EPKK - remont obecnej drogi startowej nie wchodzi w grę
Trwają dyskusje dotyczące możliwości budowy nowej drogi startowej na krakowskim lotnisku. Władze portu preferują wariant, w którym droga miałaby zostać zlokalizowana między istniejącą drogą startową a autostradą. Nie jest on jednak po myśli mieszkańców Zabierzowa, którzy obawiają się hałasu generowanego przez samoloty.
Przygotowania do inwestycji trwają
W maju ubiegłego roku zgromadzenie Wspólników Międzynarodowego Portu Lotniczego im. Jana Pawła II Kraków - Balice Sp z o.o., podjęło decyzję o przyjęciu planu inwestycyjnego do 2023 r., którego głównym elementem jest budowa nowej drogi startowej. Od lata ubiegłego roku trwa inwentaryzacja przyrodnicza oraz spotkania z przedstawicielami lokalnych społeczności i biznesu. W marcu bieżącego roku port ogłosił też postępowanie o udzielenie zamówienia na opracowanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej budowy nowej drogi startowej w trybie dialogu konkurencyjnego.
Jak wyjaśniają przedstawiciele lotniska, taki tryb postępowania daje możliwość prowadzenia negocjacji z wybranymi - według przyjętych w ogłoszeniu kryteriów - najlepszymi wykonawcami, przy zachowaniu zasad uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców. Prowadzony dialog ma na celu omówienie wszystkich aspektów zamówienia (zakresu przedmiotu, warunków umowy) z każdym wykonawcą zakwalifikowanym do udziału w postępowaniu.
Problem z lokalizacją
Największe wątpliwości pojawiają się jednak wokół samej lokalizacji drogi startowej. Przeciwko wariantowi preferowanemu przez lotnisko, protestują bowiem okoliczni mieszkańcy. Ich zdaniem, najlepszym rozwiązaniem byłby wariant przebudowy pasa w istniejącym śladzie.
– Nie ma możliwości przebudowy obecnej drogi startowej bez zamknięcia lotniska. Branża lotnicza to skomplikowany system, a pomiędzy lotniskami w Europie jest duża konkurencja. Zamknięcie największego regionalnego lotniska w Polsce to strata dla regionu, ale i dla całej branży lotniczej w naszym kraju. Jednym z powodów, dla których remont drogi startowej nie jest możliwy jest to, że droga startowa w Krakowie ma spadek jednostronny, jest ona nachylona w stronę terminalu pasażerskiego. Zgodnie z przepisami po przebudowie powinna mieć spadek dwustronny (daszkowy).
Czytaj całość artykułu na stronie www.rynekinfrastruktury.pl



Komentarze