Przejdź do treści

Konsultacje społeczne PAŻP projektu zmiany zapisów w AIP Polska dotyczących planowania trasy lotu

Informujemy, iż Polska Agencja Żeglugi Powietrznej skierowała do konsultacji społecznych projekt zmiany zapisów w AIP Polska dotyczących planowania trasy lotu. W przypadku znaczących propozycji zmian, PAŻP może wydłużyć standardowy czas przeznaczony na zbieranie uwag do projektu. Po zakończeniu okresu konsultacji, na podstawie przesłanych przez użytkowników zgłoszeń, PAŻP przeprowadzi analizę możliwości dokonania zmian przedmiotowego projektu.

Użytkownicy przestrzeni powietrznej mają 30 dni na zapoznanie się z przedmiotowym projektem zmian oraz na przesłanie do PAŻP komentarzy/uwag w zakresie planowanego do wdrożenia projektu. Termin zakończenia konsultacji to 14.01.2015 r., natomiast wprowadzenie zmian planowane jest na kwiecień 2015 r.


CEL

Wprowadzenie oznacznika kodowego lotniska do planu lotu (FPL) podczas planowania trasy lotu z uwzględnieniem przelotu nad lotniskiem posiadającym wskaźnik lokalizacji ICAO poprzez umożliwienie wykorzystania punktu odniesienia lotniska (ARP) zgodnie z proponowanymi zapisami do AIP Polska.


ZAKRES PROPONOWANYCH ZMIAN:

Zmiana zostałaby przeprowadzona poprzez umieszczenie dodatkowego punktu w AIP Polska w ENR 1.10 – Planowanie lotów.

Proponowana treść punktu:

4.2.10 W przypadku wykorzystywania w planie lotu, w trasie lotu, punktu odniesienia lotniska (ARP), należy je zapisywać stosując zasadę: wskaźnik lokalizacji ICAO lotniska poprzedzony literą A, np.:

ARP EPWA - zapisujemy: AEPWA;
ARP EPLL - zapisujemy: AEPLL.

UWAGA: Nazwa punktów na mapach i w korespondencji radiowej nie zmienia się.


UZASADNIENIE:

Obecnie realizacja lotu po trasie z uwzględnieniem przelotu nad wybranym lotniskiem odbywa się poprzez umieszczenie w FPL współrzędnych ARP danego lotniska, umieszczenie wskaźnika lokalizacji ICAO lotniska jest niezgodne z przepisami.

Wpisywanie współrzędnych ARP rodzi utrudnienia zarówno dla załóg statków powietrznych (poprawne wypełnienie FPL, znajomość współrzędnych ARP lotniska) jak i służb ATS (analiza FPL, poznanie intencji załogi).

W celu ułatwienia planowania trasy lotu załogom statków powietrznych, uproszczenia analizy FPL oraz umożliwienie służbom ATS poznania intencji załóg statków powietrznych proponuje się umieszczenie w planie lotu (FPL) wskaźnika lokalizacji ICAO lotniska poprzedzonego literą A.

Wprowadzenie powyższych zapisów znacznie ułatwi wypełnianie FPL załogom statków powietrznych planujących lot po trasie, ułatwi analizę systemową FPL, zmniejszy ilość pomyłek i odrzuconych planów lotów oraz poprawi analizę i poznanie intencji użytkowników przestrzeni przez służby ATS.


Formularz konsultacyjny PAŻP dostępny jest tutaj

FacebookTwitterWykop

Nasze strony