Przejdź do treści
Wstrzymana sprzedaż paliwa na lotnisku EPNT (fot. aeroklub.nowytarg.pl)
Źródło artykułu

Interpelacja poselska w sprawie trudności w sprzedaży paliwa lotniczego

16.09.2016 r. Tomasz Jaskóła, Poseł na Sejm RP VIII kadencji złożył interpelację nr 6207 skierowaną do Ministra Energii w sprawie trudności w sprzedaży paliwa lotniczego po wejściu w życie nowego Prawa energetycznego. Poniżej zamieszczamy tekst Interpelacji.

Interpelacja nr 6207

Częstochowa dnia 15 września 2016 roku

"W związku z wejściem w życie ustawy z dnia 22 lipca 2016r. o zmianie ustawy – Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz.U.2016.1165 został uchylony z dniem 2.09.2016 r. przepis art. 32 ust. 5 ustawy Prawo energetyczne (Dz.U.2012.1059 j.t. ze zm. – dalej „ustawa”) mówiący, że uzyskanie koncesji, o której mowa w ust. 1 pkt 4 ustawy, nie wymaga wykonywania działalności gospodarczej w zakresie obrotu benzyną lotniczą oznaczoną symbolem PKWiU 23.20.11-40 oraz objętej kodem CN 2710 11 31, jeżeli roczna wartość obrotu nie przekracza równowartości 1 000 000 Euro. W wyniku wprowadzenia takiego brzmienia art. 32 ustawy wprowadzono obowiązek posiadania koncesji przez każdy podmiot zajmujący się obrotem paliwami lub energią. Złożenie wniosku o udzielenie koncesji na dzień dzisiejszy jest jednak niemożliwe, ponieważ nie ma rozporządzenia wykonawczego do omawianej zmiany, do którego wydania zobowiązany jest Minister Energii.

Podstawowym gatunkiem paliwa zużywanym przez lotnictwo ogólne (tzn. General Aviation – szkoły lotnicze, lotnictwo państwowe, dyspozycyjne, sportowe i rekreacyjne) jest benzyna lotnicza AVGAS 100LL. Jest ona dostępna na 41 lotniskach w Polsce w tym w 15 dużych międzynarodowych portach lotniczych oraz na 26 lotniskach lokalnych. Z oczywistych powodów niemalże wszystkie tankowania statków powietrznych lotnictwa ogólnego odbywają się na lotniskach lokalnych, które do tej pory wykonywały sprzedaż paliwa bez koncesji, na podstawie regulacji art. 32 ust. 5 ustawy (przed w/w zmianą).

Oto przykładowe wielkości rocznej sprzedaży za rok 2015 kilku wybranych podmiotów:
• Aeroklub Białostocki -150 280,- złotych
• Aeroklub Częstochowski -504 074,- złotych
• Aeroklub Nowy Targ - 15 000,- złotych
• Aeroklub Podhalański -134 410,- złotych
• Aeroklub Śląski -518 349,- złotych
• Aeroklub Ziemi Lubuskiej - 360 000,- złotych
• Aeroklub Ziemi Piotrkowskiej - 259 827,- złotych.

Z powyższego zestawienia wynika, że wielkości rocznych obrotów poszczególnych podmiotów pośredniczących, kształtują się zdecydowanie poniżej wyznaczonego limitu 1 000 000 Euro. Choć wielkości rocznej sprzedaży są relatywnie niewielkie to możliwość zakupu paliwa na niemalże co drugim lotnisku lokalnym ma ogromny wpływ na bezpieczeństwo wykonywanych lotów i w wielu przypadkach w ogóle umożliwia prowadzenie lotniczej działalności wielu podmiotów.

Wraz z wejściem w życie przedmiotowej ustawy z dnia 22 lipca 2016 r. o zmianie ustawy – Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz.U.2016.1165) dominujący dostawca benzyny lotniczej AVGAS firma OBR S.A. z Płocka w dniu 9 września 2016 rozesłała do wszystkich podmiotów pośredniczących, nieposiadających koncesji, e-mail z zawiadomieniem iż sprzedaż wyrobów produkowanych w OBR Spółka Akcyjna do podmiotów pośredniczących zostaje wstrzymana. Wskutek tego na większości lotnisk lokalnych sprzedaż paliwa lotniczego została już wstrzymana, a na pozostałych będzie prowadzona wyłącznie do wyczerpania zapasów. Powstały problem z wielu względów jest krytyczny, głównie ze względów bezpieczeństwa lotów. W zaistniałej sytuacji w wielu przypadkach loty będą wykonywane na granicy zasięgu samolotów, co stanowi istotne zagrożenie bezpieczeństwa. W mojej ocenie podmioty pośredniczące w sprzedaży paliwa lotniczego na lotniskach lokalnych, ze względu na skalę prowadzonej sprzedaży, nie będą zainteresowane pokonywaniem powstałych biurokratycznych barier i podjęciem działań w celu uzyskania wymaganej koncesji.

W związku z tym na podstawie Konstytucji RP z 1997 rok, art. 115 i ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora z 1996 roku, art. 14 ust. 1 pkt 7 i wprost wynikających z regulaminu Sejmu RP art. 192, pozwolę sobie jako poseł na Sejm RP złożyć do Pana Ministra interpelację poselską.

1. Na jakim etapie prac legislacyjnych znajduje się przygotowanie rozporządzenia wykonawczego do w/w zmiany ustawowej?

2. Czy Ministerstwo planuje kolejną nowelizację ustawy, która zliberalizuje przepisy w przypadkach podobnych do przedstawionego wyżej?

3. Jakie ratio legis przemawiało za wprowadzeniem w/w zmian?

4. Czy Ministerstwo zakładało pojawienie się opisywanego problemu, czy nie był on w żaden sposób spodziewany?"

Z poważaniem
Tomasz Jaskóła
Poseł na Sejm RP VIII kadencji


Przeczytaj również:
Koniec z dostępnością paliwa AVGAS na małych lotniskach? Uchylony zapis dotyczący zwolnienia z koncesji
Wstrzymana sprzedaż paliwa na lotniskach EPRU i EPPT
Stacja paliw na lotnisku EPKP nieczynna!
Wstrzymana sprzedaż paliwa na lotnisku EPNT

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony