Przejdź do treści
Źródło artykułu

Latające konie – o transporcie towarów

Wbrew pozorom przewożenie ładunku drogą lotniczą to nie tylko przewóz bagażu. Wydaje się dość oczywiste przewożenie samolotem, czy śmigłowcem ładunków na potrzeby wojska, bądź ratowania życia, czy zdrowia. Lotnictwo wojskowe przewozi sprzęt militarny, ale również żywność i artykuły pierwszej potrzeby. Podobnie jak lotnictwo ratunkowe wymaga specjalnego zagospodarowania przestrzeni na pokładzie, w celu maksymalnego wykorzystania jej na potrzeby ratowania życia ludzkiego. Ciekawym przykładem jest adaptacja na ten cel Eurocoptera. Wykorzystanie śmigłowca do celów ratowniczych  umożliwia zastosowanie specjalnego „otwarcia” umożliwiającego wjazd noszy.

Lotnictwo realizuje jednak także handlowy przewóz ładunków. Samoloty transportowe są obecnie przystosowane do przewożenia towarów skonteneryzowanych i na paletach. Aby zapewnić stałe położenie ładunku na pokładzie, co zapobiega zmianie środka ciężkości, palety wyposażone są w siatkę przytrzymującą towar, natomiast kontenery odpowiednio przypięte. Kontenery lotnicze wykonane są z aluminium, co zapewnia minimalizację ich masy, ale równocześnie oznacza dużo mniejszą wytrzymałość mechaniczną w stosunku do kontenerów wykonanych ze stali. Kontenerów lotniczych nie można zatem ustawiać piętrowo, ani podnosić z użyciem żurawia. Konsekwencją są trudności z magazynowaniem i załadunkiem. Opakowania takie ładuje się z pomocą podajnika taśmowego.
 



Ilustracja 1: Źródło: http://www.jasionka.net/

Przewiezienie towaru wymaga zawarcia umowy z przewoźnikiem, który następnie wraz z firmą handlingową jest odpowiedzialny za ładunek i jego bezpieczeństwo. Lotnisko udostępnia infrastrukturę oraz niezbędne narzędzia, ale nie ma wpływu na kolejne etapy transportu towaru. Przewóz każdego ładunku odbywa się na podstawie MAWB (Master Airwaybill), czyli dokumentu przewozowego wystawionego przez fizycznego nadawcę: spedytora lub przewoźnika. Dokument ten zawiera dane o nadawcy, odbiorcy i towarze.

Przewoźnik odpowiada więc za właściwy transport, co tylko z pozoru wydaje się łatwe do realizacji. Podczas przewozu konieczne jest zapewnienie odpowiednich warunków, w których towar nie ulegnie zniszczeniu. Stosuje się więc specjalne typy pojemników do przewozu odzieży, ale także na przykład do przewozu żywności. Żywność wymaga przechowywania w warunkach małej wilgotności, a często w odpowiedniej temperaturze, dlatego istnieją specjalne kontenery do tak zwanych ładunków łatwo psujących się, w których można uzyskać niską temperaturę. Najbardziej restrykcyjne kryteria spełnia kontener 8 – RKN (według klasyfikacji IATA), służy do towarów wymagających automatycznego systemu nadzoru temperatury.
 


Ilustracja 2: Kontener Type 8-RKN; Źródło: http://www.envirotainer.com


W charakterze ładunku transportuje się również zwierzęta. Użyty pojemnik zależy od gatunku zwierzęcia. Stosunkowo często drogą lotniczą przewozi się konie i w tym wypadku lecą one na przykład w kontenerze HMC (wg IATA).
 


Ilustracja 3: Kontener Type HMC; Źródło: www.hycon.com.pl


Pamiętać trzeba o przewożeniu samolotem towarów ponadgabarytowych. Do takich celów służy na przykład Airbus Beluga. Jego pokład pomieści nawet części do innych samolotów.
 

 
Ilustracja 4: Airbus Beluga; Źródło: http://www.aerospace-technology.com/


Można więc powiedzieć, że obecna technika pozwala latać nie tylko każdemu, ale też dowolnym towarom, a nawet zwierzętom. Czy zatem słusznie możemy uznać, że konie latają?

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony