Katastrofy lotnicze - konieczne zmiany procedury karnej i prawa lotniczego
Prawdopodobieństwo śmierci w wypadku lotniczym wynosi 1:29 mln. Biorąc pod uwagę intensywny ruch lotniczy oraz częstotliwość wypadków lotniczych, można śmiało powiedzieć, że to najbezpieczniejsza forma przemieszczania się. Ów stan rzeczy nie jest jednak wynikiem przypadku.
W ostatnich latach położono nacisk na budowę samolotów zwiększającą szansę przeżycia przez pasażerów wypadku lotniczego. Służyć temu mają między innymi wzmacniane fotele mocniej osadzone w podłodze samolotu, wykonane tak aby nie mogły zmiażdżyć siedzących w nich pasażerów. Wyposażenie wnętrza samolotu wykonywane jest z materiałów ognioodpornych, a po wypadku otwarcie drzwi lub luków ewakuacyjnych nie powinno sprawić trudności przeciętnemu pasażerowi, co wydatnie przekłada się na uproszczenie i przyspieszenie ewakuacji.
Rozwój technologii w rozwiązaniach wykorzystywanych w awionice również wpływa na bezpieczeństwo w lotnictwie. W samolotach pasażerskich zaawansowane systemy ostrzegają pilota przed niebezpiecznymi stanami lotu, w tym o przeciągnięciu, niebezpiecznym zbliżaniu się do ziemi, locie kolizyjnym, lądowaniu na zajętym pasie, kołowaniu na zajętej drodze kołowania itp.
Czytaj całość artykułu na stronie www.rp.pl
Komentarze