Przejdź do treści
Źródło artykułu

DHC Chipmunk, czyli Spitfire dla ubogich tematem marcowej Glassówki

DHC Chipmunk, czyli Spitfire dla ubogich to temat najbliższej "Glassówki" – spotkania poświęconego polskim konstrukcjom lotniczym, które od wiosny 2004 roku współorganizowane jest przez Klub Miłośników Historii Polskiej Techniki Lotniczej i Stowarzyszenie Młodych Inżynierów Lotnictwa (SMIL).

Spotkanie odbędzie się 15 marca 2025 r., o godzinie 11:00, w sali nr A 6 Wydziału Mechanicznego, Energetyki i Lotnictwa (MEiL), w budynku dawnego Instytutu Aerodynamicznego. Wejście na teren Politechniki Warszawskiej od strony ul. Nowowiejskiej 24.

Spotkanie poprowadzi Jacek Mainka – założyciel Latającego Muzeum Polskich Sił Powietrznych (1940-1947), doświadczony pilot i mechanik samolotów zabytkowych. Jacek Mainka ukończył Politechnikę Warszawską i dołączył do Polskich Linii Lotniczych LOT w 1997 roku. Obecnie lata jako kapitan samolotu B-787.

Jacek Mainka miłością do samolotów zapałał dzięki dziadkowi, który był mechanikiem w Dywizjonach 303 i 308. Razem z nim jako dziecko chodził na spotkaniach polskich pilotów, a potem stał się jednym z nich. Z czasem zainteresował się bardziej samolotami historycznymi i nawet miał okazję odbyć niezwykłe spotkani z córką marszałka Piłsudskiego.

Swego czasu z pasją i zacięciem odrestaurował kilka kultowych maszyn tworzących mini latające muzeum Polskich Sił Powietrznych na Zachodzie 1940-47. Samoloty te to: Taylorcraft „Auster IV”, DH.82A Tiger Moth II T-7230, NA/CCAF T-6 Harvard 4M oraz DHC-1 Chipmunk.

Jacek Mainka - pilot (Kapitan 787 Dreamliner w LOT Polish Airlines), instruktor, pasjonat i kolekcjoner samolotów historycznych (fot. Uczelnia Łazarskiego)

Samolot DHC-1 Chipmunk został zaprojektowany w Kanadzie przez Wsiewołoda Jakimiuka. Był to samolot szkolny - następca DH-82 Tiger Moth. Koncepcja Chipmunk'a narodziła się jeszcze w Polsce przed wojną. Jakimiuk był konstruktorem samolotów PZL P-11, P-24 i P-50 „Jastrząb”. W PZL powstawały konstrukcje całkowicie metalowe i taki był DHC-1. Inżynier uważał silnik rzędowy za lepsze rozwiązanie, choć wybór napędu DH Gipsy Major był podyktowany dużymi zapasami tych silników pozostałych po DH-82.

W Kandzie wyprodukowano ponad 200 DHC-1, Anglii około 1000 egzemplarzy, w Portugalii 66 sztuki. Samoloty służyły do szkolenia w brytyjskich siłach powietrznych do lat 70 tych. Obecnie ocenia się liczbę zachowanych DHC-1 Chipmunk na Świecie na około 500.

Samolot G-BYYU numer seryjny 50/1360 został wyprodukowany w OGMA, Portugalia w 1959 roku. Po zakończeniu służby wojskowej w latach 90 tych, znalazł się w cywilnym aeroklubie. Wkrótce został wymieniony w ramach projektu przebudowy portugalskich samolotów DHC-1 na napęd silnikami Lycoming i znalazł się w Wielkiej Brytanii. Został zakupiony przez Jacka Mainkę i odbudowany w latach 2010-2014 roku przez Cooper Engineering w Wickenby.

W lipcu 2014 roku 50/1360 został przeprowadzony do Polski. Samolot nosi malowanie egzemplarza o znakach RAF WD322 z Training Command z 1951 roku. 31 stycznia 1951 roku Tadusz Wierzbowski Wier - pilot Lancasterów z Dywizjonu 300 - przeprowadził WD322 z fabryki do jednostki szkolnej. Jemu jego kolegom z PSP i potem RFA oraz Jakimiukowi i polskim konstruktorom z DHC - im właśnie dedykowany był projekt sprowadzenia do Polski pierwszego naszego Chipmunka.

W Polsce, pierwszy egzemplarz w kategorii specjalnej na rodzimych znakach został oblatany 18 marca 2015r. Konstrukcja otrzymała znaki rejestracyjne SP-YAC. Jest to pierwszy samolot tego typu, podlegający pod polski nadzór, a jego właścicielem jest Jacek Mainka.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o samolocie DHC Chipmunk w imieniu Jacka Mainki serdecznie zapraszamy na kolejne spotkanie Miłośników Polskiej Techniki Lotniczej nazwane "Glassówką".

Spotkanie odbędzie się w sali nr A 6 Wydziału Mechanicznego, Energetyki i Lotnictwa (MEiL), w budynku dawnego Instytutu Aerodynamicznego. Wejście na teren Politechniki Warszawskiej od strony ul. Nowowiejskiej 24.

Sporą część biuletynów z wielu poprzednich spotkań można też przeczytać na stronie: https://smil.org.pl

Nagrania ze spotkań są dostępne na serwisie youtube po wpisaniu hasła: https://youtube.com/glassowka

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony