Przejdź do treści
ULC
Źródło artykułu

Klasyfikacja i rejestr lotnisk - zmiana prawa

Urząd Lotnictwa Cywilnego przekazał do konsultacji społecznych projekt nowego rozporządzenia w sprawie klasyfikacji lotnisk i rejestru lotnisk cywilnych.

Projekt ten ma na celu wdrożenie do krajowego porządku prawnego norm i zalecanych metod postępowania zawartych w Załączniku 14 tom II do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, podpisanej w Chicago w dniu 7 grudnia 1944 r., odnoszących się do lotnisk dla śmigłowców.

W omawianym akcie prawnym została określona procedura zgłaszania przez Państwo – stronę Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, różnic pomiędzy przepisami krajowymi i stosowaną praktyką a normami Załącznika 14 i jego zmianami. Kompetencje w tym zakresie, zgodnie z przepisami ustawy Prawo lotnicze, posiada Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego, niemniej właściwym jest bezpośrednie wskazanie, dla odbiorców regulacji zawartych w Załączniku 14, organu, który dokonuje zgłoszenia do ICAO oraz w jakim miejscu informacja o tym jest publikowana.

Celem tej regulacji jest także rozstrzygnięcie ewentualnych wątpliwości, które mogą wyniknąć po wejściu w życie rozporządzenia, w zakresie obowiązywania wydawanych przez Organizację Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) dokumentów – podręczników tzw. Doc, zawierających wymagania o charakterze specjalistycznym. Nowe rozporządzenie bezpośrednio wdraża przepisy Załącznika 14 tom II, w którym istnieją odwołania do różnych numerów Doc. W przypadku gdy norma Załącznika 14 tom II będzie bezpośrednio odwoływać się do danego Doc, wskazując, że w Doc zawarte są np. warunki i okoliczności związane z tą normą, może powstać wątpliwość, czy już w momencie wejścia w życie rozporządzenia należy zastosować tę normę i regulacje zawarte w Doc z nią związane. Wymagania zawarte w Doc, będą obowiązywać dopiero w momencie wdrożenia Doc do polskiego porządku prawnego poprzez art. 3 ust. 4 ustawy z dnia 3 lipca – Prawo lotnicze, jednakże z uwagi na skomplikowany system przepisów prawa lotniczego w tym zakresie, koniecznym jest zawarcie stosownej regulacji w niniejszym rozporządzeniu, tak by jasnym był stosunek wymagań zawartych w Załączniku 14 i Doc.

Uregulowano również kwestię pojęć specjalistycznych występujących w Załączniku 14 tom II, do którego odsyłają przepisy projektowanego rozporządzenia. Dodawany przepis wydaje się konieczny z uwagi na fakt przyjęcia koncepcji odesłań wyłącznie do przepisów merytorycznych Załącznika 14 tomu II, z pominięciem przepisów zawierających wyjaśnienia terminów fachowych (specjalistycznych).

Nowe rozporządzenie opisuje wymagania techniczne i eksploatacyjne dla lotnisk dla śmigłowców usytuowanych na powierzchni ziemi, lotnisk wyniesionych dla śmigłowców, lotnisk dla śmigłowców na morzu oraz lotnisk dla śmigłowców na jednostkach pływających, poprzez wskazanie odesłań do stosownych punktów Załącznika 14 tom II, natomiast § 35g w analogiczny sposób określa szczegółowe wymagania techniczne i eksploatacyjne dotyczące znaków i świateł na lotniskach dla śmigłowców.

Treść projektu rozporządzenia znajduje się na stronie ULC.
 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony