Książka "Mikojan Gurewicz MiG-15. Wersje jednomiejscowe w lotnictwie polskim"
Dziś swoją premierę ma książka pt. "Mikojan Gurewicz MiG-15. Wersje jednomiejscowe w lotnictwie polskim" autorstwa Lechosława Musiałkowskiego, wydana nakładem Wydawnictwa Strarus. To kolejna książka z serii "Samolot po polsku".
Słynny samolot myśliwski Mikojan Gurewicz MiG-15, jego jednomiejscowe wersje w Polskich Siłach Powietrznych zostały opisane z niespotykaną szczegółowością.
Książka zawiera wiele niepublikowanych zdjęć ze zbiorów prywatnych. Ilustracje do książki przygotował Andrzej M. Olejniczak.
A w książce znajdziecie: MiG-15 w Polsce; MiG-15bis; MiG-15bis w Polsce; S-102 w Polsce; Lim-1 (1A); Lim-1,5; Lim-2 (1B); Lim-2R; Barwa i oznaczenia; Limy z kolekcji Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie.
Mikojan MiG-15 to pierwszy masowo produkowany radziecki myśliwiec odrzutowy, wraz z amerykańskim North American F-86 "Sabre" i francuskim "Mystere" należał do najnowocześniejszych i najlepszych samolotów lat 1950-tych. Maszyny tego typu brały udział w wielu konfliktach, największą sławę zdobyły podczas wojny koreańskiej, tocząc podniebne boje z lotnictwem alianckim. Mikojan MiG-15 był też podstawowym myśliwcem większości państw Układu Warszawskiego. Często brał udział w incydentach, do których dochodziło w okresie zimnej wojny na styku wrogich obozów. Udana wersja szkolno-treningowa MiG-15UTI okazała się rekordowo długowieczna, w 1996 r. używana była jeszcze w niektórych państwach (Albania, Bangladesz, Mongolia i Tanzania).
Samoloty MiG-15 produkcji radzieckiej były dostarczane do jednostek lotnictwa polskiego od 1951 r., zastępując samoloty Jakowlew Jak-23. W dniu 19.07.1951 r. pierwszych 5 egz. MiG-15 otrzymał 1 Pułk Lotnictwa Myśliwskiego "Warszawa", wkrótce dołączyły do nich 4 egz. wersji szkolno-bojowej UTI MiG-15. Na początku listopada 1951 r. posiadał już 30 MiG-15. Później trafiły do innych jednostek, min. 34 plm MW (od 1.04.1953 r.), 39 plm. W 1953 r. lotnictwo polskie otrzymało pierwsze samoloty MiG-15bis.
Komentarze