Gdańsk: Ostatni etap inwestycji podniesienia kategorii podejścia dobiega końca
W Porcie Lotniczym Gdańsk im. Lecha Wałęsy dobiega końca ostatni etap inwestycji podniesienia kategorii podejścia. Zwiększenie kategorii z tzw. CAT I na CAT II, na gdańskim lotnisku polega przede wszystkim na umieszczeniu w osiach drogi startowej oraz dróg kołowania specjalnych lamp. Zarówno nowe elementy, jak i całość oświetlenia nawigacyjnego w ramach projektu wymieniana jest na nowoczesny, energooszczędny system bazujący na technologii led. Dodatkowo wykonano tzw. niweletę drogi startowej, gdzie nie tylko wyrównano jej profil, ale również podniesiono nośność. W celu dokonania remontu niezbędna była wymiana całości nawierzchni drogi startowej, która w Gdańsku ma długość 2,8 kilometra. Niezbędna była również modernizacja systemu energetycznego.
„Jak już wielokrotnie podkreślałem podniesienie kategorii lotniska jest bezapelacyjnie najtrudniejszą logistycznie inwestycją, ze wszystkich do tej pory przeprowadzonych w historii naszego lotniska. Dzisiaj z dumą możemy powiedzieć, że inwestycja ta prowadzona jest zgodnie z założeniami. Oczywiście wyjątkowość tego remontu polega na sposobie jego przeprowadzenia. Przez dziewięć miesięcy inwestycji zmieniliśmy całkowicie dotychczasowy pas startowy na nowy. Nie tylko zerwaliśmy całą nawierzchnię, aby położyć nową, ale umieściliśmy w niej nowe oświetlenie wraz ze wszystkimi potrzebnymi instalacjami. Wykonaliśmy te wszystkie prace zamykając lotnisko na zaledwie jeden weekend. Gdy byliśmy na etapie żmudnego planowania tej inwestycji wielu ekspertom wydawało się to wręcz niewykonalnym przedsięwzięciem. Pokazaliśmy im, że można. W Gdańsku można wymienić cały pas startowy na nowy i to dużo nowocześniejszy, wstrzymując loty zaledwie na kilkadziesiąt godzin.” – powiedział Tomasz Kloskowski, Prezes Zarządu Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy.
Dzięki inwestycji podniesienia kategorii podejścia CAT II, po przejściu odpowiedniej certyfikacji, Port Lotniczy Gdańsk będzie mógł przyjmować samoloty lądujące przy zasięgu widzialności na drodze startowej 350m. Starty będą możliwe przy zasięgu widzialności 125m. Dotychczasowe wartości to odpowiednio 550 i 450 metrów.
W sezonie letnim w ruchu regularnym z Gdańska można polecieć do:
- Berlina (Air Berlin)
- Helsinek (Finnair)
- Warszawy, Krakowa (PLL LOT)
- Frankfurtu, Monachium (Lufthansa)
- Oslo (Norwegian)
- Alicante, Birmingham, Bristolu, Cork, Dublina, Edynburga, Warszawy Modlina, Leeds Bradford, Londyn Stansted, Manchesteru, Oslo Rygge, Pizy, Krakowa, Wrocławia (Ryanair)
- Kopenhagi, Oslo (SAS)
- Aberdeen, Alesund, Barcelony, Bergen, Billund, Brukseli, Doncaster-Sheffield, Dortmund, Eindhoven, Glasgow, Goteborga, Groningen, Frakfurtu Hahn, Hamburga-Lubeki, Haugesund, Kolonii/Bonn, Kristiansand, Liverpoolu, Londynu Luton, Malme-Sturup, Mediolanu-Bergamo, Molde, na Maltę, Oslo Torp, Paryża-Beauvais, Rejkjawiku, Rzymu, Stavanger, Sztokholmu-Skavsta, Trondheim oraz Turku (WizzAir).
W sezonie letnim w ruchu czarterowym z Gdańska można polecieć do:
Agadiru, Antalaii, Barcelony, Bodrum, na Słoneczny Brzeg, Korfu, Chanii, Dubrownika, Dalaman, Faro, Fuerteventury, Heraklionu, Hurghady, Kos, Enfidha, na Majorkę, Monastiru, Rodos, Saloniki, Sharm al Sheik, Teneryfy, Varny, Kefalonii i Zakynthos.
Komentarze