Przejdź do treści
Sterowiec LZ 56 nad portem sterowcowym w Pile w listopadzie 1915 r. (fot. ze zbiorów Paweł Czyżykowski, skan ze szklanego negatywu)
Źródło artykułu

Bocznica kolejowa bazy sterowcowej w Pilskim Muzeum Wojskowym

Pilskie Muzeum Wojskowe, które powstało z inicjatywy pasjonatów historii wojskowości, należących do Pilskiego Stowarzyszenia Historyczno-Militarnego, sprowadzało samoloty, czołgi i inne pojazdy, by wreszcie trafić na właściwe tory.

Do zbiorów Pilskiego Muzeum Wojskowego pozyskane zostały fragmenty bocznicy kolejowej z wytwórni wodoru, dawnej bazy sterowców funkcjonującej w Pile podczas I wojny światowej. W muzeum prezentowana jest plansza, która dokumentuje obecność Zeppelinów na pilskim niebie z planem portu sterowcowego i fotografiami tych gigantycznych statków powietrznych nad Piłą. Niestety Muzeum nie posiada żadnych pamiątek z tego ciekawego okresu. Zwrotnica oraz kozioł oporowy z bocznicy kolejowej będą wspaniałym uzupełnieniem ekspozycji pilskiego Muzeum.

Bocznica kolejowa bazy sterowcowej w Pilskim Muzeum Wojskowym (fot. Pilskie Muzeum Wojskowe)

Bocznica kolejowa bazy sterowcowej w Pilskim Muzeum Wojskowym (fot. Pilskie Muzeum Wojskowe)

Budowę portu sterowcowego w Schneidemuhl (obecnie Piła) zainicjowała armia niemiecka wiosną 1914 roku, która następnie wykorzystywała sterowce do dalekiego zwiadu oraz bombardowania miast podczas trwającej I wojny światowej. Prace budowlane zakończono na początku 1915 roku, najważniejszym elementem położonej w bezpośrednim sąsiedztwie lotniska bazy, była mierząca 184 metry długości, 35 metrów szerokości i 28 metrów wysokości hala sterowcowa. Poza halą w skład portu wchodziły koszary dla żołnierzy, podziemne magazyny i skład bomb, wieża oświetleniowa, kotwicowisko, wytwórnia wodoru i bocznica kolejowa.

Sterowiec LZ 86 wprowadzany do hali sterowcowej w Pile (fot. ze zbiorów Piotr Zamorski)

Sterowiec LZ 86 wprowadzany do hali sterowcowej w Pile (fot. ze zbiorów Piotr Zamorski)

Przypuszczalnie pod koniec 1916 roku rozpoczęto budowę drugiej – obrotowej – hali sterowcowej. Konstrukcja ta miała mieć 232 metry długości, 40 metrów szerokości i 35 metrów wysokości. Inwestycja nie została jednak ukończona. Flotę sterowcową armii rozwiązano ostatecznie pod koniec 1917 roku.

Kawałek bocznicy już mamy, teraz tylko Zeppelina nam brakuje – mówią pasjonaci historii wojskowości z Pilskiego Muzeum Wojskowego.Podziękowania dla kolegów ze Stowarzyszenia Kartograficzno - Eksploracyjnego Dąbrowa – dodają.

Więcej zdjęć na stronie pmw.pila.pl

Na zdjęciu głównym: Sterowiec LZ 56 nad portem sterowcowym w Pile w listopadzie 1915 r. (fot. ze zbiorów Paweł Czyżykowski, skan ze szklanego negatywu)

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony