Przejdź do treści
Źródło artykułu

Kolejne posiedzenie Komitetu Zarządzania Przestrzenią Powietrzną

W Urzędzie Lotnictwa Cywilnego odbyło się kolejne posiedzenie Komitetu Zarządzania Przestrzenią Powietrzną.


Podczas spotkania poruszone zostały następujące kwestie:

    * Korzystania z lotniska Warszawa-Okęcie w godzinach nocnych w świetle zmiany zapisów w AIP Poland wprowadzonych w dniu 21.05.2010 r. Problem zwiększenia ilości operacji nocnych skutkuje zwiększonymi opłatami środowiskowymi, wnoszonymi przez PPL do władz administracyjnych;

    * Analizy kryteriów wyboru priorytetów alokacji polskiej przestrzeni powietrznej i potrzeby ich stosowania w aspekcie aktualnych przepisów. Uznano, że przypadku np. organizacji zawodów szybowcowych wystarczyłoby publikowanie tzw. navigation warning - w celu poinformowania pozostałych użytkowników przestrzeni powietrznej o natężeniu lotu szybowców w danym terminie;

    * Zamykania przestrzeni powietrznej, które to działanie obecnie wydaje się być zabiegiem zbędnym. Przewoźnicy skarżą się, iż wskutek zamykania pewnych fragmentów przestrzeni (m.in. właśnie dla potrzeb zawodów szybowcowych) zmuszeni są do poruszania się po dłuższych trasach, co powoduje, że lot staje mniej ekonomiczny. Stwierdzono, że tam, gdzie można zastosować współdzielenie przestrzeni powietrznej pomiędzy różnych jej użytkowników, to wystarczy –  z zachowaniem bezpieczeństwa wykonywania lotów – wydając komunikat - navigation warning;

    * Powołania przez Eurocontrol komórki zarządzania kryzysowego, której zadaniem będzie gromadzenie informacji o wszelkich zjawiskach na terenie całej Europy, które mogłyby stanowić zagrożenie i prowadzić do kryzysu w ruchu lotniczym. Celem ww. komórki jest ustalenie, jakie działania należy podjąć, by podobnym kryzysom zapobiec w przyszłości;

    * Informacji Krajowego Koordynatora ds. Lotnisk spółki PL.2012, pana Tomasza Szymczaka , który przekazał aktualne dane o planach dotyczących wykorzystania lotnisk podczas Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej 2012 r. Zaprezentowana została współpraca PL.2012 z interesariuszami oraz proces  rozbudowy i modernizacji głównych lotnisk w kraju (np. P.L. Poznań-Ławica). Omówione zostały podstawowe cele projektów realizowanych przez PAŻP i PPL, którymi są: zwiększenie przepustowości polskiej przestrzeni powietrznej i ilości operacji lotniczych w krajowych portach lotniczych;

    * Nierozwiązanego problemu dotyczącego prognoz wykorzystania lotnisk przez obsługę ruchu lotniczego general aviation w czasie Mistrzostw Europy 2012. W aspekcie tego problemu przedstawione zostały dane przekazane przez Eurocontrol dotyczące podobnych wydarzeń, które miały miejsce m.in. w Portugalii, czy Niemczech;

    * Informacji na temat analizy bezpieczeństwa w sprawie rozpatrzenia możliwości wykonywania lotów wojskowych statków powietrznych w przestrzeni powietrznej klasy G z prędkością większą niż 250 węzłów. Stwierdzono, że wdrożenie sposobu, w jaki miałyby być realizowane omawiane loty, nie będzie przysparzało bezpieczeństwa ani stronie wojskowej, ani innym użytkownikom przestrzeni powietrznej. Powodem jest brak służby informacji powietrznej, która byłaby w stanie nawiązać łączność z załogą samolotu. W chwili obecnej omawiane są propozycje techniczne i organizacyjne rozwiązania tej sytuacji;

    * Bieżącej informację na temat budowy Baltic FAB. 19 września podpisana została umowa na realizację studium wykonalności z brytyjską firmą Helios, a kilka dni wcześniej (15 – 16 września) miały miejsce konsultacje społeczne ze stroną wojskową, przedstawicielami general aviation oraz użytkownikami komercyjnymi.
      
Kolejny termin posiedzenia KZPP został ustalony na 27 października 2010 r.
 

 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony