Kwietniowy Przegląd Lotniczy
Kwietniowy Przegląd Lotniczy pojawił się w e-kiosku, jest też w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych. W numerze m.in.:
Bądź przezorny za dwóch
W porównaniu z koszmarnym rokiem 2011, ubiegły rok był znacznie lepszy pod względem bezpieczeństwa lotów. Miało jednak miejsce kilka wypadków śmiertelnych mających niepokojącą cechę wspólną: wydarzyły się w locie z instruktorem. Jak unikać takich tragedii? Przed sezonem proponujemy przeanalizowanie raportów PKBWL.
Przestrzeń się zmienia – nowe granice CTR-ów polskich lotnisk
Ta wiosna przynosi sporo zmian w polskiej przestrzeni powietrznej. Zdecydowana większość z nich służyć będzie lotnikom General Aviation, jednak na razie nie znajdziemy ich na mapie VFR – nowe wydanie zapowiadane jest na maj. W najnowszym PLAR pokazujemy, czego należy się spodziewać i przypominamy o tym, by przygotować się do lotu w oparciu o AIP oraz konieczności weryfikacji aktualności znajdujących się w nim stron.
Twenty Ten w próbach
Jako jedna z pierwszych redakcji w Europie mieliśmy okazję sprawdzić w locie nowy produkt firmy Tecnam! W kwietniowym numerze PLAR opisujemy będący jeszcze w próbach certyfikacyjnych wg wymagań CS 23 czteromiejscowy samolot P2010 z certyfikowanym silnikiem na benzynę samochodową. Czy tak wyrasta silna włoska konkurencja w segmencie rynku zdominowanym przez Cessny 172 i 182?
Mamy Mistrzostwa!
„Czy nasi piloci śmigłowcowi staną jeszcze kiedykolwiek na starcie tej pięknej imprezy?” – tym pytaniem kończy swoją książkę „Sześć stopni swobody” słynny pilot Ryszard Witkowski. To marzenie spełniło się w 2012 r., po ćwierćwieczu nieobecności Polski na Mistrzostwach Świata. Powstaje Kadra Narodowa, ruszają zawodnicze treningi i zawody. O to wszystko pytamy Marcina Szamborskiego, organizatora działalności śmigłowcowej i... Śmigłowcowych Mistrzostw Świata 2015, które odbędą się na lotnisku Gdynia-Kosakowo!
Podziel się doświadczeniem
Czy podczas latania nie przytrafiają nam się żadne „historie” – czy też są to rzeczy tak wstydliwe, że nie mamy zwyczaju dzielić się nimi z innymi pilotami? Sławomir Cichoń z Zespołu Latajmy Bezpiecznie zwraca uwagę na to, że warto korzystać z możliwości dobrowolnego i anonimowego zgłaszania swoich incydentów – dzieląc się doświadczeniem, pozwalajmy innym uczyć się na naszych błędach.
Pilot jest nagi
Krzysztof Krawcewicz recenzuje polskie wydania kultowej książki „The naked pilot”, której autor swoją misję określa jako „przełamanie ostatniej największej bariery w lotnictwie”. Chodzi o tę barierę, która uniemożliwia skuteczną walkę z katastrofami – presję opinii publicznej.
Zanim wybierzesz się do Łodzi
Zespół Latajmy Bezpiecznie o potencjalnie niebezpiecznym zarządzeniu, wprowadzonym w AIP Polska, które zabrania „statkom powietrznym kodu A” lądowania na lotnisku Łódź Lublinek na kierunku 07L, czyli od zachodu.
Awaria żyroskopów w IMC (2)
Czy latając bez widoczności jesteś przygotowany na awarię przyrządów żyroskopowych, gdy na sztucznym horyzoncie wyskoczy „chorągiewka” – sygnał niesprawności, a autopilot wyda dźwięk rozłączania? Kontynuujemy artykuł Andrzeja Pazio o technice pilotażu w takiej sytuacji.
Włochy z powietrza i... z ziemi
Ty chcesz latać, żona – zwiedzać. Jak spędzić wspólny urlop godząc jedno i drugie? W PLAR 4/2013 podsuwamy Czytelnikom pomysł na nieco inne niż dotychczas podróżowanie po „Starym Kontynencie”. Latania może jest odrobinę mniej, ale za to spokojnie mieścimy się w ograniczeniach masowych klasy ultralight!
Powrót Vulcana
Oto historia programu prób w locie, dzięki któremu zabytkowy Avro Vulcan XH558 – czterosilnikowy, odrzutowy bombowiec, będący symbolem zimnej wojny – po przejściu do cywila, w 2008 roku znów wzniósł się w powietrze, by cieszyć gości pokazów lotniczych. Przeczytajcie i przejrzyjcie terminarz pokazów na Wyspach, bo bieżący rok może być jednak ostatnim sezonem lotów Vulcana, do tej pory najbardziej skomplikowanego warbirda, który po odbudowie został dopuszczony do użytku cywilnego...
Pół wieku białego szaleństwa
W tym roku przypada 50 lat od wznowienia po wojnie Lubelskich Zimowych Zawodów Samolotowych – najstarszej i najdłużej kontynuowanej imprezy lotniczej w Polsce. Przed wojną zimowe zawody rozegrano pięciokrotnie, po wojnie – 47 razy. Na łamach Przeglądu Tadeusz Chwałczyk przypomina historię Zimowych Zawodów Samolotowych.
Powrót do Kiripotib
Zabrzmi to niewiarygodnie, ale egzotyczna Namibia powoli staje się „drugim domem” polskich szybowników. Przyjeżdżają nie tylko po egzotykę, ale przede wszystkim po wyczynowe latanie. Poprawiają rekordy życiowe, ale i rekordy Polski. Do afrykańskiej przygody zachęca na łamach PLAR Jerzy Kolasiński. Argumenty? 5810 km przeleciane w ciągu tygodnia, najdłuższy przelot w życiu (1140 km), pobity rekord Polski na trójkącie 400 km.
A także, jak co miesiąc, spora dawka lotniczych aktualności z kraju i ze świata, kalendarium imprez i artykuł wstępny, w którym Krzysztof Krawcewicz przed rozpoczęciem sezonu przypomina o sprawach bezpieczeństwa oraz felieton z naziemnymi rozważaniami na lotnicze tematy.
Zapraszamy do lektury!
Redakcja PLAR
Bądź przezorny za dwóch
W porównaniu z koszmarnym rokiem 2011, ubiegły rok był znacznie lepszy pod względem bezpieczeństwa lotów. Miało jednak miejsce kilka wypadków śmiertelnych mających niepokojącą cechę wspólną: wydarzyły się w locie z instruktorem. Jak unikać takich tragedii? Przed sezonem proponujemy przeanalizowanie raportów PKBWL.
Przestrzeń się zmienia – nowe granice CTR-ów polskich lotnisk
Ta wiosna przynosi sporo zmian w polskiej przestrzeni powietrznej. Zdecydowana większość z nich służyć będzie lotnikom General Aviation, jednak na razie nie znajdziemy ich na mapie VFR – nowe wydanie zapowiadane jest na maj. W najnowszym PLAR pokazujemy, czego należy się spodziewać i przypominamy o tym, by przygotować się do lotu w oparciu o AIP oraz konieczności weryfikacji aktualności znajdujących się w nim stron.
Twenty Ten w próbach
Jako jedna z pierwszych redakcji w Europie mieliśmy okazję sprawdzić w locie nowy produkt firmy Tecnam! W kwietniowym numerze PLAR opisujemy będący jeszcze w próbach certyfikacyjnych wg wymagań CS 23 czteromiejscowy samolot P2010 z certyfikowanym silnikiem na benzynę samochodową. Czy tak wyrasta silna włoska konkurencja w segmencie rynku zdominowanym przez Cessny 172 i 182?
Mamy Mistrzostwa!
„Czy nasi piloci śmigłowcowi staną jeszcze kiedykolwiek na starcie tej pięknej imprezy?” – tym pytaniem kończy swoją książkę „Sześć stopni swobody” słynny pilot Ryszard Witkowski. To marzenie spełniło się w 2012 r., po ćwierćwieczu nieobecności Polski na Mistrzostwach Świata. Powstaje Kadra Narodowa, ruszają zawodnicze treningi i zawody. O to wszystko pytamy Marcina Szamborskiego, organizatora działalności śmigłowcowej i... Śmigłowcowych Mistrzostw Świata 2015, które odbędą się na lotnisku Gdynia-Kosakowo!
