oraz członek misji Apollo 15, Alfred Merrill Worden.

Lotnicze propozycje dla Polski. Leonardo na MSPO – Łukasz Pacholski
XXVII Międzynarodowy Salon Przemysłu Obronnego w Kielcach był dobrą okazją do zaprezentowania się dla szeregu producentów uzbrojenia i sprzętu wojskowego. Wśród nich wyróżniał się m.in. koncern Leonardo, który starał się zachęcić swoimi produktami decydentów Ministerstwa Obrony Narodowej, m.in. w segmencie odrzutowych samolotów bojowych, które mogłyby stanowić wyposażenie Sił Powietrznych.

Program Drop. Nowe samoloty transportowe dla Sił Powietrznych – Łukasz Pacholski
Sierpień i wrzesień były ważnymi miesiącami dla programu operacyjnego Drop, zakładającego analizę dostępnych rozwiązań umożliwiających zastąpienie obecnie eksploatowanej floty średnich samolotów transportowych Lockheed Martin C-130E Hercules. Pięć transportowców tego typu stanowi wyposażenie 33. Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu, ale mają one po kilkadziesiąt lat.

Tajwańska oferta na MSPO 2019 – Robert Czulda
Jednym z debiutantów na tegorocznych targach w Kielcach był tajwański Narodowy Instytut Nauki i Technologii Chung Shan (NCSIST). Ta rządowa firma może poszczycić się niezwykle bogatą propozycją w zakresie środków walki "ziemia-powietrze" i "powietrze-powietrze". Do tej pory były one oferowane przede wszystkim rodzimym siłom zbrojnym, obecnie się to zmienia i są one również dostępne dla klientów zagranicznych w tym dla Polski.

Międzynarodowy Salon Lotniczo-Kosmonautyczny MAKS 2019 – Piotr Butowski
W tegorocznym Międzynarodowym Salonie Lotniczo-Kosmonautycznym (Mieżdunarodnyj Awiacjonno-Kosmiczeskij Salon) MAKS 2019, jaki odbył się między 27 sierpnia a 1 września w Żukowskim pod Moskwą, wzięło udział 827 firm z 33 krajów, w tym 184 zagraniczne; jest to mniej więcej tyle samo, co dwa lata wcześniej na MAKS 2017. Według organizatorów, wystawę odwiedziło 579 tys. ludzi; w dni dla publiczności rzeczywiście trudno było przecisnąć się bliżej statków powietrznych.

Transport lotniczy w 2018 r. w statystyce – Jerzy Liwiński
W ub. roku linie lotnicze na świecie przewiozły 4,41 mld pasażerów i 63,3 mln ton ładunków, z tego w rejsach rozkładowych 4,32 mld pas. i 58 mln ton. Samoloty komunikacyjne wykonały 38,1 mln rejsów, zużywając przy tym 360 mld litrów paliwa, o wartości 180 mld dolarów. Największe przewozy pasażerskie zrealizowały linie: American Airlines Group (203,7 mln), Delta Air Lines, Southwest i United Airlines, a cargo: FedEx Express (17,5 mld tkm), Emirates, Qatar Airways i UPS Airlines.

Strefa turbulencji. Rosyjski przemysł lotniczy – Piotr Butowski
Rosyjski przemysł lotniczy jest w kryzysie. Sytuacja różni się niuansami w zależności od sektora; zdecydowanie lepiej jest w sektorze samolotów wojskowych niż cywilnych, ale zjawiska kryzysowe występują wszędzie.

Francusko-indyjskie ćwiczenie lotnicze „Garuda VI” – Joris van Boven, Alex van Noye
Ćwiczenia lotnicze "Garuda" to szkolenie sił powietrznych Francji i Indii, które jest prowadzone co kilka lat na zmianę z jednym, bądź drugim kraju. W bieżącym roku ćwiczenie zostało zorganizowane przez bazę lotniczą Base Aérienne 118 "Colonel Rozanoff" w Mont-de-Marsan, w południowej Francji.

Tylko dla orłów. Ćwiczenie „Anatolian Eagle 2019” – George Karavantos
Od 17 do 28 czerwca w Turcji przeprowadzono wielonarodowe ćwiczenia lotnicze "Anatolian Eagle 2019". Gospodarzem była 3. Główna Baza Lotnictwa Bojowego Konya tureckiego lotnictwa wojskowego. Na te dwanaście dni tureckie lotnictwo wojskowe wystawiło kontyngent liczący około 600 osób, który wziął udział w ćwiczeniu, a pozostałe Rodzaje Sił Powietrznych Turcji – kolejne 450.

Defilada „Wierni Polsce”. Katowice, 15 sierpnia 2019 r. – Adam Gołąbek, Andrzej Wrona
Defilada "Wierni Polsce" była kulminacyjnym punktem tegorocznych obchodów Święta Wojska Polskiego. Po raz pierwszy w Katowicach defilowało ponad 2,5 tys. żołnierzy – reprezentanci wszystkich Rodzajów Sił Zbrojnych RP i przedstawiciele sił sojuszniczych z NATO, stacjonujących w Polsce. Odbył się pokaz statków powietrznych, a także historycznego i współczesnego uzbrojenia i sprzętu wojskowego. W uroczystości wzięli udział: Prezydent RP, Andrzej Duda, Prezes Rady Ministrów RP, Mateusz Morawiecki, minister Obrony Narodowej. Mariusz Błaszczak, przedstawiciele najwyższych władz państwowych oraz kadry kierowniczej Sił Zbrojnych RP.

Wahadłowce kosmiczne X‑37B i ich misje – Paweł Henski
Należące do Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych dwa wahadłowce typu Boeing X-37B to pierwsze na świecie bezzałogowe pojazdy kosmiczne wielokrotnego użytku. Wynoszone na orbitę za pomocą rakiet nośnych, powracają autonomicznie na Ziemię lądując na lotnisku tak jak klasyczne wahadłowce załogowe. Obydwa pojazdy spędziły już w kosmosie łącznie ponad 2800 dni. Od samego początku misje X-37B skryte są zasłoną tajemnicy wojskowej, co zrodziło szereg spekulacji na temat ich funkcji oraz zadań. Wydaje się jednak, że stanowią niezwykle efektywne narzędzie do testowania różnorodnych technologii wykorzystywanych w amerykańskich programach kosmicznych.

Focke-Wulf Fw 190. Wersje myśliwsko-bombowe – i szturmowe (część III) – Marek J. Murawski
Po kapitulacji sił niemiecko-włoskich w Afryce Północnej w maju 1943 r. samoloty II./SKG 10 (dowódca: Hptm. Fritz Schröter) przeniesiono na lotniska San Pietro i Castelvertrano na Sycylii, natomiast II./Sch.G ulokowano w Milis na Sardynii. Pod koniec czerwca do Milis przeniesiono również I./Sch.G 2. Obydwa dywizjony, przezbrojone w samoloty Fw 190 i uzupełnione o młodych pilotów, prowadziły intensywne szkolenie.

A oprócz tego:
• Aktualności wojskowe – Piotr Butowski, Paweł Henski, Stanisław Kutnik, Waldemar Zwierzchlejski
• Aktualności z kosmosu – Waldemar Zwierzchlejski
• Aktualności cywilne – Paweł Bondaryk
• Chandrayaan‑2. O włos od sukcesu – Waldemar Zwierzchlejski

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem październikowego wydania "Lotnictwo Aviation International" na stronie: www.zbiam.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony