Przejdź do treści
Źródło artykułu

Lotnictwo 6/2024 w sprzedaży od 3 lipca

"Lotnictwo" 6/2024 już w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W numerze polecamy:

Berlińska wystawa ILA 2024
W ostatnich latach Międzynarodowa Wystawa Lotnicza ILA w Berlinie przybrała dość specyficzną formułę. Zdecydowanie mniej jest pokazów w powietrzu, za to coraz więcej stoisk firmowych, które oferują swoje produkty dla branży lotniczej, kosmicznej i zbrojeniowej w bardzo szerokim zakresie – od przysłowiowej śrubki po rakiety kosmiczne. Jest więc bardzo różnorodnie, a przez to ciekawie. Targi to również świetna okazja do ogłaszania nowych umów i zamówień, czego również w tym roku nie brakowało.

A220. Airbus z kanadyjską duszą
Airbus A220 to powiew świeżości w regionalnym lotnictwie pasażerskim. Połączył w sobie nowoczesne rozwiązania technologiczne, oszczędność paliwa i komfort podróży. Rodzina o tym oznaczeniu wzbogaciła ofertę Airbusa w 2018 roku. Mimo podobieństw, A220 różni się od pozostałych modeli europejskiego producenta nie tylko oznaczeniem, ale także kanadyjską przeszłością, o której obecnie przypomina głównie napis CSeries przy wejściu na pokład.

Modernizacja tajwańskich F-16
Z powodu nieustającego zagrożenia ze strony Chińskiej Republiki Ludowej, która uważa Tajwan za zbuntowaną prowincję, Siły Powietrzne Republiki Chińskiej (Republic of China Air Force, ROCAF) posiadają liczną flotę samolotów bojowych. Najnowocześniejszymi i najliczniejszymi są amerykańskie F-16 Fighting Falcon, których flota niedawno została gruntownie zmodernizowana do wersji F-16V Viper.

Wojna powietrzna nad Ukrainą. Maj 2024 r.
10 maja Rosjanie aktywowali nowy kierunek frontu, przystępując do szeroko zakrojonego natarcia z terytorium Federacji Rosyjskiej na obwód charkowski, na szerokości około 70 km. Po początkowych sukcesach w ciągu pierwszych 48 godzin, gdy wojska rosyjskie posunęły się na odległość do 8–10 km, tempo natarcia nagle wyhamowało po dotarciu do głównych linii obronnych wojsk ukraińskich. Wszystko wskazuje na to, że celem tej akcji było wymuszenie zużycia przez Ukrainę rezerw operacyjnych i ściągniecie na ratunek sił z Donbasu. Plan ten powiódł się tylko częściowo, sytuacja dość szybko została bowiem opanowana przez ukraiński Sztab Generalny. Wbrew niektórym opiniom Charków ani przez moment nie był zagrożony, ponieważ użyte do ataku siły były zbyt słabe i nie zostały wzmocnione drugim rzutem, który mógłby wykorzystać uzyskane powodzenie. To dowodzi, że dla Moskwy głównym kierunkiem nadal pozostaje Donbas, gdzie jednak postępy wciąż są bardzo mizerne.

Siły Powietrzne Urugwaju
Urugwaj jest jednym z najmniejszych państw Ameryki Południowej i dysponuje niewielkim potencjałem militarnym, a wydatki na siły zbrojne są dość nisko na liście priorytetów. Siły Powietrzne mają tylko nieco ponad 60 statków powietrznych, z których większość ma już za sobą ponad 30, a niektóre nawet ponad 40 lat służby. Jedynymi samolotami bojowymi są przestarzałe A/OA-37B, które już od co najmniej 20 lat wymagają zastąpienia nowoczesnymi maszynami. Podobnie wygląda sytuacja w niemal każdej kategorii sprzętu. Mimo to Urugwajskie Siły Powietrzne realizują szerokie spektrum zadań na terenie kraju i aktywnie uczestniczą w misjach zagranicznych pod egidą ONZ.

Tupolew Tu-4. Radziecka kopia Superfortecy. Cz. II
Samoloty Tu-4 zostały oficjalnie przyjęte do wyposażenia radzieckiego lotnictwa w 1948 roku. W pierwszej połowie lat 50. stanowiły podstawowe wyposażenie Lotnictwa Dalekiego Zasięgu. W podstawowej wersji bombowej były przeznaczone do wykonywania indywidualnych lub zmasowanych nalotów na kluczowe obiekty wojskowe i przemysłowe leżące w głębi terytorium przeciwnika oraz zgrupowania wojsk przy użyciu bomb konwencjonalnych lub chemicznych. Tu-4A były pierwszymi radzieckimi nosicielami bomb atomowych. Inne wersje służyły do przenoszenia pocisków skrzydlatych, rozpoznania, transportu i szkolenia nawigatorów. Oprócz ZSRR Tu-4 były używane w Chińskiej Republice Ludowej.

D-Day w powietrzu
Przeprowadzona 80 lat temu operacja lądowania w Normandii nie mogła obyć się bez silnego wsparcia z powietrza, obejmującego wszelkie rodzaje działań lotniczych. W ich ramach lotnictwo alianckie wykonało w dniu desantu około 14 700 lotów bojowych. Wbrew powszechnym opiniom aktywne były także jednostki Luftwaffe.

A oprócz tego lotnicze aktualności z kraju i ze świata:
•  Aktualności z kraju
•  Aktualności wojskowe
•  Aktualności cywilne
•  PZL-Świdnik uruchomił linię produkcyjną śmigłowców AW149 dla Wojska Polskiego
•  Katastrofa prezydenckiego śmigłowca Bell 212 w Iranie
•  Samoloty Airbusa dla Polski. Wywiad z Johanem Pelissierem, prezesem Airbusa na region Europy

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem "Lotnictwa" 6/2024 na stronie: https://magnum-x.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony