Przejdź do treści
PLL LOT
Źródło artykułu

Komunikat ZZPK PLL LOT S.A. w sprawie egzaminów z języka angielskiego

W związku z publikacjami prasowymi dotyczącymi egzaminów z języka angielskiego, informujemy, że wiadomości podane w artykułach prasowych autorstwa Pani Izabeli Kacprzak, które ukazały się w dniu 30 listopada 2010 r. w Dzienniku „Rzeczpospolita”, wydanie numer 279: „Czy polscy piloci fałszowali egzaminy?” (strona tytułowa) oraz „Polscy piloci polegli na egzaminach” (strona A8) są nieprawdziwe lub nieścisłe.

Zdecydowanie przeciwstawiamy się sformułowaniu użytemu w tytule, sugerującemu że polscy piloci mogli sfałszować egzaminy. Jest to sugestia godząca w dobre imię doświadczonych pilotów, którzy loty międzynarodowe wykonują od wielu lat. Jest to również sugestia, która w żadnej mierze nie jest prawdziwa.

Nieprawdą jest, że Urząd Lotnictwa Cywilnego unieważnił zaświadczenia o zdanym egzaminie wystawione przez egzaminatora działającego pod szyldem ośrodka ToPilots. Przedłożone zaświadczenia zostały uznane przez ULC za niewystarczające do dokonania w licencji pilota wpisu o znajomości języka angielskiego na poziomie wymaganym przez ICAO.

Żaden z pilotów PLL LOT S.A. nie otrzymał decyzji odmawiającej poświadczenia w licencji znajomości języka angielskiego. Piloci, którzy przedłożyli zaświadczenie o egzaminie nie spełniającym wymogów ICAO, są wzywani do uzupełnienia braków formalnych i przedłożenia zaświadczeń o zdaniu takiego egzaminu, który odpowiada wymaganiom ICAO.

Urząd Lotnictwa Cywilnego nie cofnął też żadnej z wydanych licencji. Rozważane jest dopiero wznowienie postępowań w sprawie dokonanych wpisów językowych. Decyzja o ewentualnym cofnięciu wpisów może, choć nie musi, zostać dopiero podjęta.

Polscy piloci nie zdawali egzaminów językowych „w certyfikowanym ośrodku ToPilots w Niemczech”. Egzaminy przeprowadzała osoba, której władze niemieckie wydały dwa upoważnienia. Pierwsze to upoważnienie indywidualne do prowadzenia egzaminów sprawdzających (okresowych), które egzaminator mógł przeprowadzać we własnym imieniu. Drugie upoważnienie natomiast uprawniało do prowadzenia egzaminów wstępnych w certyfikowanej szkole ToPilots. Egzaminator prowadził egzaminy wstępne pod szyldem ToPilots, jednak jak się okazało, prowadził je „na własną rękę”, korzystając samowolnie z zaświadczeń certyfikowanego ośrodka, o czym Polscy piloci nie wiedzieli.

Po ujawnieniu nieprawidłowości w działach egzaminatora, władze niemieckie cofnęły mu uprawnienia do egzaminowania pilotów. Szkoła ToPilots natomiast zwolniła wspomnianego egzaminatora i zapowiedziała podjęcie przeciwko niemu kroków prawnych.

Chcielibyśmy również zwrócić uwagę, że krzywdzące jest powoływanie się na wypowiedzi tylko jednej osoby. Pan Dariusz Szpineta został przedstawiony jako „pilot-instruktor, który zdał egzamin za pierwszym podejściem”. Czytelnik ma prawo zakładać, że cytowany komentator „pilot-instruktor”, jest osobą bezstronną. Tymczasem osoba ta jest Prezesem Zarządu Spółki AD ASTRA EXECUTIVE CHARTER, prowadzącej ośrodek szkolenia lotniczego pod nazwą AD ASTRA WARSAW FLIGHT ACADEMY. Ośrodek ten oferuje komercyjny egzamin z języka angielskiego dla pilotów. Jest to egzamin inny niż test RELTA stosowany przez ULC. Chodzi o egzamin TEA opracowany przez brytyjską szkołę MyFlower, stanowiący w istocie rzeczy konkurencyjną ofertę dla opisywanej w publikacji szkoły ToPilots. Do końca grudnia firma AD ASTRA – jak wynika z informacji podanej na jej stronie internetowej - oferuje wspomniany egzamin TEA „dla pilotów PLL LOT w specjalnej ofercie cenowej”.

Powyższą okoliczność, którą Dziennikarka „Rzeczpospolitej powinna (i mogła z łatwością) ustalić przed zacytowaniem Pana Dariusza Szpinety, stawia w zupełnie innym świetle konkluzję Autorki, że poza organizowanym przez ULC bezpłatnym testem RELTA, piloci mogą zdawać egzamin z języka angielskiego „prywatnie za opłatą także w innych, zewnętrznych certyfikowanych ośrodkach”.

Urząd Lotnictwa Cywilnego w komunikacie z dnia 3.12.2010 r. zaprzeczył podanym przez dziennik Rzeczpospolita informacjom, jakoby doszło do unieważnienia egzaminów lub cofnięcia licencji pilotów, którzy zdawali egzaminy za granicą. Link do komunikatu ULC.

Związek Zawodowy Pilotów Komunikacyjnych PLL LOT S.A.

 


Czytaj również:
ICAO Level 4 - prawdy i mity o egzaminach z języka angielskiego w ULC

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony