Interpelacja w sprawie kosztów w obszarze kadrowym i prawnym poniesionych przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej w latach 2024-2025
15 lipca 2025 r., na stronie Sejmu Rzeczpospolitej Polskiej, została opublikowana Interpelacja nr 10989 do ministra infrastruktury w sprawie kosztów w obszarze kadrowym i prawnym poniesionych przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej w latach 2024-2025. Interpelację zgłosili Posłowie: Jarosław Krajewski (Prawo i Sprawiedliwość), Piotr Król (Prawo i Sprawiedliwość), Paulina Matysiak (Razem), Jerzy Polaczek (Prawo i Sprawiedliwość), Michał Połuboczek (Nowa Nadzieja), Grzegorz Puda (Prawo i Sprawiedliwość).
Pełny tekst interpelacji:
Szanowny Panie Ministrze!
Mając na uwadze znaczenie zasad transparentności, legalności oraz odpowiedzialnego gospodarowania środkami publicznymi, szczególnie w kontekście działań podejmowanych przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej w obszarze kadrowym, prawnym i bezpieczeństwa państwa, prosimy o udzielenie informacji. Uzyskanie odpowiedzi na poniższe pytania pozostaje istotne z punktu widzenia interesu publicznego oraz kontroli społecznej nad funkcjonowaniem instytucji sektora finansów publicznych, zwłaszcza w kontekście braku odpowiedzi na szereg wcześniej zadanych pytań.
Prosimy w wskazanie:
- Ilu radców prawnych i adwokatów jest zatrudnionych w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej na podstawie umowy o pracę oraz umowy zlecenia na dzień złożenia niniejszego wniosku?
- Jaka była łączna wysokość wydatków poniesionych przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej w 2024 roku oraz odrębnie w 2025 roku (do dnia sporządzenia niniejszej odpowiedzi) na zatrudnienie radców prawnych i adwokatów, z wyszczególnieniem wynagrodzeń zasadniczych, dodatków (w tym premii, nagród, celów premiowych, wynagrodzeń za nadgodziny), składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, odpisów na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych oraz pozostałych kosztów pracowniczych?
- Ile zewnętrznych kancelarii prawnych świadczyło lub świadczy usługi na rzecz PAŻP w latach 2024-2025 (do dnia sporządzenia odpowiedzi), jaki był łączny koszt tych usług oraz łączna liczba przepracowanych godzin, z podziałem na poszczególne lata?
- W jakim trybie oraz w jakich terminach dokonano w latach 2024-2025 wyboru wskazanych kancelarii prawnych świadczących usługi na rzecz Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (np. przetarg nieograniczony, zapytanie ofertowe, zamówienie z wolnej ręki)? Czy PAŻP dysponuje dokumentacją potwierdzającą formalne podstawy dokonania tych wyborów, w tym decyzjami, umowami, protokołami oraz uzasadnieniami wyboru wykonawcy?
- Jakie były przyczyny oraz faktyczne potrzeby uzasadniające korzystanie przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej z usług zewnętrznych kancelarii prawnych, pomimo dysponowania własnymi zasobami kadrowymi w postaci zatrudnionych radców prawnych i adwokatów? Czy dział prawny PAŻP opiniował zasadność powierzania spraw podmiotom zewnętrznym oraz czy praktyka ta pozostaje zgodna z obowiązującymi zaleceniami pokontrolnymi Najwyższej Izby Kontroli w zakresie racjonalnego wykorzystania wewnętrznych zasobów ludzkich? Prosimy o wskazanie takich analiz.
- Ile postępowań sądowych PAŻP prowadzi aktualnie jako powód, a ile toczy się przeciwko agencji jako pozwanej? Ile z tych spraw ma charakter sporów pracowniczych?
- Ile nowych postępowań pracowniczych wszczęto przeciwko PAŻP od 1 stycznia 2024 roku? Ile z nich dotyczy zarzutów mobbingu lub dyskryminacji płacowej?
- Czy na dzień sporządzenia odpowiedzi przed komisją ds. relacji pracowniczych/komisją antymobbingową lub innym ciałem wewnętrznym działającym w strukturach Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej toczą się jakiekolwiek postępowania wyjaśniające lub sprawdzające dotyczące członków kadry kierowniczej PAŻP, w szczególności w związku z zarzutami mobbingu, dyskryminacji lub naruszenia zasad etyki pracowniczej?
