DSP: Wieści z NATO Tiger Meet
Sześć samolotów F-16 z 6. eskadry lotniczej bierze udział w odbywającym się w bazie Orland NATO Tiger Meet 2013. To największe ćwiczenia lotnictwa taktycznego w Europie w tym roku.
W manewrach bierze udział 69 samolotów z siedemnastu krajów NATO wraz z samolotem wczesnego ostrzegania E-3 oraz latającymi cysternami KC-135. Uczestnikami są ponadto norweskie wojska specjalne, baterie pocisków ziemia powietrze NASAMS oraz dwie korwety marynarki wojennej. Misje Combat SAR wykonują czeskie śmigłowce Mi-24.
Forma ćwiczeń zakłada dwie zmiany lotne. Zmiana poranna to wylot operacji połączonej COMAO, poprzedzony całodziennym planowaniem misji. Planowaniem i wykonaniem misji dowodzi pilot legitymujący się statusem Mission Commander’a (MC).
W bieżącym tygodniu w rolę dowódcy ugrupowania 36 samolotów sił Niebieskich dwukrotnie wcielili się piloci 6. „tygrysiej” eskadry. Po powrocie do bazy dowódca ugrupowania (MC) prowadził szczegółowe omówienie misji (Shot Validation) w oparciu o system „Personal Computer Debriefing System”, wykorzystujący dane z urządzeń GPS Tracker oraz zasobników ACMI.
Operacje połączone dowodzone przez Polaków miały charakter ofensywny. Założeniem pierwszej było przewiezienie grupy dywersyjnej norweskich wojsk specjalnych głęboko na zaplecze przeciwnika. Polskie F-16 wystąpiły tu w roli „sweep” (wymiataczy) oraz „close escort” (eskortujących/ochraniających) dla czeskich MI-24, wiozących żołnierzy sił specjalnych.
Celem drugiej operacji połączonej dowodzonej przez Polaków było zniszczenie baterii systemu NASAMS, linii komunikacyjnych, centrów dowodzenia oraz samodzielne poszukiwanie i zwalczanie okrętów i platform wiertniczych przeciwnika.
W zmianach popołudniowych („shadow wave”) piloci wykonują mniej skomplikowane zadania, trenując z obcymi statkami powietrznymi (Dissimiliar Air Combat Training ). Lotnicy 6. eskadry odbyli między innymi walkę z czterema hiszpańskimi F-18. Spotkali się w starciach 2 na 1 z francuskimi samolotami wielozadaniowymi Rafale. Wykonywali misje bezpośredniego wsparcia z powietrza (Close Air Support) na rzecz norweskich specjalsów. Zbierali kolejne doświadczenia w lotach w terenie górskim oraz we współpracy z korwetami.
W pierwszym tygodniu NTM 2013 położono główny nacisk na szkolenie pilotów polskiej „tygrysiej” eskadry w dowodzeniu wielonarodowymi operacjami połączonymi. Drugi tydzień przynosi inne zadania. Polaków czekają cztery wyloty do operacji połączonych NATO Tiger Forces oraz pięć misji w ramach treningu „Shadow Wave”.
por. Łukasz Gradziński/31.BLT
Zdjęcia: mjr A. Wójcik/ 31.BLT
Komentarze