Przejdź do treści
Lotnictwo 2/2023
Źródło artykułu

Lotnictwo 2/2023 już w sprzedaży

"Lotnictwo" 2/2023 już w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W numerze polecamy:

Tajemnicze balony nad Ameryką
Systemy nadzoru amerykańsko-kanadyjskiego dowództwa NORAD (North American Aerospace Defense Command) po raz pierwszy wykryły obcy balon 28 stycznia, gdy wleciał w przestrzeń powietrzną USA w pobliżu Wysp Aleuckich. Następnie aerostat przeleciał nad Alaską i Kanadą, aby 31 stycznia ponownie wejść w przestrzeń powietrzną Stanów Zjednoczonych nad stanem Idaho. 1 lutego załogi amerykańskich myśliwców F-22A z bazy lotniczej Nellis dokonały z bliska oględzin balonu, zapoznając się z jego konstrukcją i wyposażeniem. Tym samym Amerykanie upewnili się co do szpiegowskiego charakteru lotu, którego trasa przebiegała nad strategicznie ważnymi instalacjami wojskowymi w kontynentalnej części Stanów Zjednoczonych. Balon miał podwieszony ładunek rozpoznawczy oraz dużych rozmiarów panele słoneczne, które służyły do zasilania urządzeń.

Wojna powietrzna nad Ukrainą 24 grudnia 2022 – 23 stycznia 2023
W styczniu Siły Zbrojne Federacji Rosyjskiej zasadniczo kontynuowały lokalne ataki wzdłuż całej linii frontu w obwodzie donieckim. Oprócz zdobycia, po wielomiesięcznej i krwawej kampanii, niewielkiego miasteczka Sołedar, na innych odcinkach Rosjanie nie uzyskali większego powodzenia. Główne kierunki ataków skoncentrowane były na Bachmucie i Awijewce. Ponadto Moskwa kontynuuje uzupełnianie stanów jednostek walczących na Ukrainie, zarówno pod względem wyposażenia, jak i personelu, co dobitnie pokazuje, że rosyjski potencjał do odtwarzania wojsk lądowych nie został jeszcze wyczerpany, a dalekosiężne plany względem Ukrainy nie zniknęły. Władze na Kremlu prawdopodobnie gromadzą większe rezerwy do odzyskania inicjatywy operacyjnej, aczkolwiek koncentracja potencjału lotniczego WKS na Białorusi, pod pretekstem międzysojuszniczych ćwiczeń, na razie nie wskazuje na zamiar ponowienia ataków akurat z tego kierunku. Zgromadzone na tym etapie rosyjskie lotnictwo jest zbyt słabe, aby nawet po przyłączeniu się do walki sił powietrznych Białorusi można było myśleć o skutecznym wsparciu własnych oddziałów naziemnych w ewentualnym szturmie na ufortyfikowaną granicę.

Tupolew Tu-22M. Cz. I
Samolot bombowy-nosiciel rakiet Tu-22M powstał w latach 70. jako maszyna uderzeniowa do zwalczania ważnych celów o znaczeniu operacyjnym i od tego czasu był maszyną politycznie kontrowersyjną. Według osiągów nie był klasyfikowany jako bombowiec strategiczny, co było przedmiotem sporów między ZSRR i USA już od końca lat 70. Obecnie jest jednym z trzech typów bombowców-nosicieli rakiet w rosyjskich Siłach Powietrzno-Kosmicznych. Tu-22M3 były i są używane we wszystkich wojnach, które prowadziła Federacja Rosyjska w ostatnich latach, w tym w Gruzji i na Ukrainie.

Siły Powietrzne Republiki Korei Cz. II
Siły Powietrzne Republiki Korei (ROKAF) mają obecnie na stanie około 740 samolotów, śmigłowców i dużych bezzałogowych statków powietrznych (BSP). Przestarzałe typy maszyn są sukcesywnie zastępowane nowymi, o znacznie większych możliwościach operacyjnych. Do końca dekady zakończą służbę ostatnie myśliwce KF/F-5E/F i F-4E, a KF-16C/D zostaną zmodernizowane do standardu KF-16U. Ambitne plany obejmują modernizację myśliwców F-15K oraz zakup drugiej partii wielozadaniowych samolotów bojowych F-35A, dodatkowych samolotów transportowych, transportowo-tankujących, wczesnego ostrzegania i zwiadu elektronicznego oraz zupełnie nowych samolotów obserwacji pola walki i kierowania działaniami bojowymi.

Nalot na konwój pod Endau
Kiedy 26 stycznia 1942 roku wykryto przeprowadzany przez wojska japońskie desant pod Endau, dowództwo brytyjskie postanowiło mu przeciwdziałać m.in. za pomocą uderzeń lotniczych. Wobec przeciwdziałania myśliwców lotnictwa Cesarskiej Armii Japońskiej podjęte ataki niestety zamieniły się w krwawy dramat, w którym stracono 17 samolotów i 37 poległych lotników. Wśród straconych maszyn aż 12 stanowiły zupełnie przestarzale dwupłatowe bombowce Vickers Vildebeest.

Grumman FF, SF i G-23
Wyglądający niepozornie, a nawet nieco niezgrabnie dwupłatowy myśliwiec Grumman FF, przez pilotów nazywany pieszczotliwie Fifi, zapisał się w historii amerykańskiego lotnictwa jako pierwszy samolot zbudowany w firmie Grumman oraz pierwszy samolot pokładowy US Navy o całkowicie metalowej konstrukcji (w przypadku kadłuba – półskorupowej) z chowanym podwoziem i zakrytymi kabinami załogi. Na bazie FF powstała wersja zwiadowcza SF dla US Navy oraz eksportowa G-23. Największymi użytkownikami montowanych w kanadyjskiej firmie CCF samolotów G-23 były Hiszpania i Kanada. Pojedyncze egzemplarze trafiły również do Japonii, Nikaragui i Meksyku.

A oprócz tego lotnicze aktualności z kraju i ze świata:
•  Aktualności z kraju
•  Aktualności wojskowe
•  Aktualności cywilne
•  Nowe europejskie samoloty transportowe?
•  Nowe zamówienia i podsumowanie roku Airbusa
•  „Jestesmy zaangażowani w każdy program, który jest realizowany przez Leonardo Helicopters” – wywiad z Jackiem Libuchą, prezesem zarządu PZL–Świdnik
•  Lotnictwo Państwowej Służby ds. Sytuacji Nadzwyczajnych

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem "Lotnictwa" 2/2023 na stronie: www.magnum-x.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony