Przejdź do treści
Lotnisko Okęcie
Źródło artykułu

Czy komercjalizacja uskrzydli Porty Lotnicze?

Ministerstwo Infrastruktury przygotowuje projekt ustawy zakładającej komercjalizację Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze”. Jej projekt powinien trafić do Sejmu wczesną jesienią – poinformował posłów z komisji Skarbu Państwa wiceminister Tadeusz Jarmuziewicz.

Obecnie spośród 11 lotnisk cywilnych użytku publicznego, w dziewięciu działalność prowadzą operatorzy działający w formie kapitałowej spółki prawa handlowego. Jedynie największe, międzynarodowe lotnisko im. F. Chopina w Warszawie oraz lotnisko w Zielonej Górze zarządzane są przez podmiot o statusie przedsiębiorstwa państwowego - PPPL.

- Jego komercjalizacja, czyli przekształcenie w jednoosobową spółkę kapitałową SP, m.in. stworzy przejrzystą strukturę właścicielską i czytelną w obrocie międzynarodowym formę organizacyjną. Zwiększy też możliwości biznesowe spółki pod względem dywersyfikacji źródeł przychodów oraz ułatwi wycenę rynkową wartości przedsiębiorstwa - mówił wiceminister.

Posłów interesowały szczegółowe sprawy z bieżącej działalności przedsiębiorstwa, jak i plany przekształceń i inwestycji. Na niektóre z tych pytań odpowiedział dyrektor Michał Marzec.

Udział w przychodach PPPL narodowego przewoźnika, PLL LOT, przekracza nieco 30 proc. Opłaty lotniskowe są znormalizowane dla wszystkich armatorów powietrznych, w związku z czym PPPL nie może w sposób preferencyjny traktować jednego z nich, wprowadzając np. ulgi lub zniżki w taryfach. Wychodząc jednak naprzeciw problemom przewoźników (obsługa pasażerów w PL Warszawa zmalała w ub.r. o 12 proc.), zarządca obniżył od października opłaty lotniskowe. Obecnie mieszczą się one na średnim poziomie europejskim i wynoszą 60 zł od pasażera wylatującego (od przylatującego przewoźnik nie ponosi opłat). Niższe stawki mają jednak sąsiednie lotniska, np. w Pradze, Budapeszcie i Berlinie. Udział opłat lotniskowych w kosztach działalności LOT-u wynosi ok. 2 proc., czyli nie są one najistotniejsze dla jej kondycji.

Czytaj dalszą część artykułu na stronie wnp.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony