Przejdź do treści
Źródło artykułu

Informacja o przebiegu przetargu na wykonanie opracowania „Koncepcja Lotniska Centralnego dla Polski”

We wrześniu 2008 roku Ministerstwo Infrastruktury ogłosiło przetarg na wykonanie opracowania „Koncepcja Lotniska Centralnego dla Polski – prace analityczne”. Obecnie trwa ocena ofert złożonych przez znaczące w Europie i na świecie firmy.

Przygotowując kryteria metodologiczne projektu „Koncepcja Lotniska Centralnego dla Polski – prace analityczne” Ministerstwo przyjęło założenie, że rekomendowanie podjęcia decyzji o realizacji wielomiliardowej inwestycji możliwe jest tylko na podstawie solidnej prognozy popytu, wykonanej z zastosowaniem metodologii uwzględniającej determinanty rozwoju wszystkich gałęzi transportu, a zwłaszcza uwarunkowania unikalne dla transportu lotniczego i zapewniającej wysoki poziom ufności w horyzoncie czasowym do roku 2035. Przyjęta koncepcja wykonania studium diametralnie różni się od wcześniejszych prób podjęcia tematu budowy w Polsce nowego lotniska o profilu międzynarodowego lotniska tranzytowego (hubu). Dwa pierwsze opracowania z roku 2003 i 2005 nie zostały wykorzystane z powodu braku zaufania do ich wyników, co po części było konsekwencją zastosowanej przez Wykonawców metodologii, a po części z przyjętej przez Zamawiającego tezy o konieczności budowy CPL - Centralnego Portu Lotniczego.

Symulacja dwóch podstawowych scenariuszy: z LCP (jako portu lotniczego o charakterze regionalnego lub subregionalnego w skali Europy portu węzłowego, tzw. hubu, funkcjonującego na bazie siatki połączeń dominującego przewoźnika, o znaczącym udziale ruchu tranzytowego i połączeń dalekiego zasięgu oraz znaczącym udziale w lotniczym ruchu pasażerskim w Polsce, będącego jednocześnie kluczowym elementem multimodalnego węzła systemu transportowego Polski) oraz bez tej inwestycji, będzie rozszerzona o scenariusze wariantowe uwzględniające wpływ LCP na lotnisko Warszawa-Okęcie. Symulacje będą uwzględniać pozostałe polskie porty lotnicze – istniejące i planowane, oczywiście w konkurencji z sąsiadującymi zagranicznymi lotniskami o charakterze węzłów tranzytowych. Objęcie studium prognostycznym regionalnych portów lotniczych zapewnia zwiększenie dokładności prognozy przez uwzględnienie oferty linii lotniczych oraz wpływu konkurencji lotnisk pomiędzy sobą oraz z innymi gałęziami transportu, co jest niezbędne do oceny koncepcji rozwoju systemu transportu lotniczego w Polsce. Takie podejście umożliwi podjęcie decyzji o budowie LCP w optymalnej lokalizacji, albo – podjęcie decyzji o realizacji rozwoju systemu transportu lotniczego bez budowy nowego lotniska.

Ministerstwo Infrastruktury przedstawia sylwetki wybitnych międzynarodowych ekspertów z branży transportu lotniczego, którzy zgodzili się swoją wiedzą i doświadczeniem wspomagać prace resortu.

Sylwetki międzynarodowych ekspertów z branży transportu lotniczego - wersja polska

Sylwetki międzynarodowych ekspertów z branży transportu lotniczego - wersja angielska

Przetarg na wykonanie studium „Koncepcja Lotniska Centralnego dla Polski – prace analityczne” jest pierwszym z serii współfinansowanych przez Unię Europejską przetargów związanych z rozwojem polskiego transportu lotniczego. Łączny budżet wynosi 20 mln EUR, o czym Ministerstwo Infrastruktury informowało w czerwcu b.r.

Przygotowywane studium „Koncepcja Lotniska Centralnego dla Polski – prace analityczne” wpisuje się w prace Rządu RP zmierzające do sformułowania strategii rozwoju Polski na lata 2010 – 2035, w której rozwój infrastruktury transportowej jest jednym z kluczowych elementów.

W pierwszym kwartale 2009 planowany jest z kolei przetarg na wykonanie fundamentalnego studium, które ma określić znaczenia transportu lotniczego dla Polski w horyzoncie czasowym do roku 2035.

Prace nad sprecyzowaniem i sformułowaniem kolejnych zadań studialnych i aplikacyjnych są w toku.

Będące przedmiotem aktualnego postępowania przetargowego studium „Koncepcja Lotniska Centralnego dla Polski – prace analityczne” wpisuje się w prace Rządu RP zmierzające do sformułowania strategii rozwoju Polski na lata 2010 – 2035, w której rozwój infrastruktury transportowej j jest jednym z kluczowych elementów.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony