Innowacyjny system EFES wdrożony na kolejnych polskich wieżach!

Wieża lotniska w Krakowie, fot. pansa.pl

30 lipca br. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej wdrożyła do użytku operacyjnego system EFES na kolejnych dwóch lotniskach: w Katowicach oraz Krakowie. EFES to cyfrowe centrum informacji, dzięki któremu ​​ruch lotniczy jest bardziej przewidywalny, operacje lotnicze bezpieczniejsze, środowisko techniczne zautomatyzowane, a zarządzanie siecią łatwiejsze i wygodniejsze. Nowy system z powodzeniem funkcjonuje już na lotniskach w Gdańsku, Poznaniu, Wrocławiu i Olsztynie-Szymanach.

EFES to nowa jakość na polskich lotniskach, stworzona w oparciu o wybrane w otwartym przetargu rozwiązanie smartStrips firmy Frequentis i spersonalizowana na potrzeby Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Nowy system jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 w ramach projektu pt. „Rozwój infrastruktury państwowego organu zarządzania ruchem lotniczym – etap lI”.

Cyfrowy system elektronicznych pasków postępu to także narzędzie zapewniające użyteczne informacje o lotach i pozwalające zmniejszyć obciążenie kontrolerów. Dzięki systemowi nowej generacji personel na polskich wieżach ma większą świadomość sytuacyjną, co przekłada się na większe bezpieczeństwo i jeszcze lepszą efektywność zarządzania ruchem lotniczym. EFES usprawnia także przepływ informacji między różnymi podmiotami biorącymi udział w obsłudze operacji lotniczych,  m.in. przewoźnikami i portami lotniczymi, dla których dostępność informacji jest dużym udogodnieniem, a przekazywanie cyfrowych zezwoleń na lot nową jakością i wsparciem.

– Cały czas pracujemy nad koncepcjami, które wprowadzają nowe technologię do, co bardzo ważne, wszystkich wież, w celu stworzenia przyjaznego i użytecznego środowiska dla naszych kontrolerów, ale także w celu zwiększania przewidywalności i dostępności informacji. EFES to nowa jakość na polskich lotniskach, stworzona w oparciu o wybrane w otwartym przetargu rozwiązanie smartStrips firmy Frequentis i spersonalizowana na potrzeby PAŻP. Przy tej okazji chciałbym podziękować wszystkim zaangażowanym w projekt. COVID-19 nieco opóźnił implementacje na kolejnych dwóch lotniskach, dzięki wspólnemu wysiłkowi udało się zmniejszyć to opóźnienie – powiedział Jarosław Niewiński, kierujący innowacjami w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.


                                                             Zrzut ekranu systemu EFES

Wraz z wdrożeniem kolejnych dwóch ostatnich jednostek, PAŻP osiągnął pierwszy duży kamień milowy – implementację EFES na lotniskach, gdzie wymieniany jest dotychczasowy system – dostarczony przez hiszpańską firmę Indra. Następnym krokiem, którego implementacja już się rozpoczęła, jest dostarczenie dwóch usług, które znacząco ułatwią pracę kontrolerów na wieży:

  • Cicha koordynacja między ATC a lotniskiem, umożliwiająca przesyłanie informacji o stanowisku postojowym oraz czas startu lub lądowania z EFES w sposób automatyczny,
  • Wdrożenie cyfrowego zezwolenia na lot na pięciu lotniskach, co powinno znacząco zmniejszyć liczbę transmisji i zautomatyzować czynności KRL wykonywane werbalnie.

Równolegle, Agencja przygotowuje implementację systemu EFES na kolejnych wieżach w Polsce, tym razem proceduralnych, gdzie wdrożenie EFES również ma na celu poprawę technicznego środowiska pracy.

Warto podkreślić, że cały zespół projektowy, przy jednoczesnym, olbrzymim zaangażowaniu służb technicznych, pracuje nad analizą wpływających opinii wniosków w celu przygotowania specyfikacji dla pierwszej aktualizacji (upgrade’) systemu EFES.  Proces ten został już rozpoczęty, i będzie prowadzony równolegle do prac wdrożeniowych w pozostałych jednostkach TWR PAŻP, oraz do prac uruchamiających nowe usługi w systemie.

Uruchamianie operacyjne systemu EFES w kolejnych lokalizacjach jest planowane sukcesywnie w ciągu całego 2020 roku. Ostatnim lotniskiem, na którym EFES zostanie wdrożony, ma być port lotniczy im. Fryderyka Chopina w Warszawie (EPWA) – mniej więcej około rok po pierwszej implementacji operacyjnej.

Źródło: Polska Agencja Żeglugi Powietrznej
comments powered by Disqus