Przejdź do treści
Źródło artykułu

Ceny biletów lotniczych

W związku z artykułem „Dodatkowe opłaty w cenie biletu lotniczego”, jaki ukazał się dziś na łamach Gazety Prawnej Urząd Lotnictwa Cywilnego pragnie przypomnieć, iż 1 listopada 2008 r. weszło w życie rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1008/2008 w sprawie wspólnych zasad wykonywania przewozów lotniczych na terenie Wspólnoty, które wprowadziło m.in. nowe zasady publikacji taryf przewozu lotniczego, wykonywanego z portów lotniczych położonych na terytorium państw Wspólnoty.

W porządku prawnym Unii Europejskiej rozporządzenie, jako źródło prawa wspólnotowego ma zasięg ogólny, wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane w państwie członkowskim (zarówno przez organy administracji jak też przedsiębiorców czy obywateli) bez potrzeby inkorporowania lub transponowania go do krajowego porządku prawnego.

W związku z faktem, iż wspomniana regulacja ma rangę rozporządzenia, jest stosowana bezpośrednio we wszystkich państwach członkowskich UE i dla posiadania mocy prawnej nie wymaga wdrożenia aktem prawa krajowego.

Proponowana zmiana w ustawie Prawo lotnicze ma jedynie charakter eliminacji rozbieżności między dotychczas obowiązującymi przepisami prawa krajowego, a obowiązkami wynikającymi wprost z przywołanego wyżej rozporządzenia wspólnotowego i sama w sobie nie będzie skutkować nowymi obowiązkami dotyczącymi publikacji taryf przewozu lotniczego.

Wymogi dotyczące podawania łącznej, ostatecznej ceny biletu obowiązują w Polsce od dnia 1 listopada 2008 r. na mocy ww. rozporządzenia wspólnotowego.

Zgodnie z art. 23 rozporządzenia, zarówno taryfy lotnicze stosowane w przewozach pasażerskich, jak i stawki lotnicze stosowane w przewozie towarów, dostępne publicznie muszą zawierać:

- obowiązujące warunki przewozów lotniczych,
- ostateczną cenę, jaką konsument będzie zobowiązany zapłacić – cena ta ma uwzględniać wysokość taryfy/stawki lotniczej oraz wszystkie należne podatki, dopłaty, opłaty oraz inne należności, które są niemożliwe do uniknięcia i możliwe do przewidzenia w chwili publikacji,
- wyszczególnienie poszczególnych rodzajów opłat składających się na ostateczną cenę przewozu, w tym co najmniej:

1. taryfę/stawkę lotniczą,
2. podatki,
3. opłaty lotniskowe,
4. inne opłaty, dopłaty i należności, takie jak związane z ochroną lub paliwem, jeżeli są one uwzględnione w ostatecznej cenie przewozu.

Ostateczna cena przewozu powinna być wskazana na wszystkich etapach procesu oferowania i zawierania umowy. Podanie poszczególnych składowych ostatecznej ceny nie zwalnia przewoźnika z obowiązku wskazania pełnej ostatecznej ceny przewozu.

Niezależnie od powyższego, rozporządzenie zobowiązuje przewoźników lotniczych do przekazywania w sposób wyraźny, przejrzysty i jednoznaczny na początku procesu rezerwacji informacji o wszystkich opcjonalnych dopłatach do ceny, przy czym zgoda klienta na ww. dopłaty powinna być wyrażana na zasadzie dobrowolnego skorzystania z usługi objętej opłatą.
FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony