Przejdź do treści
Źródło artykułu

Konsultacje dot. projektu rozporządzenia MI w sprawie lotniczych urządzeń naziemnych i powierzchni ograniczających zabudowę

W dniu 16 grudnia br. na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowany został projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury zmieniającego rozporządzenie w sprawie lotniczych urządzeń naziemnych i powierzchni ograniczających zabudowę.

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 26 listopada 2020 r. w sprawie lotniczych urządzeń naziemnych i powierzchni ograniczających zabudowę (Dz. U. z 2023 r. poz. 1181) wymaga zmiany w związku z wejściem w życie:

1) rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2023/1768 z dnia 14 lipca 2023 r. ustanawiającego szczegółowe przepisy dotyczące certyfikacji i deklaracji systemów i części składowych wykorzystywanych do zapewniania zarządzania ruchem lotniczym/służb żeglugi powietrznej (Dz. Urz. UE L 228 z 15.09.2023, str. 1), zwanego dalej „rozporządzeniem 2023/1768/UE”;

2) rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2023/1769 z dnia 12 września 2023 r. ustanawiającego wymogi techniczne i procedury administracyjne dotyczące zatwierdzania organizacji zajmujących się projektowaniem lub produkcją systemów i części składowych wykorzystywanych do zarządzania ruchem lotniczym/służb żeglugi powietrznej oraz zmieniającego rozporządzenie wykonawcze (UE) 2023/203 (Dz. Urz. UE L 228 z 15.09.2023,
str. 19);

3) rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2023/1770 z dnia 12 września 2023 r. ustanawiającego przepisy dotyczące wyposażenia statków powietrznych wymaganego do użytkowania jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej oraz zasady eksploatacji dotyczące użytkowania jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej, a także uchylającego rozporządzenie (WE) nr 29/2009 i rozporządzenia wykonawcze (UE) nr 1206/2011, (UE) nr 1207/2011 i (UE) nr 1079/2012 (Dz. Urz. UE L 228 z 15.09.2023, str. 39);

4) rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2023/1771 z dnia 12 września 2023 r. zmieniającego rozporządzenie wykonawcze (UE) 2017/373 w odniesieniu do systemów zarządzania ruchem lotniczym i służb żeglugi powietrznej oraz ich części składowych oraz uchylającego rozporządzenia (WE) nr 1032/2006, (WE) nr 633/2007 i (WE) nr 262/2009 (Dz. Urz. UE L 228 z 15.09.2023, str. 49).

Ponadto konieczne jest usunięcie przepisów związanych z wykonywaniem kontroli z powietrza lotniczych urządzeń naziemnych, zwanych dalej „LUN”, przez znajdujących się na pokładzie statku powietrznego inspektorów podmiotu uprawnionego do wykonywania operacji lotniczych patrolowania, obserwacji lub inspekcji na podstawie zgłoszenia do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego wykonywania zarobkowych operacji specjalistycznych wysokiego ryzyka, w celu umożliwienia wykonywania kontroli LUN z powietrza bezzałogowymi statkami powietrznymi.

Dodatkowo niezbędne jest wprowadzenie regulacji umożliwiających prowadzenie w postaci elektronicznej dziennika eksploatacji LUN przez zarządzających LUN oraz dokumentacji rejestru LUN.

Istotne jest również uszczegółowienie wymagań w zakresie wpisu do rejestru LUN urządzeń typu ADS (Automatic Dependent Surveillance) i MLAT (Multilateration), uzupełnienie typów urządzeń MET (Meteorological) o systemy do pomiaru i monitorowania pionowych profili parametrów meteorologicznych, a także usunięcie w ramach urządzeń radionawigacyjnych – NAV (Navigation) niewykorzystywanych już w lotnictwie cywilnym – radiolatarni bezkierunkowych – NDB (Non-Directional Beacon) oraz usunięcie w ramach urządzeń łączności – COM (Communications) urządzeń automatycznej rejestracji korespondencji, które są urządzeniami wspierającymi urządzenia łączności i nie powinny być rozpatrywane jako ich autonomiczna kategoria.

Projekt został wpisany do Wykazu prac legislacyjnych Ministra Infrastruktury pod numerem 75. Przewidywany termin wydania rozporządzenia został w ww. wykazie określony na I kwartał 2025 r.

Więcej informacji na stronie: https://legislacja.rcl.gov.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony