Kolejny Orlik dostarczony do Warszawy poddany zostanie modernizacji
To już szósty PZL 130 Orlik w wersji TC-I, jaki trafił w dniu 22 marca do Polskich Zakładów Lotniczych "Warszawa-Okęcie". Dostarczony w czwartek samolot o numerze bocznym 19 zostanie poddany modernizacji.
Na mocy kontraktu podpisanego między zakładami a polskim MON w dniu 19 grudnia 2017 roku w sumie 12 samolotów tej wersji zostanie zmodernizowanych do wersji TC II Adwanced.
Każdy z nich przybywa dziś na lawecie ale kiedy przyjdzie jego czas, opuści zakłady i wróci do Radomia „o własnych skrzydłach".
Zakres prac jest duży. W pierwszym etapie prac wymienione zostaną skrzydła, silniki i śmigła, zmodyfikowany będzie kadłub i łoże silnika. W dalszej kolejności zostaną zmodernizowane kabiny pilotów. Istniejące oprzyrządowanie zostanie zastąpione przez cyfrowe wyświetlacze parametrów lotu, pracy silnika, nawigacji oraz ostrzegawcze. Samoloty zostaną wyposażone także w nowe radiostacje, systemy ostrzegania o zbliżającym się terenie oraz o ruchu lotniczym służący unikaniu kolizji. Dodatkowo otrzymają również klimatyzacje i całkowicie nowe wszelkie instalacje elektryczne. Wszystkie Orliki opuszczą zakłady na Okęciu z tzw. zerowym resursem.
Po tej modernizacji każdy z nich będzie mógł spędzić w powietrzu około 12 tys. godzin. Umowa ma zostać zrealizowana do 30 października 2020 r., a jej wartość wynosi 186 mln zł. Po modernizacji każdy z samolotów będzie mógł spędzić w powietrzu 12 tys. godzin.
Orliki to samoloty przeznaczone do podstawowego i zaawansowanego szkolenia pilotów wojskowych w zakresie techniki pilotowania i nawigowania w różnych warunkach atmosferycznych. Na takich właśnie samolotach szkolą się obecnie podchorążowie z WSO SP w Dęblinie. Na nich też lata znany nie tylko w Polsce ale i za granicą Zespół Akrobacyjny Orlik.
Poniżej kilka zdjęć Piotra Pawła Rejmera z przyjęcia tego samolotu w Warszawie oraz z hali, gdzie prowadzony jest proces modernizacji.
Komentarze