- Czy na dzień sporządzenia odpowiedzi na niniejszą interpelację toczą się przed sądami powszechnymi jakiekolwiek postępowania karne wobec członków kadry kierowniczej Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej w związku z podejrzeniem naruszenia przepisów prawa pracy, w szczególności na skutek ustaleń Państwowej Inspekcji Pracy lub innych organów nadzoru?
- Z iloma pracownikami Polska Agencja Żeglugi Powietrznej rozwiązała stosunek pracy od dnia 1 stycznia 2024 roku do dnia sporządzenia odpowiedzi, w tym ilu spośród nich objętych było szczególną ochroną trwałości stosunku pracy (np. z tytułu funkcji związkowej, wieku przedemerytalnego, urlopu macierzyńskiego lub wychowawczego), a także ilu z ogólnej liczby zwolnionych pracowników skierowało sprawę na drogę postępowania sądowego?
- Czy PAŻP posiada wewnętrzne procedury lub wytyczne dotyczące zawierania ugód z pracownikami? Jeśli tak – prosimy o ich udostępnienie.
- Czy którykolwiek organ nadzorczy lub kontrolny (w szczególności NIK, audyt wewnętrzny, minister właściwy, prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego) dokonywał oceny zasadności zawartych ugód lub ewentualnego ryzyka naruszenia dyscypliny finansów publicznych w związku z ich zawarciem?
- Ile ugód (odrębnie sądowych lub pozasądowych) zostało zawartych przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej od dnia 1 stycznia 2024 roku do dnia sporządzenia odpowiedzi? Na jakim etapie postępowania zostały zawarte (przed wniesieniem pozwu, w toku sprawy, po wyroku I instancji, na etapie apelacji itd.)? Jaki był całkowity koszt poniesiony przez agencję w związku z zwartymi ugodami oraz ile z tych ugód zostało zawartych z pracownikami pełniącymi funkcje kontrolerów ruchu lotniczego?
- W odniesieniu do ugód zawieranych przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej od dnia 1 stycznia 2024 roku proszę o wskazanie, czy przed ich zawarciem sporządzano analizy kosztowe porównujące całkowite koszty potencjalnego postępowania sądowego (w tym koszty obsługi prawnej, postępowania, odsetek oraz ryzyka procesowego) z warunkami ugody oraz czy dokumentowano przesłanki przemawiające za zawarciem każdej z ugód. Prosimy o podanie, kto dokonywał takich analiz, jakie komórki organizacyjne brały udział w procesie decyzyjnym oraz czy PAŻP dysponuje pisemnymi uzasadnieniami wskazującymi, że zawarcie ugody było rozwiązaniem racjonalnym, zasadnym i korzystnym ekonomicznie z punktu widzenia interesu publicznego i finansów publicznych. W szczególności prosimy o informację, czy dokonano oceny, czy zawarte ugody nie stanowiły naruszenia zasad gospodarności, celowości i efektywności wydatkowania środków publicznych?
- W 2024 roku prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej wskazała do kontaktów ze stroną związkową, w tym ze Związkiem Zawodowym Kontrolerów Ruchu Lotniczego, radcę prawnego Panią Grażynę Krawczyńską. Z dostępnych informacji wynika, że Pani Grażyna Krawczyńska przez wiele lat świadczyła odpłatnie usługi prawne na rzecz wskazanego związku zawodowego w ramach umowy współpracy bądź stosunku zatrudnienia. W związku z powyższym prosimy o wskazanie, czy przed powierzeniem jej tej funkcji przeprowadzono analizę ryzyka wystąpienia konfliktu interesów wynikającego z wcześniejszych zawodowych powiązań z ww. związkiem zawodowym, czy sporządzono pisemne uzasadnienie wyboru tej osoby, a także jakie działania zostały podjęte w celu zapewnienia bezstronności oraz ochrony interesów pracodawcy w prowadzonym dialogu społecznym. Prosimy również o informację, na jakiej podstawie Pani Grażyna Krawczyńska została zatrudniona w 2024 roku w Dziale Prawnym Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej – w szczególności, czy zatrudnienie nastąpiło w wyniku otwartego naboru, konkursu, zapytania ofertowego lub innej procedury rekrutacyjnej, czy też miało charakter pozakonkursowy? Prosimy ponadto o informację, czy zatrudnienie to było poprzedzone formalnym wnioskiem, rekomendacją lub oczekiwaniem ze strony Związku Zawodowego Kontrolerów Ruchu Lotniczego?
Interpelacja nr 10989 dostępna jest tutaj (LINK)



Komentarze