Interpelacja w sprawie nieprawidłowości w nadzorze nad funkcjonowaniem PAŻP w związku z wystąpieniem w dniu 19.07.2025 r. krytycznej awarii systemu zarządzania ruchem lotniczym funkcjonującego w PAŻP
22 lipca 2025 r., na stronie Sejmu Rzeczpospolitej Polskiej, została opublikowana Interpelacja nr 11117 do prezesa Rady Ministrów w sprawie nieprawidłowości w nadzorze nad funkcjonowaniem Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej w związku z wystąpieniem w dniu 19.07.2025 r. krytycznej awarii systemu zarządzania ruchem lotniczym funkcjonującego w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, której konsekwencją było wstrzymanie lub ograniczenie ruchu lotniczego na polskich lotniskach oraz w polskiej przestrzeni powietrznej. Interpelację zgłosili Posłowie: Jarosław Krajewski (Prawo i Sprawiedliwość), Piotr Król (Prawo i Sprawiedliwość), Paulina Matysiak (Razem), Jerzy Polaczek (Prawo i Sprawiedliwość), Michał Połuboczek (Nowa Nadzieja), Grzegorz Puda (Prawo i Sprawiedliwość).
Pełny tekst interpelacji:
Szanowny Panie Premierze,
w dniu 19 lipca 2025 roku w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej doszło do poważnej awarii systemu zarządzania ruchem lotniczym. W jej wyniku wstrzymano lub znacząco ograniczono ruch lotniczy na polskich lotniskach oraz w przestrzeni powietrznej nad terytorium Polski. Było to zdarzenie o charakterze wyjątkowym – ostatni raz do podobnej sytuacji doszło w nocy z 16 na 17 grudnia 2016 roku podczas poprzedniej kadencji pani Magdaleny Jaworskiej-Maćkowiak jako prezesa PAŻP. Wówczas, z powodu awarii zasilania, zamknięta została cała polska przestrzeń powietrzna oraz Rejon Informacji Powietrznej Warszawa (Flight Information Region EPWW) obejmujący terytorium całego kraju i dużą część Morza Bałtyckiego.
Z raportu, jaki był przygotowany w 2017 roku przez grupę specjalistów, wynika wprost, że bezpośrednimi i pośrednimi przyczynami awarii były:
1) wadliwe procedury;
2) niewłaściwa architektura systemu zabezpieczeń sieci energetycznych;
3) niezgodności projektu wykonawczego z wymaganiami SIWZ oraz braki w projekcie, co stanowiło znaczące wady projektu;
4) brak ochrony antywirusowej systemów sterujących funkcjonowaniem zabezpieczeń energetycznych w ośrodku radarowym ASR 10;
5) brak systemu chłodzenia zabezpieczonego zasilaniem awaryjnym wieży kontroli lotniska – TWR Warszawa (dla Lotniska Chopina);
6) brak testów sprawności stanu technicznego akumulatorów;
7) błędne podłączenie zasilania bezprzerwowego, głównego systemu zarządzania ruchem lotniczym Pegasus 21, co w przypadku awarii powodowało wyłączenie wszystkich odbiorców technologicznych systemu Pegasus 21, czego konsekwencją jest brak możliwości sprawowania służb kontroli ruchu lotniczego wobec samolotów lecących nad terytorium Polski;
8) brak nadzoru przez prezesa PAŻP nad funkcjonowaniem obszaru energetyki oraz procesów i testów systemów energetycznych w obiektach, systemach, urządzeniach nawigacyjnych należących do Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej;
9) w raporcie audytowym wskazano, że procedury i schemat testów urządzeń energetycznych odbywał się praktycznie na takich samych zasadach, jak to miało miejsce „w elektrowni w Czarnobylu w 1986 roku”.
Szanowny Panie Premierze, w związku z powyższym jako posłowie jesteśmy bardzo zaniepokojeni sytuacją, jaka ma miejsce w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej w zakresie sprawowania ciągłości służb żeglugi powietrznej w Polsce. Chcielibyśmy przypomnieć Panu Premierowi, że obydwa te zdarzenia mają miejsce w czasie, kiedy to funkcję prezesa PAŻP sprawuje pani Magdalena Jaworska-Maćkowiak.
W związku z tak niebezpiecznymi zdarzeniami oraz „pewną ich powtarzalnością” pod kierownictwem prezes Magdaleny Jaworskiej-Maćkowiak, zważywszy na opinie ekspertów pojawiające się w przestrzeni medialnej, prosimy Pana Premiera o odpowiedź na następujące pytania:
- Co było bezpośrednią przyczyną awarii systemu zarządzania ruchem lotniczym w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej w dniu 19 lipca 2025 roku?
- Który z elementów systemu zarządzania ruchem lotniczym uległ awarii? Które z elementów systemu uległy częściowej degradacji, a które całkowitej awarii?
- Czy w trakcie awarii systemu zarządzania ruchem lotniczym P_21, jaka miała miejsce w dniu 19 lipca 2025 roku, zastosowano procedurę „Contingency” – przejścia na pracę operacyjną na zapasowy system znajdujący się w podstawowej sali operacyjnej CZRL, czy na zapasową salę operacyjną ZSO?
- Kiedy przeprowadzono ostatni przegląd techniczny systemu zarządzania ruchem lotniczym Pegasus P_21 i czy elementy systemu, które uległy awarii w dniu 19 lipca 2025 roku, zostały wówczas objęte sprawdzeniem? Jeśli nie – kiedy ostatnio weryfikowano ich sprawność operacyjną i na jakiej podstawie uznano je za zdatne do eksploatacji?
- Jakie inne systemy towarzyszące P_21 niezbędne do utrzymania ciągłości pracy uległy degradacji całkowitej, a jakie częściowej?
- Jakie było natężenie ruchu lotniczego w chwili wystąpienia awarii systemu P_21 w dniu 19 lipca 2025 roku, z rozbiciem na każdy z organów służb ruchu lotniczego objętych jej skutkami? Proszę wskazać, ile sektorów kontroli obszaru (ACC) oraz kontroli zbliżania (APP) i poszczególnych organów było aktywnych operacyjnie w momencie wystąpienia awarii. Które z organów ATC przeszły na systemy zapasowe? Które z organów ATC przeszły na systemy zapasowe umiejscowione w zapasowej sali operacyjnej – ZSO?
- Czy w trakcie awarii występowały zakłócenia w pracy systemu w postaci zaniku śladów radarowych (tzw. tracków), błędnego wyświetlania symboli lotów lub zamiany oznaczeń identyfikacyjnych statków powietrznych? Jeżeli tak – w jakim zakresie i przez jaki czas miały one miejsce? W jaki inny sposób objawiały się skutki awarii?
- Z informacji przekazanych przez pracowników wynika, że w wyniku awarii zidentyfikowano już na dzień 21 lipca br. szereg nieprawidłowości, które mają zostać zaimplementowane w ramach działań naprawczych. Dlaczego wskazane nieprawidłowości nie zostały zidentyfikowane i wdrożone wcześniej, przed wystąpieniem błędów krytycznych systemu w dniu 19 lipca 2025 roku?
- Czy w związku z awarią systemu zarządzania ruchem lotniczym z dnia 19 lipca 2025 roku prowadzone są obecnie w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej doraźne działania kontrolne lub nadzorcze, w szczególności: kontrola z Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, kontrola Urzędu Lotnictwa Cywilnego, doraźny przegląd bezpieczeństwa, audyt wewnętrzny, kontrola wewnętrzna agencji lub kontrola ze strony Ministerstwa Infrastruktury? Prosimy o wskazanie rodzaju prowadzonych działań, podmiotów odpowiedzialnych za ich realizację oraz statusu każdego z postępowań.
- Czy w wyniku identyfikacji krytycznych błędów system zarządzania ruchem lotniczym funkcjonuje obecnie w trybie ograniczonej przepustowości? Czy wprowadzone zostały regulacje operacyjne mające na celu ograniczenie pełnego wykorzystania pojemności systemu jako środek tymczasowej mitygacji ryzyka wystąpienia kolejnej awarii?
- Jakie inwestycje zostaną przyspieszone w związku z zaistniałą sytuacją i dlaczego nie zostały one zaplanowane na rok 2025, mimo że – jak się obecnie okazuje – są kluczowe dla zapewnienia ciągłości i bezpieczeństwa operacji? Z jakich przyczyn uwzględniono je dopiero w planach na lata kolejne?
- Czy prezes PAŻP pani Magdalena Jaworska-Maćkowiak zrealizowała „Program zapewnienia ciągłości służby w oparciu o rozwiązania infrastrukturalne” zatwierdzony w czerwcu 2019 roku? Jeśli tak, to prosimy o wylistowanie wszystkich planowanych zrealizowanych inwestycji w ramach programu, a także wylistowanie procedur operacyjnych, które były zawarte w ramach programu. Jeśli nie, to prosimy o podanie i wyjaśnienie przyczyn braku realizacji „Programu zapewnienia ciągłości służby w oparciu o rozwiązania infrastrukturalne”, którego podstawowym celem była możliwość zapewnienia ciągłości służby w przypadku wystąpienia krytycznej awarii, pożaru, sabotażu, działań terrorystycznych, a także stanu wyjątkowego lub stanu wojennego.
- Czy w trakcie awarii systemu zarzadzania ruchem lotniczym w dniu 19 lipca 2025 roku PAŻP wykorzystał procedury, narzędzia operacyjne, systemy operacyjne, które były zawarte w „Programie zapewnienia ciągłości służby w oparciu o rozwiązania infrastrukturalne” zatwierdzonym w czerwcu 2019 roku, a także czy personel operacyjny był relokowany do Centrum Zapasowego, które zostało wybudowane zgodnie z założeniami zawartymi w „Programie zapewnienia ciągłości służby w oparciu o rozwiązania infrastrukturalne”?
- Jakie mechanizmy oceny bezpieczeństwa systemów operacyjnych są realizowane w PAŻP? W jaki sposób podejmowane są decyzje inwestycyjne w obszarze bezpieczeństwa operacyjnego, skoro dotychczasowe plany nie przewidywały działań, które – w świetle ostatnich wydarzeń – okazują się mieć charakter krytyczny i będą przyspieszone?
- Jakie dokładnie plany awaryjne zostały wdrożone w związku z awarią systemu zarządzania ruchem lotniczym P_21 w dniu 19 lipca 2025 roku? Proszę wskazać ich zakres, czas aktywacji oraz odpowiedzialne jednostki operacyjne.
- Prosimy o wskazanie dat i zakresu testów planów awaryjnych, których zastosowanie miało miejsce w dniu 19 lipca 2025 roku. Czy procedury te były wcześniej ćwiczone w środowisku operacyjnym i czy każdy z kontrolerów ruchu lotniczego przeszedł takie szkolenie?
- Prosimy o przekazanie harmonogramów testów planów awaryjnych zatwierdzonych i przeprowadzonych w poszczególnych organach w latach 2024 oraz 2025, wraz z informacją o jednostkach odpowiedzialnych za ich organizację i nadzór.
- Prosimy o podanie łącznej liczby minut opóźnień wygenerowanych w Rejonie Informacji Powietrznej Warszawa w związku wystąpieniem krytycznej awarii systemu zarządzania ruchem lotniczym w PAŻP.
- Prosimy o podanie łącznej liczby minut opóźnień, jakie zostały wygenerowane w Rejonie Informacji Powietrznej Warszawa w związku wystąpieniem krytycznej awarii systemu zarządzania ruchem lotniczym w PAŻP w podziale na linie lotnicze/przewoźników lotniczych, którzy w dniu 19 lipca 2025 roku operowali z i do polskich lotnisk oraz w polskiej przestrzeni powietrznej oraz Rejonie Informacji Powietrznej Warszawa.
- Prosimy o podanie łącznej liczby minut opóźnień, jakie zostały wygenerowane w całej sieci zarządzanej przez Network Managera, w związku wystąpieniem krytycznej awarii systemu zarządzania ruchem lotniczym w PAŻP.
- Czy każdy z kontrolerów ruchu lotniczego wykonywał operacje na systemie zapasowym w warunkach operacyjnych w ramach odświeżenia wiedzy i umiejętności w roku 2024? Jeżeli tak – prosimy o wskazanie, kiedy i w jakiej formie takie ćwiczenia zostały zrealizowane w poszczególnych jednostkach operacyjnych.
- Czy służby techniczne odpowiedzialne za nadzór nad systemem operacyjnym przechodzą regularne szkolenia z zakresu obsługi i zarządzania systemem? Kto jest odpowiedzialny za ich organizację, w jakim trybie i na podstawie jakiego programu szkoleniowego są one realizowane? Prosimy o wskazanie częstotliwości oraz formy tych szkoleń.
- Czy w PAŻP funkcjonuje wewnętrzny system weryfikacji kompetencji służb technicznych w zakresie obsługi systemów krytycznych, w tym P21? Jakie są kryteria dopuszczenia pracownika do pracy przy systemie operacyjnym?
- Czy przeprowadzane są audyty techniczne lub symulacje sytuacji awaryjnych z udziałem personelu technicznego? Jeśli tak – prosimy o wskazanie, kiedy odbyły się ostatnie tego typu działania i jakie były ich wyniki dla personelu odpowiedzialnego za system P21.
- Czy osoba pełniąca funkcję dyrektora ds. technicznych (lub równoważną) została wyłoniona w otwartym, konkurencyjnym postępowaniu rekrutacyjnym, zgodnie z zasadami naboru do jednostek publicznych? Jakie kwalifikacje zawodowe, doświadczenie oraz kompetencje techniczne zostały ocenione na etapie wyboru tej osoby?
- Czy kadra kierownicza nadzorująca obszary techniczne (w tym kierownicy działów utrzymania systemów, infrastruktury, IT) podlega okresowej weryfikacji wiedzy i kompetencji technicznych? Jeżeli tak – jak wyglądają procedury oceny, testy lub audyty kwalifikacji i kiedy ostatnio zostały przeprowadzone?
- Czy w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej obowiązują formalne procedury zatwierdzania i certyfikacji personelu technicznego mającego dostęp do systemów krytycznych? Jakie są wymagania minimalne dla osób ubiegających się o pełnienie takich funkcji i kto odpowiada za ich egzekwowanie?
- Czy PAŻP prowadzi niezależny nadzór techniczny (np. przez audytora zewnętrznego lub niezależną jednostkę) nad jakością i zgodnością pracy służb technicznych z obowiązującymi standardami bezpieczeństwa systemów lotniczych?
- Czy Urząd Lotnictwa Cywilnego (ULC) w ramach bieżącego nadzoru nad Polską Agencją Żeglugi Powietrznej przeprowadzał audyty, inspekcje lub oceny ryzyka operacyjnego dotyczące systemu Pegasus P_21? Jeżeli tak – jakie były ich wyniki, w szczególności w zakresie stabilności technicznej oraz zarządzania bezpieczeństwem eksploatacyjnym tego systemu?
- Które zmiany wprowadzane do systemu Pegasus P_21 w ramach cyklu AIRAC– zarówno w warstwie funkcjonalnej, jak i technicznej – zostały objęte formalną kontrolą, zatwierdzeniem lub oceną przez Urząd Lotnictwa Cywilnego? W odniesieniu do których zmian przeprowadzono czynności nadzorcze, a wobec których ULC odstąpił od takich działań? Prosimy o wskazanie podstawy takich decyzji.
- Czy zidentyfikowane nieprawidłowości związane z awarią systemu zarządzania ruchem lotniczym zostały zgłoszone do krajowego systemu zgłaszania zdarzeń w lotnictwie cywilnym? Czy Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych (PKBWL) otrzymała formalne zgłoszenie w tej sprawie i czy zarejestrowała je jako zdarzenie podlegające badaniu? Czy komisja zamierza samodzielnie prowadzić postępowanie wyjaśniające w tej sprawie, czy też zleci jego przeprowadzenie Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej lub innemu podmiotowi? Prosimy o wskazanie daty zgłoszenia, statusu sprawy oraz podstawy decyzji dotyczącej ewentualnego badania.
- Czy symulator/system zapasowy, który jest zainstalowany na symulatorze w Ośrodku Szkolenia PAŻP – OSA, jest cyklicznie aktualizowany do wersji, które są zainstalowane na podstawowym systemie zarządzania ruchem lotniczym?
- Ile – w okresie od stycznia 2024 roku do 19 lipca 2025 roku – odbyło się aktualizacji systemu zainstalowanego na symulatorze, który jest jednocześnie systemem zapasowym w Ośrodku Szkolenia PAŻP – OSA na Zapasowej Sali Operacyjnej ZSO?
- Czy awaria systemu zarządzania ruchem lotniczym była związana z próbą zaimplementowania w systemie zmiany operacyjnej dotyczącej wdrożenia 3. warstwy podziału pionowego w Rejonie Informacji Powietrznej Warszawa?
- Czy zmiana operacyjna pod numerem AIRAC 2507, która miała wejść do przestrzeni operacyjnej w dniu 10 lipca 2025 roku, została zaimplementowana i wgrana do wszystkich systemów zarządzania ruchem lotniczym, zarządzania przestrzenią powietrzną, w sposób prawidłowy oraz całkowity?
- Czy zmiana operacyjna pod numerem AIRAC 2507 została zrealizowana zgodnie z założonym planem oraz całościowo?
- Czy wystąpiły jakiekolwiek zmiany lub opóźnienia we wdrożeniu zmiany operacyjnej pod numerem AIRAC 2507? Jeśli tak, to czy tym zmianom lub opóźnieniom towarzyszyło zastosowanie procedury publikacji NOTAM?
- Czy zmiany operacyjne zaplanowane w ramach AIRAC 07/25 zostały wdrożone w całości i bez opóźnień (tj. w nocy z 10 na 11 lipca br.)?
Interpelacja nr 11117 dostępna jest tutaj (LINK)
Czytaj również: Pytanie do PAŻP w sprawie „awarii” systemów odpowiedzialnych za zarządzenie ruchem w polskiej przestrzeni powietrznej



Komentarze