Jak skorzystać z pozyskania koreańskich samolotów FA-50. Stanowisko Polskiego Lobby Przemysłowego
Z analiz przeprowadzonych przez Polskie Lobby Przemysłowe (PLP) i współpracujące z nim organizacje wynika, że pozyskanie przez Siły Powietrzne RP kilkudziesięciu koreańskich lekkich myśliwców FA-50 stanowi doskonałą okazję do odbudowy i unowocześnienia polskiego przemysłu lotniczego. Odbudowa ta może przebiegać w trzech etapach.
Centra serwisowe i zabezpieczenie logistyczne
Zdaniem Polskiego Lobby Przemysłowego w I etapie pożądane jest uruchomienie - na bazie Wojskowych Zakładów Lotniczych Nr 1 lub Wojskowych Zakładów Lotniczych nr 2 - centrum obsług serwisowych, które z czasem mogłyby nabierać kompetencji w zakresie poważniejszych napraw, modyfikacji czy modernizacji tych samolotów. Potrzeba tu daleko idącego porozumienia polityczno-przemysłowego pomiędzy Ministerstwem Obrony Narodowej i Polską Grupą Zbrojeniową S.A. z udziałem zainteresowanych przedsiębiorstw. PLP uważa ponadto, że aby zachować wysoką sprawność kupionych samolotów FA-50 konieczne jest przy tym centrum utworzenie buforowego magazynu części zamiennych do tych samolotów. Utworzenie magazynów będzie gwarantowało szybkie ich usprawnienie w przypadku wystąpienia awarii.
Odrębną sprawą, ale również bardzo istotną, jest zabezpieczenie logistyczne sprawnego i bezpiecznego użytkowania samolotów FA-50. Jednym z elementów zabezpieczenia logistycznego w procesie ich użytkowania jest zabezpieczenie urządzeń do naziemnej obsługi samolotów (GSE). Wojskowe Centralne Biuro Konstrukcyjno-Technologiczne S.A. jest jedynym zakładem w Polsce, które projektuje, produkuje i serwisuje urządzenia GSE i kompleksowo wyposaża w nie bazy lotnicze Sił Zbrojnych RP. W przypadku urządzeń, jakich WCBKT nie produkuje, powinno ono otrzymać kompetencje do ich serwisowania, napraw, modyfikacji lub modernizacji. To zapewni wysoką sprawność obsługi samolotów FA-50.
Czytaj całość artykułu na stronie www.portal-mundurowy.pl
Komentarze