Coraz więcej pasażerów lata z regionalnych lotnisk w Polsce
Kolejny wzrost pasażerskich przewozów lotniczych odnotował Urząd Lotnictwa Cywilnego w pierwszej połowie tego roku. Aż o 9 procent więcej Polacy latali w tym czasie po całej Polsce. Wzrósł też ruch pasażerski z polskich lotnisk za granicę – o 10 procent. Regionalne porty lotnicze odprawiały i przyjmowały coraz więcej pasażerów, głównie dzięki połączeniom realizowanym przez linie regularne – niskokosztowe i sieciowe, które uruchomiły nowe przeloty z kilku polskich miast.
Niemal każde regionalne lotnisko w Polsce odnotowało w pierwszych sześciu miesiącach tego roku dodatnie dynamiki ruchu. Wśród nich były m.in. porty lotnicze w Krakowie (17,1% dynamiki wzrostu w stosunku do 2015), Katowicach (odpowiednio 5,3%), Poznaniu (7,7%) czy Gdańsku (9,6%).
– Samolot to niezmiennie główny środek transportu w podróżach zagranicznych Polaków, ale od pewnego czasu pasażerowie coraz częściej wybierają też go w podróżach po Polsce. Skala obsługiwanego ruchu pokazuje jak ważną rolę w systemie transportowym kraju pełnią porty regionalne. Warto dodać, że dzięki realizowanym konsekwentnie od lat programom inwestycyjnym, porty dysponują infrastrukturą o odpowiedniej przepustowości. – mówi Artur Tomasik – prezes Związku Regionalnych Portów Lotniczych i prezes Portu Lotniczego Katowice – Pyrzowice.
Wyniki regionalnych lotnisk w pierwszym półroczu, a zwłaszcza w drugim kwartale, na który przypada początek wakacyjnych wyjazdów, wpisują się w stały trend. Liczba obsługiwanych przez lokalne porty lotnicze w Polsce pasażerów rośnie bowiem z roku na rok. W samym 2015 roku aż 19,2 milionów podróżnych (na 30,4 mln, którzy obsłużeni zostali przez wszystkie lotniska w Polsce w ubiegłym roku) obsłużonych zostało przez porty regionalne. Ich udział w całym rynku pasażerskich przewozów lotniczych zwiększył się z 31 procent w 2004 roku do 63 procent w 2015. Zdaniem ekspertów, to naturalna tendencja, która będzie kontynuowana m.in. ze względu na liberalizację rynku, preferencje pasażerów dla połączeń bezpośrednich czy wzrost znaczenia regionów w Europie.
– Korzyści dla turystyki i gospodarki wynikające z funkcjonowania regionalnych lotnisk są wymierne. Nic więc dziwnego, że ich znaczenie dynamicznie rośnie. – mówi Mariusz Wiatrowski – wiceprezes Związku Regionalnych Portów Lotniczych oraz prezes lotniska Poznań-Ławica i dodaje: – Duży wzrost w segmencie tanich linii lotniczych na lotniskach regionalnych pokazuje, iż podróże samolotem do najbardziej popularnych destynacji stają się dla niektórych pasażerów codziennością, porównywalną do niezbędnego przemieszczania się samochodami czy kolejami. Dla firm międzynarodowych jest to niekiedy niezbędny element posadowienia swoich struktur. Dlatego tak ważny jest dalszy rozwój oraz usprawnianie lotnisk regionalnych, aby były jak najbliższe szerokim potrzebom potencjalnych pasażerów. Teraz właśnie potrzebna jest współpraca regionów oraz ich władz przy tworzeniu dobrego klimatu dla pozyskiwania przewoźników z ofertami nowych połączeń.
Wśród głównych korzyści posiadania lotnisk regionalnych na swoim terenie eksperci wymieniają np. wsparcie dla realizowanych w regionach inwestycji, wzrost miejsc pracy w nowoczesnych gałęziach gospodarki (np. sektor motoryzacyjny na Śląsku czy branża BPO czyli centra usług wspólnych w Lublinie) i ułatwianie dostępności regionów dla specjalistów z kraju czy zagranicy. Przede wszystkim jednak łączą poszczególne regiony ze światem, umożliwiając ich mieszkańcom podróże do różnych miejsc za granicą i w Polsce.
Komentarze