Przejdź do treści
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych
Źródło artykułu

Błędy w trakcie lądowania, inicjowania otwarcia spadochronu, blokada steru - kolejne raporty z posiedzenia PKBWL

Przedstawiamy raporty Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych z zakończonych badań poniższych zdarzeń:

• 1133/2021 (PI, 15.05.2021 r., Chrcynno k. Nasielska (EPNC)). Dotyczy: Nieprawidłowego postępowania skoczka w trakcie inicjowania otwarcia spadochronu głównego CF STORM 170, polegającego na przytrzymaniu pilocika w ręku. Uchwała 1133/2021

• 3181/2021 (W, 26.08.2021 r., Nowe Miasto nad Pilicą (EPNM)). Dotyczy: Po twardym przyziemieniu samolotu Zlin 143 LSi uczeń zwiększył obroty silnika do maksymalnych i dociągnął drążek sterowy na siebie. Chwilę później samolot odbił się od pasa startowego, a następnie bez prędkości (przeciągnięty) przechylił się na lewe skrzydło i zderzył się z ziemią. Po zderzeniu, przemieszczając się po ziemi obrócił się w lewo o około 120˚ i zatrzymał się oparty na masce silnika i podwoziu głównym. Przyczyną zdarzenia było nieumiejętne poprawianie błędu popełnionego w trakcie lądowania. Uchwała 3181/2021

• 3193/2020 (PI, 06.10.2020 r., Łososina Dolna (EPNL)). Dotyczy: Lądowania samolotu Tecnam T2002 JR z kilkusetmetrowym przelotem. Na wytrzymaniu doszło do uszkodzenia śmigła na skutek kontaktu z ziemią. W końcowej fazie dobiegu samolot utracił kierunek w prawo od osi pasa i pozostawiając ślady na trawie, zatrzymał się. Podwozie było złożone, zaś klapy wypuszczone w pozycję startową (tzw. małe klapy). Przyczyną zdarzenia było zbyt późne zainicjowanie procesu wypuszczania podwozia samolotu, skutkujące niepełnym jego wysunięciem podczas przyziemienia. Raport końcowy 3193/2020

Ślady samolotu Tecnam T2002 JR na dobiegu. Białą linią i strzałką pokazano właściwy kierunek lądowania (oś RWY 22) (fot. Policja)

Ślady samolotu Tecnam T2002 JR na dobiegu. Białą linią i strzałką pokazano właściwy kierunek lądowania (oś RWY 22) (fot. Policja)

• 3518/2022 (PI, 03.07.2022 r., Rybnik - Gotartowice (EPRG)). Dotyczy: Blokady steru wysokości i steru kierunku w szybowcu SZD-9 bis Bocian 1E podczas lotu. Przyczyną zdarzenia było uszkodzenie układu trymera, niewykryte w ramach przeglądu przedlotowego. Uchwała 3518/2022

• 3987/2022 (W, 23.07.2022 r., Lądowisko Zator). Dotyczy: Pilot motolotni Libre znajdował się na wysokości około 50 m, rozpoczął zakręt w lewo z ześlizgiem w dużym przechyleniu. Po chwili zderzył się z ziemią. Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych postanowiła odstąpić od badania tego zdarzenia, ponieważ statek powietrzny w chwili zdarzenia był użytkowany przez osobę nieuprawnioną, a także był użytkowany niezgodnie z obowiązującymi przepisami. PKBWL powiadomiła też o swojej decyzji Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego oraz Prokuraturę. Uchwała 3987/2022

Publikowane materiały pochodzą ze strony Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych (link)

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony