Problemy z odzyskaniem kontroli nad ERJ-190 linii Air Astana - raport końcowy GPIAA

ERJ-190 Air Astana lądujący na lotnisku w Beja, fot. youtube

11 listopada 2018 r., ERJ-190 należący do linii Air Astana (znaki rejestracyjne P4-KCJ) wykonywał lot KC1388 z bazy Alverca obok Lizbony, gdzie przechodził obsługę techniczną, do Mińska.

Na pokładzie nie było pasażerów, a jedynie 6 członków załogi. Trzy minuty po starcie załoga zgłosiła Mayday z powodu utraty kontroli nad samolotem i poprosiła o zgodę na powrót na lotnisko startu. Niedługo później piloci poprosili o wektorowanie w stronę morza, gdzie zamierzali wodować, ponieważ nie mogli opanować statku powietrznego.

Celem oceny sytuacji, w powietrze zostały wysłane dwa F-16 portugalskich sił powietrznych, które przez cały czas pozostawały w kontakcie z ERJ-190. Ostatecznie załodze udało się wylądować na lotnisku w Beja. Dwóch członków załogi zostało zabranych do szpitala.



24 czerwca 2020 r. portugalska komisja ds. badania wypadków lotniczych (GPIAA) opublikowała raport końcowy, w którym określono prawdopodobne przyczyny zdarzenia.


Zgodnie z dokumentem najbardziej prawdopodobną jego przyczyną było niewłaściwe zamontowanie linek lotek podczas czynności obsługowych i ich odwrócone działanie podczas lotu, co doprowadziła do utraty kontroli załogi nad samolotem.



Do czynników przyczyniających się do zdarzenia m.in. należały:

  • brak zespołów obsługowych odpowiednio zarządzanych i zorganizowanych z niezbędnym przeszkoleniem i doświadczeniem;
  • niedociągnięcia w konstrukcji samolotu, odnoszące się do konfiguracji systemu sterowania lotkami, pozwalające na odwrotne zamontowanie kabli;
  • słaby nadzór operatora nad organizacją obsługową;
  • brak odpowiednich wskazówek od operatora dla załogi w zakresie odbioru statku powietrznego po przeglądzie technicznym;
  • niewykrycie przez załogę nieprawidłowej konfiguracji lotek podczas przygotowania samolotu do lotu;

Pełny raport końcowy GPIAA dostępny jest tutaj: (LINK)

Źródło: avherald
comments powered by Disqus