Przejdź do treści
Źródło artykułu

Lotnictwo 10/2022 już w sprzedaży

"Lotnictwo" 10/2022 już w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W numerze polecamy:

Lotniczy MSPO 2022
Międzynarodowy Salon Przemysłu Obronnego w Kielcach jest już od kilku lat miejscem ujawniania informacji na temat postępów programu modernizacji technicznej Sił Zbrojnych RP (w tym Sił Powietrznych) i podpisywania umów na dostawy sprzętu wojskowego. Nie inaczej było w tym roku, tym bardziej, że zmniejszenie zagrożenia koronawirusem spowodowało powrót wielu wystawców, nieobecnych na poprzednich dwóch edycjach MSPO, a pogorszenie się w ostatnich latach środowiska bezpieczeństwa zewnętrznego Polski i agresja Rosji na Ukrainę są katalizatorami nienotowanego od dekad przyspieszenia polskich przygotowań obronnych, w tym w zakresie zakupów nowego sprzętu dla Sił Powietrznych.

Eurofighter dla zapewnienia przewagi powietrznej na polskim niebie
W maju br. ujawniono, że w ramach rozbudowy polskich Sił Powietrznych w ciągu następnych kilku-, kilkunastu lat planowane jest pozyskanie wielozadaniowych myśliwców przewagi powietrznej. Liczba samolotów i czas realizacji projektu pozostają nadal informacjami niejawnymi, ale w przestrzeni publicznej pojawiają się doniesienia o możliwym zakupie od 32 do 48 samolotów tego rodzaju. W związku z tym podczas MSPO samolot Eurofighter Typhoon był prezentowany przez koncern Leonardo, który w naszym kraju reprezentuje jego producenta – konsorcjum Eurofighter GmbH.

Wywiad z wiceprezesami Bell Textron
W czasie Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach redakcja magazynu “Lotnictwo” przeprowadziła wywiad z wiceprezesami Bell Textron. Vince Tobin i emerytowany generał Jeffrey Schloesser odpowiedzieli na pytania dotyczące oferowanego Polsce śmigłowca Bell AH-1Z Viper.

Wojna powietrza nad Ukrainą 24 sierpnia – 23 września 2022
29 sierpnia władze w Kijowie ogłosiły rozpoczęcie szeroko zakrojonej ofensywy w obwodzie chersońskim. Wcześniej, 23 i 24 sierpnia, ukraińskie wojska za pomocą rakietowych systemów artyleryjskich HIMARS zniszczyły trzy główne przeprawy przez Dniepr (mosty Antoniwka i Dariwka oraz wzdłuż tamy elektrowni wodnej w Kachowce), znajdujące się na tyłach rosyjskiego zgrupowania, co w założeniu miało uniemożliwić dosyłanie większych dostaw zaopatrzenia. W toku ciężkich walk wojska ukraińskie zajęły kilka osiedli na północ i północny zachód od Chersonia, przyczółek za rzeką Inhulec, a także teren przy południowej granicy obwodu chersońskiego. Mimo wielu braków Rosjanie zdołali ustabilizować linię frontu, głównie dzięki silnemu wsparciu ogniowemu własnej artylerii skoncentrowanej po drugiej stronie Dniepru oraz posiłkom przerzucanym promami i śmigłowcami transportowymi (stawiane mosty pontonowe były bowiem regularnie niszczone). Aby jeszcze bardziej spowolnić natarcie ukraińskie, wieczorem 14 września rosyjskie lotnictwo strategiczne przeprowadziło atak siedmioma pociskami manewrującymi Ch-22 na tamę na rzece Inhulec, zalewając część linii frontu. Zatem pomijając kilka punktowych włamań poczynionych w liniach obronnych na początkowym etapie, rosyjskim wojskom udało się powstrzymać ukraińskie ataki, stąd zmiany linii frontu w kolejnych dniach, aż do 23 września, były bardzo niewielkie.

Słowackie myśliwce MiG-29
Pierwsze samoloty myśliwskie MiG-29 Siły Powietrzne Słowacji otrzymały w wyniku podziału lotnictwa czechosłowackiego w grudniu 1992 roku, tuż przed formalnym rozdzieleniem obu państw 1 stycznia 1993. Był to też dzień, w którym sformowano 1. Bazę Lotniczą na lotnisku Sliač. Druga partia samolotów Mikojana trafiła do tej samej bazy w dwóch transzach na przełomie 1993 i 1994 oraz 1995 i 1996 roku jako spłata długu Federacji Rosyjskiej wobec Słowacji. W ten sposób liczba samolotów MiG-29 wzrosła do 24 (21 jednomiejscowych i trzy dwumiejscowe), co pozwoliło sformować dwie eskadry lotnictwa myśliwskiego. Po 29 latach użytkowania w bieżącym roku zakończono ich eksploatację.

Boeing P-26 Peashooter
Skonstruowany na początku lat 30. samolot myśliwski Boeing P-26, nazywany popularnie Peashooter, stanowił połączenie nowoczesnych i przestarzałych rozwiązań konstrukcyjnych. Był pierwszym myśliwcem o całkowicie metalowej półskorupowej konstrukcji produkowanym seryjnie dla USAAC i zarazem ostatnim mającym odkrytą kabinę, stałe podwozie i skrzydła usztywnione naciągami. Był też ostatnim produkowanym seryjnie myśliwcem skonstruowanym w firmie Boeing. Mimo pojawienia się kilku znacznie nowocześniejszych typów myśliwców ostatnie egzemplarze P-26 wytrwały w służbie amerykańskiego lotnictwa aż do 1942 roku. Samoloty P-26 były też używane w Chinach, na Filipinach, w Gwatemali i Hiszpanii.

A oprócz tego lotnicze aktualności z kraju i ze świata:
•  Aktualności z kraju
•  Aktualności wojskowe
•  Aktualności cywilne
•  Aktualności lotnicze z Islamskiego Emiratu Afganistanu
•  Pierwszy lot Eviation Alice
•  Rozmowa z wiceprezesem i dyrektorem generalnym firmy KAI panem Bong Keun Lee oraz głównym pilotem doświadczalnym KAI, panem Dong Kyu Lee
•  Nowości z ITWL
•  Działania lotnicze na froncie francusko-włoskim w czerwcu 1940 r. Cz. I
•  Focke Wulf Fw 190 z Żelazkowa

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem "Lotnictwa" 10/2022 na stronie: www.magnum-x.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony