Dynamiczny wzrost liczby operacji GA w Polsce
W ostatnich latach obserwowany jest dynamiczny wzrost liczby operacji general aviation w Polsce – dotyczy to także okresu kryzysu wywołanego pandemią COVID-19. Zwiększająca się aktywność lotnictwa ogólnego, w tym lotów VFR, wymaga zapewnienia przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej znaczących zasobów osobowych koniecznych do obsłużenia tego ruchu.
Na załączonym wykresie przedstawiono dane dot. udziału operacji VFR w całości ruchu obsługiwanego przez PAŻP na lotniskach w Polsce w okresie I poł 2021 r. W aktualnym stanie prawnym operacje VFR są zwolnione w Polsce z opłat nawigacyjnych (na podstawie art. 130 ust. 6 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze).
Mimo iż koszt związany z obsługą takich lotów, zgodnie z obowiązującymi przepisami, jest objęty dotacją z budżetu państwa, to z uwagi na przepisy prawa unijnego nakazujące ustalanie takiego kosztu metodą kosztu krańcowego otrzymywane wpływy z dotacji nie rekompensują faktycznych kosztów, jakie Polska Agencja Żeglugi Powietrznej ponosi z tytułu obsługi takich lotów.



Komentarze