Przejdź do treści
Konsultacje społeczne PAŻP

Konsultacje społeczne PAŻP projektu reorganizacji przestrzeni w rejonie lotniska EPMB

Informujemy, iż Polska Agencja Żeglugi Powietrznej skierowała do konsultacji społecznych projekt reorganizacji przestrzeni powietrznej w rejonie lotniska EPMB. W przypadku znaczących propozycji zmian, PAŻP może wydłużyć standardowy czas przeznaczony na zbieranie uwag do projektu. Po zakończeniu okresu konsultacji, na podstawie przesłanych przez użytkowników zgłoszeń, PAŻP przeprowadzi analizę możliwości dokonania zmian przedmiotowego projektu.

Użytkownicy przestrzeni powietrznej mają 30 dni na zapoznanie się z przedmiotowym projektem zmian oraz na przesłanie do PAŻP komentarzy/uwag w zakresie planowanego do wdrożenia projektu. Termin zakończenia konsultacji to 15.12.2014 r., natomiast wprowadzenie zmian planowane jest na kwiecień 2015 r.


CEL

Celem przedmiotowej zmiany reorganizacji przestrzeni w rejonie lotniska EPMB są :

- dostosowanie struktury MATZ do potrzeb wojskowych służb ruchu lotniczego;
- poprawa możliwości przepływu ruchu lotniczego w rejonie MATZ EPMB;
- zmniejszenie ograniczeń w dostępności do przestrzeni dla innych użytkowników podczas lotów szkolnych z lotniska EPMB.


SYTUACJA OBECNA

W chwili obecnej, ze względu na relatywnie niewielką powierzchnię MATZ EPMB, na czas wzmożonych lotów wojskowych statków powietrznych (w tym 41 Eskadry Lotnictwa Taktycznego) poza wszystkimi segmentami MATZ aktywowane są TSA01 (od GND) oraz TRA15C (od GND), bez względu na rodzaj zadań wykonywanych przez użytkowników. Spowodowane jest to potrzebą aktywowania dla krl APP takiej przestrzeni, która pozwala na bezpieczne wektorowanie jednocześnie kilku a/c do podejścia lub/i na stawianie a/c w holdingach. 


Opublikowane granice TRA15 i TSA01 oraz przebieg granic wewnętrznych ich obecnych segmentów sprawia, że  przestrzeń aktywowana na potrzeby zabezpieczenia operacji dolotowych i odlotowych do/z EPMB znacznie wykracza poza bieżące potrzeby, generując niepotrzebne utrudnienia w ruchu General Aviation. Szczególnie jest to odczuwalne dla ruchu General Aviation z kierunku wschodniego (m.in. Kętrzyn/Olsztyn) w stronę Elbląga / Gdańska. Dziś w trakcie wykonywania lotów przez 41ELT użytkownicy są zobowiązani do ominięcia aktywnej TSA01 a w przypadku nieotrzymania warunków przelotu przez MATZ EPMB również do ominięcia od strony zachodniej aktywnego MATZ EPMB. W konsekwencji dochodzi do znacznego wydłużenia optymalnej trasy lotu.


UZASADNIENIE - SZCZEGÓŁOWY ZAKRES ZMIANY


a)    „Zmiana A” oraz „Zmiana E”

Zmniejszenie  północnej granicy segmentu MATZ od GND (oddanie przestrzeni do klasy G) oraz wprowadzenie na północy nowego segmentu w granicach pionowych 2500 – 4500ft AMSL ma na celu dostosowanie  przestrzeni MATZ do bieżących potrzeb służb APP Malbork. Rezygnacja z przestrzeni od GND wynika z braku potrzeb operacyjnych, wprowadzenie dodatkowego segmentu  ma na celu umożliwienie wektorowania do podejścia końcowego do RWY25 od strony północnej, co jest szczególnie istotne dla służb APP w przypadku większej liczby a/c w przestrzeni odpowiedzialności.

Potrzeba powiększenia MATZ w tym kierunku wynika z potrzeby zapewnienia bezpieczeństwa ruchu lotniczego w kontekście znacznego wzrostu ilości operacji lotniczych realizowanych na lotnisku Malbork z około 6000 w roku 2013 do ponad 7000 w roku 2014 (stan na 15.XI) z perspektywą ich dalszego wzrostu w kolejnych latach. Uwzględniając ilość dni w których były prowadzone szkolenia oraz średni czasokres trwania w ciąga dnia (12 godz.) daje to  średnio około 50 operacji na dobę a w najbardziej obciążonych dniach roku całkowita liczba operacji oscylowała wokół. 90 operacji w ciągu 12h.

Powyższe sytuacje oraz fakt, że wykonywane w MATZ EPMB loty z wielokrotnymi podejściami treningowymi często odbywają się równolegle z podejściami przez statki powietrzne o zdecydowanie różnych, szybszych prędkościach powoduje coraz większe perturbacje w utrzymaniu sprawnego i uporządkowanego przepływu ruchu lotniczego w strefie odpowiedzialności APP Malbork, przy możliwości wektorowania tylko po jednej, południowej stronie. Dlatego każdorazowo podczas lotów treningowych eskadry na potrzeby zapewniania służby APP aktywowane są równocześnie pozostałe strefy położone wokół MATZ.  Nowy północny segment EPMB będzie mógł być aktywowany jedynie od poniedziałku do piątku, zgodnie z AUP, jedynie na czas lotów wojskowych statków powietrznych.

W celu nieograniczania działalności lotniczej Aeroklubu Elbląskiego zostanie podpisane porozumienie o współpracy pomiędzy EPMB a EPEL, które będzie gwarantowało priorytet w wykorzystaniu przestrzeni w rejonie lotniska aeroklubowego (segment MATZ w zakresie 2500-4500ft AMSL będzie dezaktywowany na żądanie Aeroklubu).

b)    „Zmiana B”, „Zmiana C”, „Zmiana F”

Po analizie bieżących potrzeb Strona Wojskowa zrezygnowała całkowicie z fragmentu TRA15C „Zmiana B” oraz w zakresie wysokości GND – 3500ft w przestrzeni „ Zmiana C”. Dodatkowo przestrzeń „Zmiana C” w zakresie 3500 – FL095 z TRA15C zostanie zamieniona na segment MATZ (który będzie aktywowany tak samo jak dziś TRA15C -  zgodnie z AUP, tylko na czas lotów treningowych, co nie wpłynie na zajętość przestrzeni), poszerzony dodatkowo o południowy fragment przestrzeni „Zmiana F”, wynikający z potrzeby zabezpieczenia holdingu z minimalną wysokością 4000ft.

c)    „Zmiana D”

Umożliwienie APP Malbork wektorowania po północnej stronie lotniska z równoczesną możliwością postawienia a/c w holdingu po  południowej stronie lotniska sprawia, że przestrzeń TSA01A przylegająca obecnie do MATZ przestaje być wymagana od GND na potrzeby zapewniania służby ruchu lotniczego dla ARR/DEP EPMB. Dotychczas segment ten był zawsze aktywowany od GND podczas lotów treningowych, m.in. 41ELT.

Projekt zakłada zmianę granicy podziału między TSA01A i TSA01B, podniesienie dolnej granicy nowego TSA01A z GND na FL095 oraz wprowadzenie nowego segmentu MATZ w zakresie wysokości 2000ft – FL095, aktywowanego od poniedziałku do piątku, zgodnie z AUP, jedynie na czas lotów wojskowych statków powietrznych.

W efekcie bez względu na rodzaj i natężenie ruchu lotniczego w rejonie EPMB wschodnia część przestrzeni od granicy podstawowego segment MATZ EPMB będzie stale dostępna dla General Aviation w zakresie wysokości GND – 2000ft.


WIZUALIZACJA KOŃCOWEGO PROJEKTU PROPOZYCJI ZMIAN


Formularz konsultacyjny PAŻP dostępny jest tutaj

FacebookTwitterWykop

Nasze strony