Emirates i Shell Aviation podpisały umowę dotyczącą dostaw paliwa SAF do dubajskiego hubu przewoźnika
Linie Emirates ogłosiły zawarcie umowy z Shell Aviation na dostawę ponad 1 135 624 litrów (300 000 galonów) mieszanki SAF do wykorzystania w międzynarodowym porcie przesiadkowym przewoźnika w Dubaju (DXB). Pierwsza dostawa SAF w ramach umowy ma rozpocząć się przed końcem roku, dzięki czemu po raz pierwszy SAF będzie dostarczany za pośrednictwem systemu tankowania na lotnisku w Dubaju.
Porozumienie jest kolejnym krokiem podjętym przez Emirates w ramach strategii środowiskowej, która koncentruje się na trzech obszarach: redukcji emisji, odpowiedzialnej konsumpcji oraz ochronie dzikiej przyrody i siedlisk.
W ramach umowy Emirates będą śledzić dostawy SAF oraz dane dotyczące ich wykorzystanie za pośrednictwem Avelia, jednego z pierwszych na świecie rozwiązań SAF opartych na technologii blockchain. Avelia jest rozwijana przez Shell Aviation i Accenture, przy wsparciu Energy Web i American Express Global Business Travel.
– Jesteśmy dumni, że możemy współpracować z Shell, aby po raz pierwszy udostępnić dostawę SAF dla Emirates w Dubaju i wykorzystać platformę Avelia, która zapewnia podróżującym służbowo elastyczność w dostosowywaniu swoich celów związanych ze zrównoważonym rozwojem i zmniejszaniu śladu środowiskowego podczas podróży. Mamy nadzieję, że ta współpraca będzie się dalej rozwijać, aby zapewnić stałe dostawy SAF w naszym centrum, biorąc pod uwagę, że obecnie w Zjednoczonych Emiratach Arabskich nie ma zakładów produkcyjnych SAF. Lotnictwo odgrywa kluczową rolę w Dubaju i całej gospodarce Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Dlatego cieszymy się na dalszą współpracę z podobnie myślącymi organizacjami i podmiotami rządowymi w celu poszukiwania realnych rozwiązań, dzięki którym wprowadzimy więcej SAF, którego podaż jest obecnie bardzo ograniczona, do łańcucha dostaw paliwa lotniczego i wesprzemy wysiłki Emirates na rzecz ograniczenia emisji we wszystkich naszych operacjach – powiedział Sir Tim Clark, prezes linii Emirates.
– Emirates i Shell łączą długotrwałe relacje handlowe i wspaniale jest móc je wykorzystać do współpracy nad redukcją emisji dwutlenku węgla. Umowa ta stanowi krok naprzód dla branży lotniczej w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Umożliwienie dostarczania SAF w DXB po raz pierwszy jest ważnym kamieniem milowym i doskonałym przykładem tego, jak różne części lotniczego łańcucha wartości mają do odegrania rolę w procesie wdrażania SAF. Mamy nadzieję, że może to stanowić impuls do dalszych działań na rzecz SAF w całej branży lotniczej w Zjednoczonych Emiratach Arabskich i regionie, zapewniając tym samym kolejny krok naprzód na naszej drodze do zerowej emisji netto – powiedział Chu Yong-Yi, Vice President of Shell Corporate Travel.
Jako bezpieczne i w pełni certyfikowane paliwo typu drop-in, kompatybilne z istniejącą flotą samolotów i infrastrukturą lotnisk, SAF może być mieszany z konwencjonalnym paliwem do silników odrzutowych w proporcji do 50%, tworząc paliwo lotnicze o znacznie niższej emisji dwutlenku węgla w całym cyklu życia. SAF w czystej postaci może zmniejszyć emisje w ciągu całego cyklu życia nawet o 80% w porównaniu z konwencjonalnym paliwem do silników odrzutowych*.
Na początku tego roku linie Emirates pomyślnie zakończyły pierwszy w regionie lot demonstracyjny zasilany SAF 100%. Pierwszy lot linii z wykorzystaniem SAF zmieszanego z paliwem lotniczym odbył się w 2017 r. z Chicago na pokładzie Boeinga 777. Przewoźnik wykorzystał również SAF do lotów ze Sztokholmu, a obecnie obsługuje loty z Paryża, Lyonu i Oslo z mieszanką SAF.
Emirates uczestniczą w szeregu branżowych i rządowych grup roboczych ZEA, a także w bieżących spotkaniach z interesariuszami, aby pomóc w skalowaniu produkcji i dostaw SAF. W ubiegłym roku, wraz z Głównym Urzędem Lotnictwa ZEA (GCAA), linia lotnicza przyczyniła się do opracowania mapy drogowej paliw Power-to-Liquid (PtL) w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, kierowanej przez Ministerstwo Energii i Infrastruktury ZEA oraz Światowe Forum Ekonomiczne, a także była aktywnym uczestnikiem krajowej mapy drogowej zrównoważonych paliw lotniczych wprowadzonej w Zjednoczonych Emiratach Arabskich w styczniu 2023 r. przez Ministerstwo Energii i Infrastruktury oraz GCAA.
* Rzeczywista szacunkowa redukcja emisji dwutlenku węgla dla SAF będzie się różnić w zależności od ścieżki produkcji; 80% redukcja stanowi górną granicę tego, co jest obecnie dostępne na rynku; IATA, Developing Sustainable Aviation Fuel (SAF).
Komentarze