Przejdź do treści
Źródło artykułu

Historyczny debiut Central Airlines. Chiński przewoźnik otwiera połączenie cargo Chengdu – Katowice

We wtorek, 21 października 2025 roku, na Katowice Airport po raz pierwszy w historii wylądował Boeing 777F chińskiej linii towarowej Central Airlines. Tym samym zainaugurowano czarterowe połączenia towarowe pomiędzy chińskim miastem Chengdu a katowickim lotniskiem. Trasa obsługiwana jest na zlecenie chińskich platform zakupowych z częstotliwością od 3 do 5 rejsów tygodniowo.

„Nasi partnerzy z Central Airlines podjęli dobrą decyzję, wybierając katowickie lotnisko jako miejsce, do którego będą realizować połączenie towarowe z Chin. Prace nad uruchomieniem tej trasy trwały od kilku miesięcy, jej inauguracja to duży sukces. Jesteśmy otwarci na współpracę z chińskimi operatorami logistycznymi, którym możemy zaoferować nowoczesną infrastrukturę katowickiego lotniska oraz znakomitą lokalizację blisko najważniejszych autostrad w tej części Europy. Naszym atutem jest także krótki czas obsługi naziemnej oraz celnej, a to dzięki dobrej kooperacji z operatorami handlingowymi oraz Krajową Administracją Skarbową" – mówi Artur Tomasik, prezes Zarządu Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego S.A.

„Jako ważny przewoźnik lotniczy między Chinami a Europą, Central Airlines zdecydowało się na uruchomienie połączeń do Katowic, co jeszcze bardziej wzbogaci naszą europejską siatkę połączeń. Jesteśmy gotowi rozwijać się razem z lotniskiem" – mówi Wang Yingming, CEO Central Airlines.

Katowice Airport jest największym regionalnym lotniskiem w Polsce w segmencie przewozów komercyjnego cargo lotniczego. Prognoza wskazuje, że w 2025 roku w obszarze cargo lotnisko zanotuje najlepszy wynik w historii, obsługując około 45 tys. ton frachtu.

Port dysponuje nowoczesnym terminalem cargo o powierzchni 12 tys. m² oraz przedterminalową płytą postojową ze stanowiskami, na których można prowadzić obsługę naziemną kilku dużych samolotów frachtowych jednocześnie.

Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze S.A., zarządzające portem, we współpracy z agentami handlingowymi i Krajową Administracją Skarbową wdrożyło proces szybkiej odprawy celnej dla przesyłek (IOOS H7). Dzięki temu rozwiązaniu odprawa celna kilkudziesięciu tysięcy przesyłek z jednego rejsu all-cargo zajmuje zaledwie ok. 6-7 godzin, co jest znakomitym rezultatem na tle innych europejskich portów lotniczych. Ponadto katowickie lotnisko jest dostępne 24 godziny na dobę, bez żadnych ograniczeń, zarówno pod kątem operacyjnym (starty i lądowania samolotów), jak i funkcjonowania terminalu cargo, co ma istotne znaczenie z perspektywy operatorów frachtowych.

W ramach programu rozwoju infrastruktury Katowice Airport na lata 2024-2032 GTL S.A. ma zaplanowaną budowę drugiego terminalu towarowego o powierzchni ok. 10 tys. m². Obecnie przygotowywany jest projekt budowlany tego obiektu. Jego oddanie do użytku spodziewane jest w drugiej połowie 2027 roku.

Central Airlines pierwsze operacje frachtowe wykonało w 2020 roku. Trzon floty przewoźnika stanowi sześć szerokokadłubowych, towarowych Boeingów 777F. Linia działa globalnie, świadcząc swoje usługi od Chin po Europę i Amerykę Północną. W 2025 roku Central Airlines obsługuje 52 lotniska w 18 krajach.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony