Przejdź do treści
Źródło artykułu

Amatora wniosków kilka w sprawie agendy Krajowej Konferencji BL 2024...

Niedawno ULC ogłosił wszem i wobec na swoich stronach internetowych, że w dniach 21 – 22 listopada br. organizuje w ILOT Łukasiewicz coroczną Krajową Konferencję Bezpieczeństwa w Lotnictwie Cywilnym, z czego należy się tylko cieszyć.

Ponieważ nie ma jeszcze projektu programu tej Konferencji, to chciałabym z odpowiednim wyprzedzaniem prosić Prezesa ULC o umieszczenie w Agendzie następujących pozycji, oczywiście w ramach przepisów ws. dostępności informacji publicznej:

1)    Informacja Ministra Infrastruktury o wynikach działalności Rady Ochrony i Ułatwień Lotnictwa Cywilnego.

W szczególności chciałbym się dowiedzieć, co ta Rada zrobiła w ciągu ostatnich 3 lat jej działalności w odniesieniu do zadań wyznaczonych jej w art. 19 ust 5 ustawy; a w szczególności jakie inicjatywy i opinie Rada podejmowała ws. ułatwień w lotnictwie cywilnym w celu usuwania zbędnych ograniczeń i upraszczania procedur administracyjnych oraz jakie i czyje stanowiska Rada opiniowała sprawach ułatwień wskazanych przez ministra właściwego do spraw transportu. Chciałbym też prosić o wskazanie miejsca publikacji regulaminu określającego organizację i tryb działania Rady (art 19, ust 7), a także tekstów uchwal będących wynikami prac Rady;

2)    Informacja Prezesa ULC ws. wyników działalności Zespołu do spraw dobrowolnego i poufnego systemu zgłaszania informacji mających wpływ na bezpieczeństwo lotów w lotnictwie cywilnym;

W szczególności chciałbym się dowiedzieć, czy ten Zespól wewnętrzny ULC (Dz. Urz. ULC 2011, poz. 52 ) nadal działa, a jeśli nie, to kiedy, dlaczego i jakim dokumentem został rozwiązany oraz jakie były wyniki jego pracy, a także czy jego zadania zostały może przejęte przez inną komórkę organizacyjną ULC, a jeśli tak to w jakim zakresie i gdzie można znaleźć wyniki tej działalności.

3)    Informacja Prezesa ULC ws. przyczyn opóźnienia publikacji dorocznej informacji o stanie bezpieczeństwa lotów w lotnictwie cywilnym za rok 2023:
W szczególności chciałbym się dowiedzieć, jakie są przyczyny kolejnego już opóźnienia tej ważnej dla bezpieczeństwa  informacji, której publikacja jest obowiązkiem ustawowym Prezesa (art. 135b, ust 5). Podobne opóźnienie miała informacja za rok 2022.

4)    Informacja Prezesa ULC ws. przyczyn zmniejszenia częstotliwości publikowania biuletynów bezpieczeństwa z 4 w roku 2023 do 2 w roku 2024;

Chciałbym zauważyć, że te biuletyny są źródłem cennych informacji dla planowania bezpieczeństwa przez organizacje lotnicze, a także mają walory edukacyjne i poznawcze współgrające z propagowaną przez ULC kulturą bezpieczeństwa (just cylture).

5)    Informacja Prezesa ULC ws. dostępności wydawanych przez niego zaleceń profilaktycznych.

W szczególności chciałbym się dowiedzieć, w stosunku do jakich spraw i w jakich okolicznościach Prezes ULC ma obowiązek wydania zaleceń profilaktycznych a w jakich o odstąpieniu od ich wydania, bo ustawa w art. 21, ust , pkt 15 c) tego nie precyzuje oraz gdzie te zalecenia profilaktyczne Prezesa  ULC są dostępne (publikowane). Chcianym zaznaczyć, że nie zadowoli mnie ogólne odesłanie do stron internetowych ULC, że „tam to jest”, bo tam właśnie tego nie ma. Interesujące byłoby poznanie liczb tzn. ile takich zaleceń Prezes wydał w ostatnich 3 latach i ile z nich zostało wdrożonych, tzn. potwierdzonych wynikami kontroli sprawdzających ULC.

6)    Informacja Prezesa ULC (syntetyczna) o wynikach wizyt standaryzacyjnych EASA w ULC.
W szczególności chciałbym się dowiedzieć, jakie były i jakie obecnie są wskazane przez zespoły standaryzacyjne EASA kluczowe problemy ULC w implementacji i spełnianiu przepisów Wspólnotowych w głównych obszarach zapewnienia bezpieczeństwa lotniczego tj. licencjonowania (FCL), zdatności do lotu (AIR), operacji lotniczych (OPS), zarządzania ruchem lotniczym (ATM/ANS), a także badania i zapobiegania wypadkom lotniczym (PKBWL) oraz, jakie działania podjęto (MI i ULC) dla usunięcia stwierdzonych przez EASA niezgodności.

7)    Informacja MI i ULC ws. planu zmian w naszej ustawie lotniczej wdrażających rozporządzenie bazowe PEiR nr 2018/1139.

W szczególności chciałbym się dowiedzieć o planach wprowadzenia do ustawy przepisów dających umocowanie prawne dla Krajowego Programu Bezpieczeństwa w Lotnictwie Cywilnym KPBwLC) (art 7) oraz Krajowego Planu Bezpieczeństwa Lotniczego (art. 8), gdyż opublikowane przez ULC dokumenty o tych tytułach, zresztą poza system Dziennika Urzędowego ULC, nie mają żadnego umocowania w prawie krajowym.

Ponadto, chciałbym się dowiedzieć, ilu inspektorów ULC zostało zakwalifikowanych i przyjętych przez EASA do puli europejskich inspektorów lotnictwa (art. 63).

Wystarczą zwięzłe, 3 – 5 minutowe informacje poparte 2 – 3 slajdami dla pamięci potomności.

Ktoś może zapytać, dlaczego wybrałem taką publiczną formę zgłaszania  propozycji do programu Konferencji ? Odpowiedź jest prosta, bo po pierwsze, to chciałbym pomoc Panu Prezesowi w wyborze takich tematów Konferencji, które mogą interesować szerszą społeczność lotniczą, a nie tylko będące transmisją tego co ULC uważa za interesujące. A drugi powód jest taki, że nie mam najmniejszego zaufania do urzędników ULC, że w ogóle uwzględnią propozycje publiczności do programu Konferencji składane im mailami na podany w komunikacie adres LBB. Miałem już takie doświadczenia w przyszłości, więc proszę się nie dziwić mojej nieufności.

Waldemar Królikowski

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony