Przejdź do treści
Źródło artykułu

Książka "Avro Lancaster Polskich Sił Powietrznych 1944-1946"

Na rynku wydawniczym ukazała się książka pt. "Avro Lancaster Polskich Sił Powietrznych 1944-1946" autorstwa Grzegorza Korcza. Książka została wydana nakładem Wydawnictwa Stratus, a ilustracje do niej przygotował Andrzej M. Olejniczak.

W książce opisano służbę bombowców Avro Lancaster I/III używanych przez polskich pilotów w Wielkiej Brytanii w latach 1941-1945. Na samolotach Lancaster latał od marca 1944 do 1946 roku także polski Dywizjon 300 Ziemi Mazowieckiej.

Na początku grudnia 1943 r. podano do wiadomości w dywizjonie 300, że nastąpi przezbrojenie jednostki z samolotów Vickers ”Wellington” w ciężkie samoloty bombowe Avro ”Lancaster”. Na początku 1944 r. polskie załogi wykonywały loty na ”Lancasterach” w ośrodku szkoleniowym Lancaster Finishing School w Hemswell. Pierwsze dwa ”Lancastery” dostarczono do dywizjonu 303 w dniu 4.03.1944 r., natomiast 16 kwietnia dywizjon posiadał już pełen stan etatowy. Polski dywizjon 300 stał się jedyną obcojęzyczną jednostką, wyposażoną poza dywizjonami z krajów Wspólnoty Brytyjskiej w te świetne maszyny bombowe. W nocy 18/19.04.1944 r. wykonano pierwszy lot bojowy, a w ciągu następnych nocy bombardowano różne obiekty w Zagłębiu Ruhry. W dniach 6-11.06.1944 r. dywizjon był zaangażowany w bitwie inwazyjnej, wspierając bezpośrednio działania wojsk naziemnych. W dniu 13.06. maszyny z dywizjonu 300 wykonały pierwszy atak w świetle dziennym na zgrupowanie lekkich okrętów Kriegsmarine w porcie Le Havre. Później podjęto znów udział w ofensywie powietrznej na Niemcy. Niestety straty własne były bardzo wysokie. W dniu 25.04.1945 r. dywizjon wziął udział w nalocie, dającym największą satysfakcję, na Berghof – górską rezydencję Hitlera, położoną koło Berchtesgaden w Alpach Bawarskich. Było to ostatnie bojowe zadanie polskich ”Lancasterów”.

Po zakończeniu zadań bojowych ”Lancastery” włączono do operacji Manna, która polegała na zrzutach żywności dla głodujących Holendrów, na obszarze zatopionych przez Niemców w ostatnich dniach wojny. W maju rozpoczęto operację Exodus, polegającą na repatriacji byłych jeńców wojennych z obozów w Niemczech do Wielkiej Brytanii oraz dokonywano zrzutów zaopatrzenia dla oswobodzonych polskich jeńców wojennych i więźniów obozów koncentracyjnych. Po zakończeniu działań wojennych w Europie rozpatrywano możliwość dokonania przerzutu kilku dywizjonów ”Lancasterów”, w tym również dywizjonu 300, w obszar działań wojennych na Dalekim Wschodzie. Przygotowano nawet specjalną wersję maszyny Mk.I FE (Far East), ale szybki rozwój wydarzeń na Pacyfiku spowodował, że z zamiaru zrezygnowano. W drugiej połowie 1945 r. dywizjon 300 brał udział w operacji przerzucania z Włoch do Wielkiej Brytanii angielskich żołnierzy. W dniu 11.10.1946 r. dywizjon został rozwiązany.

Książka zawiera około 230 fotografii (z których wiele nie było wcześniej publikowanych) oraz 30 profili (plus widoki z góry i z dołu wybranych samolotów).

(Źródło informacji o samolotach Lancaster używanych przez polski Dywizjon 300 Ziemi Mazowieckiej: samolotypolskie.pl)

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony