Przejdź do treści
Port Lotniczy Kraków-Balice - samolot na pasie startowym - widok z tyłu (fot. Biuro Prasowe UMWM)
Źródło artykułu

Kraków: trwa postępowanie scopingowe dla nowej drogi startowej

Za jakiś czas dowiemy się czy krakowski port lotniczy uzyska zgodę na rozpoczęcie budowy drugiego, nowej drogi startowej. Poprzednią decyzję uchylił NSA. Budowa nowej drogi startowej jest niezbędna, aby port mógł funkcjonować w przyszłości. Obecnie trwa postępowanie scopingowe, a Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Kielcach po przeprowadzeniu procedury, zobligowana jest do wydania nowej decyzji.

W marcu bieżącego roku, po ponad sześciu latach od rozpoczęcia procedury uzyskiwania zezwoleń na rozpoczęcie budowy drugiej, niezależnej drogi startowej, Naczelny Sąd Administracyjny ostatecznie oddalił skargę kasacyjną złożona przez pełnomocnika prawnego Międzynarodowego Portu Lotniczego w Krakowie. Małopolskie lotnisko negowało wyrok sądu niższej instancji, który uchylał decyzję środowiskową na wybudowanie nowej drogi startowej. Wyrok NSA nie podlegał zaskarżeniu. W praktyce oznaczało to wstrzymanie wszystkich procedur w tym także pozyskania środków z resortu infrastruktury na realizację tej inwestycji. Poprzednia decyzja została unieważniona, gdyż RDOŚ powołał się nieprecyzyjne analizy środowiskowe urzędu.

Jak informuje na swojej stronie Port Lotniczy Kraków, nowa droga startowa miała być posadowiona po północnej stronie obecnie wykorzystywanej drogi startowej i obrócona o 4,7 stopnia w taki sposób, aby poprawić sytuację przeszkodową dla obu kierunków operacyjnych. Nowa doga startowa miałaby mieć długość 2 800 metrów, a jej szerokość wynosiłaby 45 m plus 7,5 m poboczy po jednej i drugiej stronie drogi startowej. W ramach inwestycji krakowski port planował budowę dróg szybkiego zjazdu oraz dowiązanie do istniejącej sieci dróg kołowania. Nowa droga startowa wyposażona zostanie w system obserwacji meteorologicznych AWOS, niezbędne urządzenia nawigacyjne oraz oświetlenie. 

Obecnie użytkowany pas startowy w najbliższej przyszłości musi zostać poddany pracom remontowym. Jeśli do tego czasu nie zostanie wybudowany nowy pas, konieczne będzie zamknięcie operacyjne portu lotniczego i wstrzymanie obsługi samolotów na co najmniej pół roku. 

Z lotniskowej infrastruktury technicznej cywilnego portu korzysta także 8. Baza Lotnictwa Transportowego Wojska Polskiego oraz samoloty państw NATO. W obecnej sytuacji geopolitycznej i trwającej wojny na Ukrainie trudno sobie wyobrazić czasową relokację samolotów transportowych oraz śmigłowców. Budowa drogi startowej wymaga decyzji środowiskowej, wydawanej przez Regionalne Dyrekcje Ochrony Środowiska. W takich dokumentach bada się między innymi oddziaływanie lotniska na okolicę.

Cały artykuł czytaj na stronie www.rynek-lotniczy.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony