Przejdź do treści
Źródło artykułu

Konsultacje dot. projektu ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw

W dniu 5 listopada br. na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowany został projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw.

Z dniem 20 listopada 2023 r. weszło w życie w życie rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2405 z dnia 18 października 2023 r. w sprawie zapewnienia równych warunków działania dla zrównoważonego transportu lotniczego (ReFuelEU Aviation) (Dz. Urz. UE L 2023/2405 z 31.10.2023, z późn. zm.), zwane dalej „rozporządzeniem nr 2023/2405/UE”, które ustanawia zharmonizowane przepisy dotyczące upowszechniania i dostaw zrównoważonych paliw lotniczych (SAF).

Rozporządzenie nr 2023/2405/UE stosuje się do operatorów statków powietrznych, unijnych portów lotniczych i odpowiednich organów zarządzających tymi unijnymi portami lotniczymi oraz dostawców paliw lotniczych, w rozumieniu odpowiednio art. 3 pkt 1–3 i 19 tego rozporządzenia.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 rozporządzenia nr 2023/2045/UE, państwa członkowskie Unii Europejskiej są obowiązane wyznaczyć właściwy organ lub właściwe organy odpowiedzialne za egzekwowanie stosowania przepisów rozporządzenia 2023/2045/UE oraz za nakładanie kar pieniężnych na operatorów statków powietrznych, organy zarządzające unijnymi portami lotniczymi i dostawców paliw lotniczych.

Natomiast zgodnie z art. 12 ust. 1 rozporządzenia nr 2023/2045/UE, państwa członkowskie są obowiązane ustanowić przepisy dotyczące kar mających zastosowanie w przypadku naruszeń przepisów tego rozporządzenia i podejmują wszelkie niezbędne środki w celu zapewnienia wykonywania tych kar. Przewidziane kary muszą być skuteczne, proporcjonalne i odstraszające oraz uwzględniać w szczególności charakter, czas trwania, powtarzanie się i wagę naruszenia.

Rozporządzenie nr 2023/2045/UE stosuje się od dnia 1 stycznia 2024 r., z wyjątkiem art. 4, 5, 6, 8 i 10, które stosuje się od dnia 1 stycznia 2025 r.

Transport lotniczy odgrywa coraz większą rolę w gospodarce zarówno na szczeblu krajowym, jak i unijnym, stymuluje wzrost gospodarczy, zatrudnienie, handel i turystykę, a także mobilność zarówno przedsiębiorstw, jak i obywateli.

Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) szacuje, że do 2050 r. ruch pasażerski w Europie będzie wzrastać o nawet 3,1% rocznie, a ruch towarowy o nawet 2,4% rocznie zgodnie z prognozą popandemiczną przy scenariuszu zakładającym wysokie natężenie ruchu. Wraz z rozwojem tej gałęzi transportu rosną emisje przez nią generowane.

Unia Europejska ustanowiła na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1119 z dnia 30 czerwca 2021 r. w sprawie ustanowienia ram na potrzeby osiągnięcia neutralności klimatycznej i zmiany rozporządzeń (WE) nr 401/2009 i (UE) 2018/1999 (Europejskie prawo o klimacie) (Dz. Urz. UE L 243 z 09.07.2021, str. 1) zobowiązania prawne do osiągnięcia neutralności klimatycznej najpóźniej do 2050 r. i zmniejszenia do 2030 r. emisji gazów cieplarnianych netto o co najmniej 55% w porównaniu z 1990 r. Aby to osiągnąć, wszystkie sektory gospodarki, w tym sektor transportu, muszą podjąć szybkie kroki w celu dekarbonizacji. W przypadku sektora transportu lotniczego wymaga to znacznego zwiększenia produkcji, podaży i zwiększania wykorzystywania zrównoważonych paliw lotniczych.

Rozporządzenie nr 2023/2405/UE nakłada m.in. na dostawców paliwa lotniczego na unijne porty lotnicze obowiązek dotyczący zapewnienia odpowiedniej ilości zrównoważonego paliwa lotniczego, zwanego dalej „SAF”, w paliwie lotniczym dostarczanym na te unijne porty lotnicze.

Pod pojęciem „paliwa lotniczego” należy rozumieć paliwo typu nafty do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 19 21 (potocznie zwane JET-A1), ponieważ to paliwo jest powszechnie stosowane w statkach powietrznych wykonujących loty pasażerskie i towarowe. Zastosowanie JET-A1 w lotach komercyjnych sprawia, że jedynie ten typ paliwa powinien być objęty wymaganiami dotyczącymi zawartości SAF. Jest to spójne z intencją rozporządzenia nr 2023/2405/UE, które swoim zakresem obejmuje lotniska zdefiniowane jako unijne porty lotnicze i które odnosi się do operatorów statków powietrznych tankujących na tych lotniskach.

W celu zapewnienia odpowiedniego wykonania przepisów rozporządzenia nr 2023/2405/UE konieczne jest przyjęcie ram prawnych, które umożliwią skuteczne funkcjonowanie rozporządzenia, w tym egzekwowanie obowiązków nałożonych na operatorów statków powietrznych, organy zarządzające unijnymi portami lotniczymi oraz dostawców
paliw lotniczych.

Projekt został wpisany do Wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów pod numerem UC68, a planowany termin przyjęcia tego projektu przez Radę Ministrów został określony na IV kwartał 2024 r.

Więcej informacji na stronie: https://legislacja.rcl.gov.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony