Przejdź do treści
Źródło artykułu

Konsultacje ULC w sprawie świadectw kwalifikacji

Na stronie internetowej Urzędu Lotnictwa Cywilnego, w zakładce prawo/projekty/krajowe/w konsultacjach, został umieszczony projekt Rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju zmieniającego rozporządzenie w sprawie świadectw kwalifikacji wraz z uzasadnieniem i oceną skutków regulacji.

Projekt powyższego rozporządzenia znajduje się w wykazie prac legislacyjnych Ministra Infrastruktury i Rozwoju pod pozycją 433.

Jak uzasadnia ULC, Gwałtowny postęp technologiczny w obszarze bezzałogowych statków powietrznych sprawił, że obowiązujące rozporządzenie nie jest adekwatne do wykorzystywanego obecnie sprzętu bezzałogowego oraz zakresu usług jakie są nim świadczone. Nowelizacja ma za zadanie zatem doprecyzowanie zasad uzyskiwania uprawnień lotniczych w tym zakresie, w szczególności w przypadku uzyskiwania uprawnień instruktora i szkolenia do wykonywania lotów w zasięgu wzroku (VLOS). Projektowane zmiany w sposób bezpośredni podniosą poziom bezpieczeństwa wykonywanych operacji lotniczych na bezzałogowych statkach powietrznych, a także wpłyną na rozwój tej nowej w dalszym ciągu dziedziny lotnictwa. Dalszy rozwój i funkcjonowanie lotnictwa bezzałogowego są bowiem w dużym stopniu uzależnione od właściwie skonstruowanych regulacji prawnych obejmujących ten obszar lotnictwa. Należy pamiętać, że ten rodzaj statków powietrznych wymaga przemyślanych i opracowanych specjalnie na ich potrzeby regulacji, gdyż nie wszystkie reguły funkcjonujące w lotnictwie tradycyjnym mogą zostać zastosowane wprost bądź analogicznie do lotnictwa bezzałogowego.

Przedłożony projekt wprowadza nowe brzmienie dotychczasowego § 32 ust. 4. Zmiana ta ma na celu zniesienie możliwości odbywania szkolenia lotniczego do uprawnienia podstawowego do lotów jedynie w zasięgu wzroku (VLOS) na zasadzie samokształcenia. Okazuje się bowiem (co potwierdziły prace Zespołu powołanego przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego ds. bezzałogowych statków powietrznych), że w bardzo wielu przypadkach wymagana od operatora UAVO wiedza jest zbyt skomplikowana, aby osoba niezwiązana wcześniej z lotnictwem cywilnym mogła ją samodzielnie przyswoić i następnie zastosować w praktyce. Wprowadzenie obowiązku ukończenia szkolenia teoretycznego z podstaw prawa lotniczego, budowy przestrzeni powietrznej i bezpieczeństwa eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych wpłynie zatem pozytywnie na poziom wiedzy operatorów UAVO wykonujących w zakresie różnego rodzaju prace lotnicze.

Zmiana ta wprowadza jednocześnie możliwość odbycia szkolenia lotniczego na zasadzie samokształcenia w przypadku ubiegania się o uprawnienia na kategorię lub typ statku powietrznego w przypadku świadectw kwalifikacji (UAVO) z uprawieniem podstawowym do wykonywania lotów jedynie w zasięgu wzroku operatora (VLOS). Postęp technologiczny i ogromne zróżnicowanie w ramach dostępnego sprzętu przemawia za przyjęciem takiej reguły. Obecnie stosowane systemy bezzałogowe, którymi wykonuje się loty w zasięgu wzroku operatora (VLOS) są najczęściej konstruowane z myślą o prostocie użytkowania, a to umożliwia przyswojenie odpowiednich umiejętności prze kandydata we własnym zakresie.

Uzasadnienie, pełny tekst nowego rozporządzenia oraz ocena skutków jego wprowadzenia dostępne są tutaj

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony