Co się dzieje w firmie Ekolot?
W marcu 2025 roku, opublikowaliśmy list otwarty do Premiera Polski w sprawie firmy Ekolot, zmuszonej do wstrzymania produkcji. List odbił się szerokim echem. Dzisiaj w oświadczeniu Pana Henryka Słowika prowadzącego rodzinną firmę, pomimo nieustannej walki z urzędniczymi błędami, słychać optymizm. Znaczy odrobinę optymizmu. Trzymamy kciuki i zapraszamy do lektury....
Drodzy Przyjaciele Polskiego Lotnictwa,
Bardzo dziękuję za liczne wyrazy wsparcia, jakie otrzymałem po publikacji mojego listu otwartego do Premiera RP w sprawie dramatycznej sytuacji firmy Ekolot. Wasza solidarność, zrozumienie i pozytywna energia są dla mnie i dla naszego zespołu ogromnym źródłem siły. To właśnie dzięki Wam nie tracimy ducha i nie spuszczamy głowy!
Chciałbym przekazać Państwu najnowsze informacje dotyczące naszej sprawy. Mimo że po roku od złożenia oficjalnego wniosku do Komisji Europejskiej i Ministerstwa Finansów RP sytuacja formalnie się nie zmieniła, to my nie zamierzamy się poddawać. Nasza sprawa dotycząca nieuzasadnionych ceł antydumpingowych na materiały kluczowe dla produkcji ultralekkich samolotów nadal oczekuje na rozstrzygnięcie w Brukseli, a odpowiedzi ze strony Komisji Europejskiej wciąż brak. Pomimo tej biurokratycznej blokady jesteśmy zdeterminowani, aby walczyć dalej o swoje prawa i o przyszłość polskiego lotnictwa.
Chcę podkreślić, że cała ta sytuacja rozpoczęła się w 2022 roku od zwykłego, ludzkiego błędu – a może celowego działania – urzędnika laboratorium celnego, który przypisał niewłaściwy kod celny do materiału, który stosujemy. Od tego momentu ruszyła lawina problemów – decyzji, odwołań i opinii, ale żaden kolejny urzędnik nie odważył się naprawić tej ewidentnej pomyłki. Jedna cyfra w kodzie celnym zaważyła na losach firmy i ludzi, którzy przez lata tworzyli innowacyjne rozwiązania dla polskiego lotnictwa. Materiał, którego używamy, nie jest tkaniną – a mimo to, urzędnicy uparcie twierdzą, że jest. Tak powstała cała absurdalna sytuacja, która uderzyła w nasz dorobek i doprowadziła do dramatycznych decyzji.
Nie zamierzamy jednak się rozczulać nad przeszłością ani się użalać. Mimo tych wszystkich trudności, Ekolot wciąż istnieje – i choć w bardzo okrojonym składzie, działamy dalej, rozwijamy technologie i myślimy o przyszłości. Nasze telefony i adresy e-mail są aktywne, a każdy klient zawsze może liczyć na nasze wsparcie i pomoc. Nie opuścimy nikogo, kto zaufał naszym produktom!
Nie tracimy ani nadziei, ani determinacji. Przeciwnie – pokazaliśmy już nie raz, że jesteśmy twardzi, odporni i gotowi na każde wyzwanie. Dziś mogę z dumą ogłosić, że mamy przygotowany znakomity projekt nowego samolotu – Dominator. Przeszedł on już bardzo poważne badania i wykazał się rewelacyjnymi osiągami. Jesteśmy przekonani, że jego produkcja przyniesie nam kolejny sukces i umocni pozycję Ekolotu na rynku światowym. Przestajemy oglądać się na urzędnicze spory i niedoskonałości systemu. Poradzimy sobie z każdą przeszkodą. Sami zdecydujemy, gdzie i jak będziemy certyfikować nasz nowy samolot.
Wbrew wszystkiemu – nie poddajemy się. Walczymy dalej o przetrwanie polskiego lotnictwa ultralekkiego i o przyszłość innowacyjnych technologii. Wierzę, że siła społecznego wsparcia, jaką nam okazujecie, pomoże przełamać impas i zmotywuje władze do działania.
Każda forma wsparcia – od nagłaśniania sprawy, po kierowanie pytań do instytucji czy po prostu zwykłe zainteresowanie losem polskich firm nie tylko lotniczych – ma dziś znaczenie. Zachęcam do zadawania pytań w tej sprawie zarówno do Ministerstwa Finansów, jak i Komisji Europejskiej. Każdy sygnał jest ważny. Nie dajmy się i nie ustępujmy pola bez walki!
Zsuzsanna.JAMBOR@ec.europa.eu i edward.madej@mf.gov.pl
Informowaliśmy wcześniej, że w końcu nasz samolot KR-030-600 Topaz otrzymał jako pierwsza polska konstrukcja oficjalny certyfikat zgodności w kategorii samolotów o maksymalnej masie startowej 600 kg, wydany przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego Rzeczypospolitej Polskiej. To zwieńczenie wieloletniej pracy konstrukcyjnej, badawczej i dokumentacyjnej zespołu Ekolot. https://ulc.gov.pl/urzadzenia-latajace/lista-typow-zatwierdzonych/ultralekki-samolot/kr-030-600-topaz-ekolot-pl-ul-a-001-2025?highlight=WyJla29sb3QiXQ==
Wkrótce po otrzymaniu certyfikatu, zgodnie z deklaracjami Prezesa ULC, zwróciliśmy się do odpowiednich władz lotniczych Niemiec (DULV) oraz Republiki Czeskiej (LAA ČR) z wnioskami o uznanie polskiego certyfikatu. Niestety, proces ten napotyka na liczne trudności proceduralne i nie przebiega tak sprawnie, jak można by oczekiwać w ramach wspólnego rynku unijnego.
W Niemczech, choć prowadzone są rozmowy, postępowanie jest skomplikowane, a liczba wymagań formalnych znacznie przekracza wcześniejsze doświadczenia. W Czechach, mimo że wniosek został złożony już kilka miesięcy temu, nie uzyskaliśmy dotąd żadnej oficjalnej odpowiedzi, co może wskazywać na potrzebę doprecyzowania zasad współpracy w ramach uznawania wzajemnego certyfikatów.
Warto zauważyć, że wiele konstrukcji lotniczych z innych krajów, uzyskuje możliwość eksploatacji w Polsce w oparciu o uproszczone procedury i konstrukcje te zostają wpisane na listę typów kwalifikowanych . Jako krajowy producent w pełni certyfikowanych samolotów, mamy nadzieję, że polskie dokumenty techniczne – sporządzane zgodnie z przepisami – będą traktowane z równą powagą i uznaniem w innych krajach EU.
Zdajemy sobie sprawę, że jako jedyny krajowy producent w tej kategorii, często jesteśmy pierwszym przypadkiem praktycznego stosowania nowych przepisów. To naturalna konsekwencja naszej aktywności w rozwoju polskiego lotnictwa. Niemniej jednak liczymy na to, że zdobyte doświadczenia pozwolą wspólnie wypracować procedury bardziej przewidywalne i korzystne dla wszystkich stron – zarówno dla administracji, jak i dla przemysłu.
Doceniamy dotychczasową współpracę z Urzędem Lotnictwa Cywilnego i mamy nadzieję, że w przyszłości możliwe będzie jeszcze pełniejsze wsparcie dla polskich konstrukcji w procesie międzynarodowego uznawania ich zgodności.
„Obecna praktyka, w której to prywatne stowarzyszenia w Czechach (LAA ČR) czy Niemczech (DULV) w praktyce weryfikują decyzje polskiego Urzędu Lotnictwa Cywilnego, jest głęboko niepokojąca.”
Nie chcemy teraz wracać do wszystkich problemów – o wielu z nich być może napiszemy przy innej okazji. Ale przypomnijmy choćby, że to właśnie Ekolot, jako pierwsza firma, uzyskał pełne krajowe certyfikaty w oparciu o wcześniejsze przepisy lotnicze z 2008 roku. Były to m.in. konstrukcje KR-030 Topaz i JK-05 Junior, o czym wprost informuje sam Urząd Lotnictwa Cywilnego na swojej stronie internetowej – jako o pierwszych i pełnych próbach certyfikacji w tej kategorii:
- JK-05 Junior (2008): https://ulc.gov.pl/urzadzenia-latajace/lista-typow-zatwierdzonych/ultralekki-samolot/usp-001-zatwierdzenie-typu-wydane-dla-samolotu-jk-05-junior?highlight=WyJla29sb3QiXQ==
- KR-030 Topaz (2008): https://ulc.gov.pl/urzadzenia-latajace/lista-typow-zatwierdzonych/ultralekki-samolot/usp-002-zatwierdzenie-typu-wydane-dla-samolotu-kr-030-topaz?highlight=WyJla29sb3QiXQ==
Mało tego – nasz samolot JK-05 Junior w 2008 roku jako jedyny polski ultralekki samolot został certyfikowany w Niemczech, przeprowadzony został cały proces dowodowy nadzorowany przez urzędników DULV . JK-05 Junior do tej pory pozostaje jedyną polską konstrukcją, której udało się uzyskać ten certyfikat niemiecki.
Apelujemy do środowisk lotniczych, do decydentów i wszystkich ludzi dobrej woli: zadbajmy wreszcie o równość szans, o uczciwe reguły gry, o szacunek dla pracy polskich inżynierów i konstruktorów. Bez tego polski przemysł lotniczy nie ma przyszłości. A przecież mamy ogromny potencjał, kompetencje i tradycję, które zasługują na uznanie – nie tylko w kraju, ale i w Europie.
Jeszcze raz dziękuję za wsparcie, solidarność i zaufanie. Razem możemy naprawdę więcej!
Z wyrazami szacunku,
Henryk Słowik Właściciel firmy Ekolot
38-457 Szczepańcowa,
ul. Przemysłowa 3A
Czytaj również: List otwarty do Premiera Polski w sprawie firmy Ekolot, zmuszonej do wstrzymania produkcji



Komentarze