Przejdź do treści
Źródło artykułu

Konsultacje dot. lotnisk użytku publicznego podlegających obowiązkowi certyfikacji

Urząd Lotnictwa Cywilnego poinfromował, że na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Lotnictwa Cywilnego został opublikowany projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa w sprawie wymagań technicznych i eksploatacyjnych dla lotnisk użytku publicznego podlegających obowiązkowi certyfikacji. Projekt został przekazany do konsultacji publicznych.

Celem projektu rozporządzenia jest zmiana wymagań technicznych i eksploatacyjnych określonych  w obowiązującym rozporządzeniu Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 28 sierpnia 2013 r. w sprawie wymagań technicznych i eksploatacyjnych dla lotnisk użytku publicznego podlegających obowiązkowi certyfikacji (Dz. U. poz. 1020), z uwagi na konieczność wdrożenia do krajowego systemu prawnego, nowych norm i zalecanych metod postępowania wprowadzonych w ostatnim czasie przez Radę Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) do Załącznika 14 „Lotniska” do Konwencji.

Rozporządzenie określa wymagania techniczne i eksploatacyjne dotyczące głównie infrastruktury lotniskowej, tj.: dróg startowych, dróg kołowania i płyt postojowych, wzrokowych pomocy nawigacyjnych i systemów zasilania oraz danych lotniczych podlegających publikacji w Zbiorze Informacji Lotniczych AIP - Polska.

Niniejsze rozporządzenie nie nakłada na zarządzających lotniskami wymagań, które wiązałyby się z poniesieniem dużych nakładów finansowych. Nowe wymagania wprowadzone zmianą 11A i B, które wiążą się z pewnymi kosztami zostały objęte okresem przejściowym do dnia 1 stycznia 2018 r. Wymagania te dotyczą min.: bardziej wyrazistego oznakowania linii środkowej drogi kołowania, jeśli jest ono zapewniane, prostych świateł strefy przyziemienia, świateł linii środkowej drogi kołowania, poprzeczki zatrzymania, świateł ochronnych drogi startowej w układzie A lub B oraz poprzeczek zakazu wjazdu. Pozostałe wymagania wymagają zmiany procedur, zapisów w instrukcji operacyjnej oraz przeszkolenia w tym zakresie zainteresowanego personelu. Nie powodują one dodatkowych bezpośrednich obciążeń finansowych dla zarządzających lotniskami.

Uwagi oraz propozycje do dokumentu można zgłaszać pod adres email: mstokowski@ulc.gov.pl w terminie 14 dni od daty udostępnienia.

Projekt rozporządzenia MIB w sprawie wymagań technicznych i eksploatacyjnych dla lotnisk użytku publicznego podlegających obowiązkowi certyfikacji

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony