Krajowa Konferencja Bezpieczeństwa Lotów w zakresie lotnictwa komercyjnego
Wczoraj odbyła się organizowana przez Urząd Lotnictwa Cywilnego Krajowa Konferencja Bezpieczeństwa Lotów w zakresie lotnictwa komercyjnego.
Konferencję otworzył Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Grzegorz Kruszyński, który powitał zgromadzonych i podziękował za liczne przybycie świadczące o rosnącej świadomości znaczenia bezpieczeństwa w lotnictwie cywilnym. Konferencja skierowana do sektora komercyjnego była szeroko reprezentowana przez przedstawicieli tej branży. Obecni byli m.in. reprezentanci przewoźników lotniczych, portów lotniczych, przedsiębiorstw lotniczych oraz środowisk naukowych jak również mediów lotniczych.
Uczestnicy wysłuchali informacji o stanie bezpieczeństwa lotów w lotnictwie komercyjnym. W 2010 roku zarejestrowano ogółem 1456 zdarzeń lotniczych, w tym 84 wypadki, 16 poważnych incydentów lotniczych, 692 incydenty oraz 664 inne zdarzenia lotnicze – mające możliwy wpływ na bezpieczeństwo. Łącznie użytkownicy statków powietrznych zgłosili 100 zdarzeń lotniczych, w tym 31 wypadków, z czego 7 ze skutkiem śmiertelnym, co oznacza, 42 % wypadków w kraju jest udziałem użytkowników spadochronów, motolotni, parkotni i paralotni z napędem.
Zgromadzeni wysłuchali informacji o zdarzeniach w zarobkowym transporcie lotniczym w 2010 roku w aspekcie „Top Five” EASA:
-
RE – Runway excursion (wypadnięcia z drogi startowej)
-
MAC – Mid-air collisions (niebezpieczne zbliżenia)
-
CFIT – Controlled flight into to terrain (zderzenie z ziemią bez oznak utraty kontroli)
-
LOC-I – Loss of control in flight (utrata kontroli podczas lotu)
-
Ground Collision (kolizje na ziemi):
-
RAMP (obsługa naziemna)
-
GCOL (kolizja naziemna poza drogą startową)
-
RI-VAP (wtargnięcie na pas startowy – pojazd, statek powietrzny, osoba)
-
Przedstawiciele Zespołu Lokalizacji zagrożeń w Lotnictwie Cywilnym omówili zagrożenia z aspekcie „Top Five” EASA zgłoszone w ramach systemu dobrowolnego i poufnego zgłaszania informacji.
Dyskutowano również o aktualnych problemach transportu lotniczego:
-
Zagrożeniach bezpieczeństwa operacji lotniczych związanych z oślepianiem wiązką światła laserowego
-
Komputerowym wsparciu systemu zarządzania bezpieczeństwem na lotnisku Chopina w Warszawie
-
Detekcji i lokalizacji wyładowań atmosferycznych – system PERUN
-
Inicjatywie Airside Safety Group Poland – obsługa naziemna a kultura bezpieczeństwa
Na koniec przedstawiono zmiany w krajowych oraz europejskich przepisach lotniczych, implikacje i obowiązki podmiotów wynikające ze zmian.
Komentarze