Podziel się doświadczeniem
Czy podczas latania nie przytrafiają nam się żadne „historie” – czy też są to rzeczy tak wstydliwe, że nie mamy zwyczaju dzielić się nimi z innymi pilotami? Sławomir Cichoń z Zespołu Latajmy Bezpiecznie zwraca uwagę na to, że warto korzystać z możliwości dobrowolnego i anonimowego zgłaszania swoich incydentów – dzieląc się doświadczeniem, pozwalajmy innym uczyć się na naszych błędach.
Pilot jest nagi
Krzysztof Krawcewicz recenzuje polskie wydania kultowej książki „The naked pilot”, której autor swoją misję określa jako „przełamanie ostatniej największej bariery w lotnictwie”. Chodzi o tę barierę, która uniemożliwia skuteczną walkę z katastrofami – presję opinii publicznej.
Zanim wybierzesz się do Łodzi
Zespół Latajmy Bezpiecznie o potencjalnie niebezpiecznym zarządzeniu, wprowadzonym w AIP Polska, które zabrania „statkom powietrznym kodu A” lądowania na lotnisku Łódź Lublinek na kierunku 07L, czyli od zachodu.
Awaria żyroskopów w IMC (2)
Czy latając bez widoczności jesteś przygotowany na awarię przyrządów żyroskopowych, gdy na sztucznym horyzoncie wyskoczy „chorągiewka” – sygnał niesprawności, a autopilot wyda dźwięk rozłączania? Kontynuujemy artykuł Andrzeja Pazio o technice pilotażu w takiej sytuacji.
Włochy z powietrza i... z ziemi
Ty chcesz latać, żona – zwiedzać. Jak spędzić wspólny urlop godząc jedno i drugie? W PLAR 4/2013 podsuwamy Czytelnikom pomysł na nieco inne niż dotychczas podróżowanie po „Starym Kontynencie”. Latania może jest odrobinę mniej, ale za to spokojnie mieścimy się w ograniczeniach masowych klasy ultralight!
Powrót Vulcana
Oto historia programu prób w locie, dzięki któremu zabytkowy Avro Vulcan XH558 – czterosilnikowy, odrzutowy bombowiec, będący symbolem zimnej wojny – po przejściu do cywila, w 2008 roku znów wzniósł się w powietrze, by cieszyć gości pokazów lotniczych. Przeczytajcie i przejrzyjcie terminarz pokazów na Wyspach, bo bieżący rok może być jednak ostatnim sezonem lotów Vulcana, do tej pory najbardziej skomplikowanego warbirda, który po odbudowie został dopuszczony do użytku cywilnego...
Pół wieku białego szaleństwa
W tym roku przypada 50 lat od wznowienia po wojnie Lubelskich Zimowych Zawodów Samolotowych – najstarszej i najdłużej kontynuowanej imprezy lotniczej w Polsce. Przed wojną zimowe zawody rozegrano pięciokrotnie, po wojnie – 47 razy. Na łamach Przeglądu Tadeusz Chwałczyk przypomina historię Zimowych Zawodów Samolotowych.
Powrót do Kiripotib
Zabrzmi to niewiarygodnie, ale egzotyczna Namibia powoli staje się „drugim domem” polskich szybowników. Przyjeżdżają nie tylko po egzotykę, ale przede wszystkim po wyczynowe latanie. Poprawiają rekordy życiowe, ale i rekordy Polski. Do afrykańskiej przygody zachęca na łamach PLAR Jerzy Kolasiński. Argumenty? 5810 km przeleciane w ciągu tygodnia, najdłuższy przelot w życiu (1140 km), pobity rekord Polski na trójkącie 400 km.
A także, jak co miesiąc, spora dawka lotniczych aktualności z kraju i ze świata, kalendarium imprez i artykuł wstępny, w którym Krzysztof Krawcewicz przed rozpoczęciem sezonu przypomina o sprawach bezpieczeństwa oraz felieton z naziemnymi rozważaniami na lotnicze tematy.
Zapraszamy do lektury!
Redakcja PLAR
Źródło artykułu
Komentarze