Przejdź do treści
W-3WARM Anakonda 43. Bazy Lotnictwa Morskiego startuje do akcji (fot. kmdr ppor. Marcin Braszak)
Źródło artykułu

Ewakuacja medyczna i poszukiwanie z udziałem załogi W-3WARM Anakonda

Dwukrotnie w trakcie minionego weekendu lotnicy morscy SAR wyruszali z pomocą. W piątkowe popołudnie śmigłowiec W-3WARM z 43. Bazy Lotnictwa Morskiego poleciał po chorego na platformę wiertniczą. Tym razem był to jednak trening systemu ratowniczego. W sobotę rano poszukiwano mężczyzny, który wypadł za burtę promu.

W piątek (4 marca), o godzinie 13.34 załoga dyżurna SAR z 43. Bazy Lotnictwa Morskiego, pełniąca dyżur ratowniczy na lotnisku Oksywie, postawiona została w stan gotowości alarmem ratowniczym „ewakuacja medyczna”. Z przekazanych załodze informacji wynikało, że na platformie wiertniczej PETROBALTICU jeden z pracowników potrzebuje natychmiastowej hospitalizacji. Śmigłowiec poszukiwawczo-ratowniczy W-3WARM Anakonda wystartował z lotniska Oksywie o godz. 13.45 i skierował się na platformę. O godz. 14.35 nastąpiło lądowanie na platformie i podjęto poszkodowanego na pokład. Tym razem był to jednak alarm treningowy, sprawdzający gotowość lotników SAR, przyjęte procedury i ich wykonanie. Śmigłowiec powrócił na lotnisko startu o godz. 15.10.

W sobotę (5 marca) o godzinie 4.23 ta sama załoga ponownie została postawiona w stan gotowości. Tym razem był to alarm ratowniczy „człowiek za burtą”. Z przepływającego ok. 8 mil morskich na północ od Rozewia promu STENA VISION wypadł człowiek. Śmigłowiec poszukiwawczo-ratowniczy W-3WARM Anakonda wystartował z lotniska Oksywie i skierował się do wskazanego rejonu. Poszukiwania rozbitka prowadzono do godz. 7.18 i wykonano powrót na lotnisko startu w celu uzupełniania paliwa. Ponowny start nastąpił o godz. 8.09. Również tym razem prowadzono poszukiwania do momentu, gdy pozostałość paliwa uniemożliwiała dalsze kontynowanie akcji. Poszukiwanego nie odnaleziono. W rejonie operował także statek ratowniczy Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa Bryza, okręt niemieckiej MW ALSTER oraz statek WILSON HERON. Śmigłowiec powrócił na lotnisko macierzyste o godz. 10.56.

Były to 720 i 721 akcja poszukiwawczo-ratownicza w historii BLMW. W tym czasie udzielono pomocy 377 osobom. Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej jest jedyną w Polsce formacją lotniczą utrzymująca ciągłą gotowość do prowadzenia działań ratowniczych z powietrza nad obszarami morskimi. Całodobowy dyżur SAR/ASAR, w ramach polskiej strefy odpowiedzialności "Konwencji o poszukiwaniu i ratownictwie morskim" oraz „Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym”, pełniony jest przez załogi śmigłowców W-3WARM w 43. Bazie Lotnictwa Morskiego w Gdyni-Babich Dołach oraz śmigłowców Mi-14PŁ/R lub W-3WARM w 44. Bazie Lotnictwa Morskiego w Darłowie. Przez cały czas, system ratownictwa wspiera załoga samolotu patrolowego M28B 1R Bryza, pełniąca całodobowy dyżur na lotnisku w Siemirowicach koło Lęborka.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony